Electra beckum vlak en vandiktebank blijft niet aan

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik zie het dank! maar als ik dat lees dan zou de motor teveel stroom krijgen? Ik heb nog een foto gemaakt en zie geen "pin" die omgezet zou kunnen worden
 

Bijlagen

  • pin.jpg
    pin.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zou de magneetschakelaar niet gewoon kapot kunnen zijn?
Deze magneet zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt de machine weer uitgaat en blijft en niet opstart als de stroom er weer op komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Zou de magneetschakelaar niet gewoon kapot kunnen zijn?
Deze magneet zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt de machine weer uitgaat en blijft en niet opstart als de stroom er weer op komt.
Ik had even de startpost van @Viola_me gemist. Maar dit is inderdaad het meest voor de handliggende. Maar even ter bevestiging, de machine gaat dus wel aan als je de startknop inhoud echter valt vervolgens ook weer uit bij het loslaten van de knop?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Die 'motor protection switch' uit de handleiding is een overbelasting beveiliging.
Wanneer de motor te heet is geworden, schakelt die de stroomtoevoer naar de machine af. Ik verwacht dat die schakelaar ergens bij de motor zit. Je hebt een 3-fasen machine (alias krachtstroom). De motorschakelaar heeft dus geen 'reset-pin' maar is blijkbaar een schakelknop/lip die je weer terug kunt zetten.
Echter: dat kan de oorzaak niet zijn van je probleem.
Want als die motor bescherming is aangeslagen, doet je machine niets meer, ook niet als je de groene 'aan' knop in zou drukken.
De 'veiligheid' waar het hier om gaat is een veiligheid die de stroom niet naar de motor brengt wanneer de stroom weer op de machine wordt gezet, nadat een draaiende machine stopte omdat bijvoorbeeld de stekker er uit was gehaald. Dat is beveiliging waar je blij mee bent als je op het moment van het oplossen van een stroomstoring net je handen in de machine hebt.
Deze veiligheid werkt normaliter met een relais.
Dat relais laat de stroom door wanneer het een stuurstroompje krijgt via een derde draad.
Dit relais heeft een veer die hem weer terugveert naar 'uit' wanneer de stuurstroom wegvalt.
Wanneer je op de groene knop drukt, krijgt het relais stuurstroom, en schakelt de machine aan.,
Echter, hij schakelt met het relais ook de stuurstroom naar het relais aan, zodat de machine blijft draaien zolang er stroom is. (het relais bekrachtigt zichzelf).
Wanneer je op de rode knop drukt, of de stroom valt uit, dan wordt de stroom naar/door het relais onderbroken, het relais valt terug en staat niet meer 'aan'.
Als je dan daarna weer stroom krijgt, blijft het relais uit, totdat je op de groene aan knop drukt.

Op een een of andere manier blijft het relais niet 'aan' wanneer je na het drukken op de groene knop die knop loslaat.

Ik ken helaas alleen de theorie, maar heb geen praktijk ervaring met deze schakelaars, dus in ben benieuwd of het ligt aan het ontbreken van de nul in de machine, of aan een kapot relais, of aan een slecht contact in de kabels naar het relais.
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik had even de startpost van @Viola_me gemist. Maar dit is inderdaad het meest voor de handliggende. Maar even ter bevestiging, de machine gaat dus wel aan als je de startknop inhoud echter valt vervolgens ook weer uit bij het loslaten van de knop?
Oke dank. Ik ga ook even googlen, maar is het te testen? OF is vervangen de enige optie?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Begin bij de basis, laat iemand je installatie doormeten. Als een machine het doet als je hem koopt en hij doet het niet meer als je hem thuis aan zet, is het niet waarschijnlijk dat hij plotseling stuk is.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
@Jurriaan : @Viola_me heeft volgens een eerdere post alleen nog een afzuiger op 400V.
Het is niet duidelijke of die een nul nodig heeft om te kunnen werken.
Als die afzuiging stopt en daarna weer start door alleen de stekker er uit en er in te doen, dan zit daar geen veiligheids relais op dat 240V nodig heeft, en kunnen we daar niet mee testen.

Ik zou het heel plausibel vinden om degene die de krachtstroom heeft aangelegd vragen om te komen en uit te laten wijzen of dit een probleem is van de installatie (geen goede nul) of van de machine (draad los of relais schakeling ineens defect). Maar die moet je dan wel vertrouwen dat ie zich niet er van af maakt door meteen de schuld aan de machine te geven
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Begin bij de basis, laat iemand je installatie doormeten. Als een machine het doet als je hem koopt en hij doet het niet meer als je hem thuis aan zet, is het niet waarschijnlijk dat hij plotseling stuk is.

Dank dan ga ik dit doen. Maar dat duurt wel even. Degene die dit kan doen is nu op vakantie. Zodra ik meer weet meld ik mij weer.

Hartelijk dank! Dit is een prettige manier van werken en zo heb ik mij kennis ook weer bergroot.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik heb inmiddels een multimeter geregeld. Vrienden die op vakantie zijn, maar waar ik de planten voor verzorg hebben er een liggen en die kan ik lenen. In het kader, ik wil het ook graag zelf leren is het moeilijk te bedienen? Of zeggen jullie wacht tot begin volgende week dan kan de eigenaar van het apparaat het doen?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Misschien helpt dit je verder. In jouw geval ben je benieuwd of er spanning (V) staat tussen de blaude en (een van) de bruine. V wisselspanning (AC)
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Maar voor de helderheid. Volgens mij zijn dit de volgende stappen toch?
1) Ik doe dit eerst bij het stopcontact wat uit de meterkast komt
2) Dan doe ik het aan het einde van de verlengsnoer
En dan stopt mijn kennis voor nu even. En met dit filmpje als aanvulling durf ik het aan;)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Een vraag die ik hierboven niet gelezen heb (of gemist heb).
Wanneer je de schakelaar indrukt loopt dan je machine voluit en draait hij dan de goede kant op.
Weet niet of hierop ook nog een beveiliging zit
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Een vraag die ik hierboven niet gelezen heb (of gemist heb).
Wanneer je de schakelaar indrukt loopt dan je machine voluit en draait hij dan de goede kant op.
Weet niet of hierop ook nog een beveiliging zit
Nee is nog niet over gesproken, maar is wel zo. De snelheid is goed en de messen draaien de juiste kant op. Dat hebben we direct gecontroleerd bij het aansluiten van de krachtstroom.
Wat bedoel je precies met of hier een beveiliging opzit?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Op de draairichting, maar dat is niet relevant wanneer de schaafas in de juiste richting draaitollen
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Jouw 6e foto is niet helemaal scherp. Wanneer ik inzoom lijkt het toch of er met die twee blauwe draden in die lasdop iets niet helemaal goed is.
Kun je nog eens een foto maken waar dat scherp op staat.
Net zoals anderen hierboven al aangeven denk ik ook dat er met je blauwe draad iets niet klopt.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Jouw 6e foto is niet helemaal scherp. Wanneer ik inzoom lijkt het toch of er met die twee blauwe draden in die lasdop iets niet helemaal goed is.
Kun je nog eens een foto maken waar dat scherp op staat.
Net zoals anderen hierboven al aangeven denk ik ook dat er met je blauwe draad iets niet klopt.
Hierbij de scherpere foto. Ik hoor het graag!
 

Bijlagen

  • foto.jpeg
    foto.jpeg
    68,8 KB · Weergaven: 39

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.