Eiken tafelblad zelf maken maken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oeps, was nog niet goed wakker en dacht dat er 3 stukjes hardhout gebruikt waren, in (schuin) verstek dan nog 🤔🙄😂
geen zorg
ofwel was je schermpje te klein om de details te zien ofwel stonden je ogen 's morgens nog niet groot genoeg open - zoals je aangeeft
van wat onze ogen doorgeven, maken onze hersenen soms interpretaties op basis van onze ervaringen of onze denkpatronen
de meubelmakerskijk - die ik jou benijd - heeft jou parten gespeeld
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
de uitpuilende klodders lijm verwijderd, dan is het niet zo'n natte smurrie en makkelijk te verwijderen.
Hoe gaat het verwijderen van deze lijmresten ten opzichte van andere lijmen?

Dit weekend met titebond gelijmd, en ik vond de lijmresten maar slecht te verwijderen. Bij mij wordt het hout alleen transparant geschilderd, dus dan kan ik beter een andere lijm kiezen...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe gaat het verwijderen van deze lijmresten ten opzichte van andere lijmen?
Dit weekend met titebond gelijmd, en ik vond de lijmresten maar slecht te verwijderen. Bij mij wordt het hout alleen transparant geschilderd, dus dan kan ik beter een andere lijm kiezen...
ik heb een tijd met titebond gelijmd
op de kwaliteit is niets te zeggen
ik denk dat het titebond III was
op de kwaliteit kan ik niets aanmerken
helaas droogt die donkerbruin op, wat bij europese eik storend is
nu gebruik ik weer witte houtlijm die doorschijnend opdroogt
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Na die ±2 uur is het nog niet hard en een beetje gummy beer achtig, verwijderden gaat dan zeer goed.
De volgende dag als alle klemmen er af zijn zijn er plekjes waar ik niet bij kon komen. Dan is de lijm ook wel redelijk makkelijk weg te tikken/schrapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vandaag heb ik een bezoek gebracht bij een bouwbedrijf met een eigen werkplaats voor hun kozijnen.
Ik kom daar vaker om kozijnen voor mezelf te laten maken.
Vandaag om even een afspraak te maken wanneer ik kan komen met mijn tafelblad om rondom schoon te laten zagen aangezien mijn inval zaag niet diep genoeg gaat.

We hebben een diepgaande gesprek gehad over het wel en niet kruislings verlijmen van hout.
Naast het bouwbedrijf hebben ze ook nog een hout bouw bouwbedrijf en ze bouwen veel met kruislings panelen en spanten. Het hout verlijmen gewoon en kruislings maakt de constructies vreselijk sterk.
Mijn vraag of dit ook opgaat voor eiken hout was zijn antwoordt dat dit ook voor eikenhout is.
Ik heb hem grof getekend wat mijn eerst plan was en hij zij dat dit heel sterk had geweest en nooit meer krom had gaan trekken mits je het verlijmd met D3 of D4 lijm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het hout verlijmen gewoon en kruislings maakt de constructies vreselijk sterk.
Mijn vraag of dit ook opgaat voor eiken hout was zijn antwoordt dat dit ook voor eikenhout is.
ik denk dat je naar #5 verwijst, waar je 'horizontaal' & 'vertikaal' schrijft, wat synoniem voor kruislings is
een paar collega's - waaronder ikzelf - trokken/trekken deze opbouwwijze in twijfel
je hebt de vraag bij een bouwbedrijf gesteld, waar ze met panelen en spanten werken
ik blijf nieuwsgierig naar het resultaat (de werking achteraf) bij iemand die een eiken blad kruislings verlijmd heeft
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Met de info uit het gesprek had ik het nu wel aandurven, het blad is bijna klaar (elke dag een stukje), ik ga geen nieuwe hout kopen en dit aan de kant gooien ;)
Hoe je het went en keert het wordt een mooi blad en we zullen nooit weten wat het blad had gedaan als het wel kruislings was verlijmd.

