Electra beckum vlak en vandiktebank blijft niet aan

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij zijn er maar 2 mogelijkheden en dat is dat de schakelaar verkeerd is aangesloten, zodat het relais niet bekrachtigd blijft of het relais is stuk.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Volgens mij zijn er maar 2 mogelijkheden en dat is dat de schakelaar verkeerd is aangesloten, zodat het relais niet bekrachtigd blijft of het relais is stuk.
Met schakelaar bedoel je de schakelaar van de Vlak en van dikte bank? Dat kan namelijk niet want daar heb ik niks aan veranderd en die werkte toen ik hem kocht. En ik ga even uitzoeken wat een relais is.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
de foto is duidelijk
een tip tussendoor: op de foto hebben we vooral een zicht in 2D
je kan de wago's + draden - na uitschakelen van de stroom - recht trekken, zodat we een 3D-zicht hebben waarop duidelijk is welke draad in welke wago gaat
Dank dan doe ik dat morgen. Heb net de kast weer dicht geschroefd;) En dan heb ik er licht bij
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga even uitzoeken wat een relais is.
dat is een schakelaar/schakeling die je vanop afstand aan zet
die wordt gebruikt om met een klein vermogen grotere vermogens te schakelen (simpel uitgelegd)
dit draadje lees ik reeds een tijd
als je nog niet de technische kennis hebt, is het beter om een buur of een woodworking-collega op de koffie uit te nodigen
na het stellen van de diagnose mag de drank iets geestrijker zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Viola_me

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Jep dat was ook mijn plan. Ik vind allemaal erg interessant en wil het graag zelf leren en doen, maar het gaat wel over elektriciteit en daar ben ik wel een beetje huiverig voor.
Maandag komt er ook iemand die alles voor mij gaat doormeten en dan kan ik meekijken en het gelijk leren. Dan kan ik uitsluiten dat daar het issue inzit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zerox en ZotVanHout

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Jep dat was ook mijn plan. Ik vind allemaal erg interessant en wil het graag zelf leren en doen, maar het gaat wel over elektriciteit en daar ben ik wel een beetje huiverig voor.
Maandag komt er ook iemand die alles voor mij gaat doormeten en dan kan ik meekijken en het gelijk leren. Dan kan ik uitsluiten dat daar het issue inzit.
Zonde dat je ver weg woont, was graag langs gekomen voor het op te lossen. Ben benieuwd wat je maandag vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk en Viola_me

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Volg het ook al van af het begin ben ook nieuwsgierig wat het nu is
Als alles kleur op kleur zit en de kabels zitten goed vast zijn de mogelijkheden toch nog groot genoeg
Voor storing , ook een schakelaar kan van het eene moment op het andere kapot gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Nu ik de foto's van de draden in de wago (ondertussen verschijnt er een glimlach op mijn gezicht, als iemand mij een paar dagen geleden had gezegd dat ik het woord wago zou gebruiken en ook nog zou weten wat het was had ik het niet gelooft) nogmaals heb gemaakt en bekeken snap ik wat jullie zeiden. Volgens mij zijn ze goed aangesloten, want ik zie overal de koperdraden bovenin de wago. Klopt deze aanname?
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 33
  • 2.jpg
    2.jpg
    59 KB · Weergaven: 36

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hoi
Volg het ook al van af het begin ben ook nieuwsgierig wat het nu is
Als alles kleur op kleur zit en de kabels zitten goed vast zijn de mogelijkheden toch nog groot genoeg
Voor storing , ook een schakelaar kan van het eene moment op het andere kapot gaan
Ik geloof je direct. Ik begin ook te vermoeden dat het in de schakelaar zit, maar wil nu wel alles kabel technisch uitgesloten hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het ziet er prima uit, maar je machine blijft niet lopen, dus ergens zit er een probleem. Dat vindt je het makkelijkst door te meten. Er kan ook een draadbreuk in je aansluitsnoer zitten, om maar wat te noemen. Doet de motorrem het wel als je de knop los laat?
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Het ziet er prima uit, maar je machine blijft niet lopen, dus ergens zit er een probleem. Dat vindt je het makkelijkst door te meten. Er kan ook een draadbreuk in je aansluitsnoer zitten, om maar wat te noemen. Doet de motorrem het wel als je de knop los laat?
Ja die doet het wel. Het enige wat bij de Vlak en van diktebank niet goed gaat is dat de aan knop ingedrukt moet blijven om de machine te laten draaien. Als je de knop loslaat dan stopt de machine ook.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je nog een foto van de achterkant van de schakelaar zelf? Dus niet de binnenkant van de besturingskast zoals je eerder al liet zien, maar puur van dat deel met de rode/groene knop? Hoe daar de draden in zitten. En van een typeplaatje/merk+onderdeelnummer als dat daarop zit.
Die moet je er denk ik uit kunnen halen als je de schroeven naast de knoppen loshaalt. (natuurlijk met de stekker uit het stopcontact).
Ik ben benieuwd hoe de draden daaraan zijn aangesloten die richting de rest van de elektronica gaan.
Zo’n knop werkt namelijk als zgn Latch switch die een verbinding legt met een relais om de motor aan te houden. Meestal moet er daarvoor een tweetal polen worden doorgelust en misschien is er daar een draad losgeschoten.

