Ervaringen met geluidsisolatie van houtvezel isolatie?

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
165
36
Beste allen

Hoe zijn jullie ervaringen met houtvezel isolatie toepassen in wanden en of dak en hoe scoort het materiaal in geluidsisolatie?

Voor een project probeer ik een vrijstaande ruimte in een achtertuin zo goed mogelijk geluidsdicht te bedenken met hsb wanden. Traditioneel zou je dan steenwol van een hoge dichtheid toepassen en voldoende massa en absorptie materialen. Maar kan het ook biobased? En wat zou je dan kiezen in opbouw van wanden en dak? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

De leverancier schrijft dit: Bouwelementen moeten de overdracht van geluid van zowel binnen als buiten gebouwen dempen. Gutex isolatieplaten hebben een hoge dichtheid, minimale stijfheid en hoge porositeit, precies de dempende eigenschappen die nodig zijn voor effectieve geluidsisolatie tegen zowel lucht- als contactgeluid van binnenuit en buitenaf.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.357
3.004
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij mijn weten is de productie van rockwool weinig energiezuinig. Het hergebruik ervan is ook een issue.
dank om mijn kijk bij te stellen

ik dacht dat hergebruik makkelijker was dan op olie gebaseerde produkten zoals xps, pir, pur, . .
ook van glaswol dacht ik dat hergebruik makkelijk is
en dan zitten we bij recyclage
op het containerpark gaat alle isolatie zonder enig onderscheid standaard naar de verbrandingsoven

het antwoord van chatgpt
op het einde staat dat hennep, vlas en cellulose biologischer zijn

1774553798791.png

• Leuk
Waarderingen: studiodara

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
702
165
Oss
Waarom mis ik voorlopig nog de optie van stro.
Voor geluid te verminderen moet je juist massa hebben want geluid is trilling.
Maar als het bio of ecologisch moet zijn dan is gips wellicht ook verkeerde keuze.

(Overigens valt baksteen niet onder milieuvriendelijk / ecologisch)

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
165
36
Waarom mis ik voorlopig nog de optie van stro.
Voor geluid te verminderen moet je juist massa hebben want geluid is trilling.
Maar als het bio of ecologisch moet zijn dan is gips wellicht ook verkeerde keuze.

(Overigens valt baksteen niet onder milieuvriendelijk / ecologisch)
Alle opties zijn nog open en ben juist benieuwd naar ervaringen. Stro zal de wanddikte aanzienlijk groter maken vermoed ik wat ten koste gaat van m2. Laatst wel hennepvezel toegepast in plafond wat me goed is bevallen. Maar ik dacht aan houtvezel juist omdat het vrij hoog gewicht heeft.

Gips probeer ik zeker te vermijden. 😁 De functie wordt houtwerkplaats dus vandaar het geluid binnen te willen houden voor zo min mogelijk overlast naar omgeving.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
225
161
Zuid Holland
Ik heb voor verschillende projecten in mijn huis verschillende biobased isolatiematerialen gebruikt. Houtvezel heb ik als isolatie in de HSB wanden van mijn aanbouw, als extra geluidsisolatie aan de binnenkant van een dakkapel dak, en als geluidsisolatie in de tussenvloer in een hal. Het schuine dak is geïsoleerd met isovlas en in de zoldervloer zitten katoen isolatieplaten. Nu zijn dit allemaal opzichstaande toepassingen en is het lastig echt objectief te zeggen welke er beter is maar van deze projecten heb ik wel het volgende kunnen leren:

1) De toevoeging van houtvezel onder het dak van de dakkapel een enorme verbetering van geluid demping opleverde. Opbouw van dit dak is van onder naar boven: 9 mm gips, 80 mm houtvezel, 22 mm vurenhout dakbeschot, 100 mm pir en afgedekt met EPDM. PIR + EPDM is een goed recept voor herrie als het regent, de houtvezel heeft hier enorm geholpen.

2) Het schuine dak zat vroeger 70 mm glaswol in en nu 140 mm isovlas, ik merk hier geen grote verbetering in het geluid.

3) Katoen platen in de zolder vloer, zal ook iets van 80 mm geweest zijn, helpen ook goed om het geluid van beneden en boven gescheiden te houden.

4) Houtvezel in de wanden van de aanbouw kan ik niet heel veel over zeggen. Het dak met PIR en EPDM op een vrij lichte constructie houd niet veel geluid tegen denk ik.

Zoals je zelf al aan geeft, voor de beste geluidsisolatie ga je voor massa. Houtvezel doet het goed, katoen ook, vlas minder. Neem het materiaal met de hoogste massa. Massa haal je ook uit de rest van de wand constructie. Als je gips gebruikt neem een dubbele laag. Wil je helemaal biobased blijven dan misschien een dikke laag leemstuc. En natuurlijk ramen, deuren etc. alles zo goed als mogelijk luchtdicht maken, kieren laten enorm veel geluid door. En mijn laatste tip is: vergeet vooral het dak niet!

• Leuk

llerrrac

Nieuw lid
5 feb 2026
1
1
Dordrecht
Houtvezel.
echt goede spul.
-hoog gewicht,
betkent het buffert warmte. Eg, Werkt ook in zomer. Pir/resol/mineral wol etc doen dat niet goed.
- makkelijk te bewerken. Circlezaag of ander apparaat. Of a speciaal hand mas/zaag
- te koop alle over
- Echt goed tegen geluid over last. Met andere matregals. ver beter dan mineral wol.
- niet vreselijk te behandelen zoals mineral of glas wol.
- erg mileau vriendelijk zie Milieu-impact van Bouwmaterialen

nb. als je met platen werken. Nooit meer dan een mm gat tussen platen. anders is er genoeg ruimte om het lucht rond te stromen.
dus denk over hout werk rondom en platen maat.
mijn voorkeur material is ingebalzen: Hout vezel , stro, hemp etc. ik heb met veel isolatie gewerkt. Inclusief kalkhennep.

• Leuk

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
78
20
Afhankelijk van de sterkte van je dak en de hoeveelheid substraat kun je ook denken aan een (dik) sedumdak. Isoleert en verkoeld zelfs, maar bij +/-5 cm substraat + sedummat moet je wel rekening houden met 100kg/m2 gewicht op je dak. Dan kan het helemaal volgezogen zijn met water.
Voordeel is dat je het geluid dan al buiten je constructie dempt.

• Leuk

MetPeter

Actieve deelnemer
22 feb 2019
33
20
Ten zuiden van Breda
Ik lees dit topic met aandacht, bouw zelf ook graag op ‘vriendelijke wijze’.

Metisse is een goede eco-logische geluidsreducende isolatie. Het is gemaakt van katoen (o.a.) oude spijkerbroeken. Er zijn verschillende opties zowel thermisch als akoestisch. Voor geluidsreductie heb je de PMA variant nodig volgens mij. Misschien heb je iets aan onderstaande link. Ze hebben nu korting. Ik heb geen binding met het bedrijf, behalve dat ik onlangs bij hen Metisse hè besteld ;-)

Ik heb het pas in een project toegepast om het geluid uit/van een technische ruimte te dempen.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.