Als de koppeling het probleem is, dan blijft de ketting stil staan als hij in het hout gezet wordt, of draait hij juist door als de motor stationair draait. En je geeft aan dat de ketting gewoon blijft lopen als je druk op het hout zet.
De koppeling is het onderdeel dat ervoor zorgt dat de motor stationair kan blijven draaien, terwijl de ketting stil staat. Bij een hoger motortoerental grijpt deze aan door de centrifugaalkracht en gaat de ketting ook draaien. Maar als bij jou de ketting netjes meedraait, en op snelheid blijft onder belasting in het hout, is de koppeling nog gewoon goed.
Hij blijft dus inderdaad gewoon op snelheid door het hout heen gaan? Dan ligt het aan de ketting. Maar het is een bijna nieuwe ketting lees ik. Niet de ketting die het ijzer geraakt had, toch?
En het probleem was er niet voor het slijpen, en wel erna?
Komt er grof zaagsel vanaf of juist heel fijn (richting stof)? Bij fijn zaagsel is de ketting bot, verkeerd geslepen of zijn de dieptestellers te lang. Al kan ik dat laatste bijna niet geloven bij een bijna nieuwe ketting.
Heb je de juiste maat ronde vijl gebruikt, en in de juiste hoek geslepen tov de geleider?
Bij een goed geslepen ketting is het gedeelte waar je met de vijl overheen bent gegaan egaal glimmend en voelt de tand scherp aan.
Welk type zaag heb je en welke ketting (welke steek, dus 3/8, .325" of .404") ligt erop?
Je hebt een Husqvarna 142. Die heeft dus een .325" ketting. Waar je dus een ronde vijl 4,8mm voor nodig hebt. Ligt er het juiste type ketting op en gebruik je de juiste vijl?
Kijk eens naar dit filmpje, heb je de ketting op deze manier geslepen?
Ik gebruik zelf ook
de slijphulp die in dit filmpje wordt gebruikt, en ben er zeer tevreden over. Slijpt makkelijk, en de dieptebegrenzers worden meteen op dezelfde lengte afgevijld.
Waar woon je ergens? Misschien woont een van ons wel in de buurt, en kunnen we ff meekijken?