Want hoe je het beschrijft (machine blijft aan zolang je de groene knop ingedrukt houdt) moet het bijna in deze schakelaar zitten.
Voor alle duidelijkheid: als je de groene knop (theoretisch) 5 minuten ingedrukt houdt, blijft de machine al die tijd aan en valt stil zodra je de knop loslaat?
Zo ja dan wordt het relais in de schakelaar (wat ervoor zorgt dat deze “ingedrukt” blijft totdat de rode knop wordt bediend) niet geactiveerd of het wordt tegelijkertijd ook uitgeschakeld (maw het signaal van de rode knop wordt ook gegeven). Dat kan meerdere oorzaken hebben, precies zoals wat er in post #61 wordt geschreven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Zijn dit de foto's die je bedoelt? Er zitten naast de groene en rode knop nog twee schroeven, maar die zijn alleen om de beveiligingsklep erop te plaatsen.
 

Bijlagen

  • relais.jpg
    relais.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 26
  • relais1.jpg
    relais1.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 24
  • plaat.jpg
    plaat.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 25

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hierbij een korte update. De echte update komt morgenavond. De gene die de meting zou doen is jarig vandaag;) Dat vond ik wel een goede reden.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Poortstuk

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Het drinken na afloop heeft veel tijd gekost vandaar nu pas de update.
Beginnende met het goede nieuws, het is opgelost! En het wonder van Zwolle heeft plaatsgevonden;)
We hebben alles doorgemeten en daar zat geen probleem in. Het apparaat aangesloten en het issue was er nog. De stroom er af gehaald en het gele kastje op de vlak en vandiktebank open gemaakt en de aanknop een paar keer echt goed ingedrukt het weer dicht gemaakt en de stroom er weer op gezet en het werkte!

Schiet mij maar lek, maar ik ben weer helemaal gelukkig.
Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle steun. Dit was mij alleen niet gelukt en ik heb weer veel geleerd!
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Het drinken na afloop heeft veel tijd gekost vandaar nu pas de update.
Beginnende met het goede nieuws, het is opgelost! En het wonder van Zwolle heeft plaatsgevonden;)
We hebben alles doorgemeten en daar zat geen probleem in. Het apparaat aangesloten en het issue was er nog. De stroom er af gehaald en het gele kastje op de vlak en vandiktebank open gemaakt en de aanknop een paar keer echt goed ingedrukt het weer dicht gemaakt en de stroom er weer op gezet en het werkte!

Schiet mij maar lek, maar ik ben weer helemaal gelukkig.
Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle steun. Dit was mij alleen niet gelukt en ik heb weer veel geleerd!
Menig forumlid zit nieuwsgierig te wachten.... hoe zal dit aflopen...
en het is opgelost met " een druk op de knop". 😂😂😂😂😂😂😂😂
Heel veel plezier met de machine
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Het drinken na afloop heeft veel tijd gekost vandaar nu pas de update.
Beginnende met het goede nieuws, het is opgelost! En het wonder van Zwolle heeft plaatsgevonden;)
We hebben alles doorgemeten en daar zat geen probleem in. Het apparaat aangesloten en het issue was er nog. De stroom er af gehaald en het gele kastje op de vlak en vandiktebank open gemaakt en de aanknop een paar keer echt goed ingedrukt het weer dicht gemaakt en de stroom er weer op gezet en het werkte!

Schiet mij maar lek, maar ik ben weer helemaal gelukkig.
Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle steun. Dit was mij alleen niet gelukt en ik heb weer veel geleerd!
Haha dit is wel een beetje een anti-climax. Gelukkig is het opgelost. Succes met het gebruik ervan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.