Ondanks alles ben ik blij met deze discussie die hier loopt en de hulp die ik heb gehad, het is niet mijn insteek om met post #50 te zeuren of wat dan ook. Als ik over een week of twee aan deze tafel zit met mijn cola rum (Božkov), dan smaakt dit er niet slechter door 🥳
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
we zullen nooit weten wat het blad had gedaan als het wel kruislings was verlijmd.
tot een andere collega een blad kruislings verlijmt
het is niet mijn insteek om met post #50 te zeuren
zo had ik het niet ingeschat
we blijven dit objectief bekijken
meningen en inschattingen kunnen verschillen
de ervaring in de praktijk is de scheidsrechter
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Dat kruiselings verlijmen stabieler materiaal oplevert staat wel vast. Punt is dat men in de praktijk de meeste massa in het midden toewijst aan minder kostbare houtsoorten. Met andere woorden: het is jammer om mooi hout in het binnenste van een paneel te gebruiken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vandaag even bij een timmerwerkplaats geweest om het blad rondom schoon te zagen.
Morgenochtend wil ik de ronden even frezen met een klein schuinkantje en dan kan de aflakken beginnen.
Het blad is al helemaal mooi glad geschuurd, begonnen met 40, 60, 80, 120, 150, 240 en uiteindelijk ge-eindigt met 800. Het geheel is super glad geworden.
De bovenzijde doe ik ±5 of 6x dun lakken, de eerste lak lak schuur ik met 240, dat is de lak dat de houtvezels hard worden en omhoog gaan staan. Tweede laag denk ik ook met 240 of iets van 500, vervolgens wil ik de laatste lagen onderling met 800, 1200 en als laatste scotbrite.
De onderzijde volstaat met 3 lagen.

Alleen twijfel ik of het wel met 3 lagen kan aangezien de bovenzijde met 5 of 6 lagen wordt gedaan.
Moet de onderzijde evenveel lagen hebben tegen kromtrekken als de boven laag, of volstaat de 3 lagen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Met welke lak ga je de tafel behandelen?
Altijd beide zijdes even vaak lakken.
Ik neem de avond voor het lakken het hout even af met een vochtige doek. Dan gaan de vezels alvast omhoog staan, dan gebeurt dat niet meer bij de 1e laklaag. Zoals je het nu doet, moet je die 1e laag er weer grotendeels vanaf schuren, of loop je juist de kans op verschillen in plaatsen waar je wel en niet door de laklaag heen gaat schuren.
Je hebt trouwens wel met erg (te) fijn schuurpapier gewerkt. Eik moet je eigenlijk niet verder opschuren dan korrel 150. Bij fijner schuren, zoals je nu hebt gedaan, lopen alle poriën vol met stof wat geen mooi resultaat geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar wat heeft het voor zin om eerst tot korrel 800 te gaan schuren en na de eerste laklaag weer met 240 te beginnen?
Ik snap dat de houtvezels omhoog gaan staan, maar waarom dan niet stoppen bij 240 en dan gaan lakken? Of even met water besproeien zodat je dit effect al hebt opgeheven?

Of je moet natuurlijk van schuren houden.

Als je nou zou afwerken met een olie zou ik het nog kunnen voorstellen, al staat er in de handleiding van Osmo dat je niet te fijn moet schuren....

Dat je aan de onderzijde 3 lagen aanbrengt is volgens mij geen enkel probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@klusrob, De lak die ik gebruik is Skylt Titanium #5550 2k

Met die vochtige doek ga ik zeker doen, dat is een mooie tip, bedankt.
Van dat tot 150 schuren wist ik niet, ik dacht hoe gladder des te beter.
Nu heb ik het blad na het schuren wel met een krachtige stofzuiger goed geborsteld en daarna een paar keer met een goede stofdoek afgenomen. Deze doeken trekken stof aan, hopelijk is dit afdoende.
Ik ga eerst testen op de onderzijde, als dat een probleem is dan moet ik de bovenzijde nog een keer opschuren.
De aantal lagen boven en onder ga ik hetzelfde houden, 8 a 9 lagen haal ik 1 liter, dus gelijk maar 1 liter erbij bestellen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bij skylt altijd na de 2e laklaag gaan schuren. Schuur je al na de 1e laag, dan schuur je er meteen weer doorheen.

Wat @klusrob en @Musicus ook al zeiden, het is niet nodig om zo fijn te schuren. Korrel 240 is meer dan genoeg voor een glad resultaat. En voor het lakken inderdaad even met een vochtige doek over de tafel gaan om de houtvezels omhoog te laten staan, dan nog 1 keer schuren om het glad te krijgen, en dan pas lakken. Na de 2e laag pas schuren met 240 om de laaste oneffenheden eruit te halen. Daarna de 3e laag aanbrengen.
Het nut van meer lagen zie ik persoonlijk niet echt in met Skylt lak. Het is een 2 componenten vloerlak, die op de vloer maar 2 lagen nodig heeft voor een sterk resultaat. Ik doe zelf altijd 3 voor een glad resultaat. Meer lagen voegt niet veel toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.