Eiken tafelblad zelf maken maken.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@jorisvh, Kruislings is van tafel, maar 1laag van 2cm dik is voor mij te dun, dat moet minimaal 4cm dik zijn.
De derde laag wordt alleen een op dik laag zoals bijgevoegde schermafbeelding.
Onder de tafel heb ik een vloer 230v contact doos en heel misschien, maar daar moet ik nog over nadenken wil ik een stukje uitfrezen voor een telefoon laadzone in het blad. Ook zit ik te denken aan zo'n soort koker met een WCD er in die uit het blad omhoog kan komen. Dan is 4cm wel wat fijner dan 2 cm.

Tafelblad_v2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en jelmer

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
clt ofwel kruislings verlijmt hout is prima spul daar worden tegenwoordig hele gebouwen mee neergezet.
ik zou eerst drie platen maken en die vervolgens op elkaar lijmen.

De open tijd van houtlijm is overigens heel erg afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En er zijn wel degelijk lijmen die lang open kunnen zoals deze
gebruik voor grote oppervakken een emmer en een lijmkam.

Bereidt het klemmen goed voor doe dit eerst eens zonder lijm.
bij platen kan je de klemmen eventueel aanvullen met gewichten

fabrieksmatig wordt clt geperst maar die platen zijn nog veel groter dan een tafelblad
Technisch is er volgens mij niets mis mee. Ik denk dat eiken minder werkt dan vuren. Alleen is het wel een beetje zonde van het hout, maar belangrijker: je moet het wel heel goed kunnen lijmen. En dat gaat als hobbyist praktisch niet. Een lijm met een lange open tijd en dan heel snel een grote partij tegels er op stapelen gaat nog het beste, denk ik.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@boertje125, De gedachte achter kruislings verlijmen was omdat mijn gedachte was dat dit sterker was, maar ook dat ik dat de randen dan erg mooi zijn (voor mij dan). Als ik naar jou link kijk zijn dat erg mooie panelen.
Misschien zit er ook wel verschil in het hout soort, hun gebruiken daar vuren hout zag ik.
Echter durf ik het nu niet meer aan om voor kruislings te kiezen. Die Nova Col D2 lijm heeft 15 minuten langere opentijd dan mijn huidige lijm, dus die lijm ga ik nemen. Ik neem aan dat deze lijm net zo sterk is als de gewone lijm? In de data sheet staat het volgende;
"Gezien de lange open tijd is deze lijm zeer geschikt voor grote werkstukken"

@jelmer, Inderdaad beter nu goed dan achteraf spijt. Eigenlijk wist ik wel dat hout anders uitzet/krimpt in de breedte dan in de lengte, ik snap niet hoe ik zo stom kon zijn om daar niet eerder aan te denken.

Ik heb mijn plan aangepast, ik wil nog steeds 3 lagen doen zoals bijgevoegde afbeelding.
Dan heb ik toch overlap dacht ik, gaat dit zo wel goed?Bekijk bijlage 108794
Dat kruislings verlijmen van 3 bladen is al voldoende ontraden denk ik. Planken in de lengte zoals je in je bovenstaande schets hebt aangeven is in principe (uit houttechnisch oogpunt zeg maar) niet fout. Je maakt het jezelf wel veel moeilijker dan 1 enkel blad van 6 cm, maar nu je het hout al hebt is het een uitweg.

En.... zorg dat je elk blad (met slechts een dikte van 2 cm) goed vlak verlijmt; dus mooi inklemmen tussen flinke balkjes voorzien van een plastic folie zodat ze niet aan de planken verkleven tijdens het drogen.

Klaas
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou een bovenblad en onderblad maken en tussenin alleen de randen en eventueel wat tussen latten in het midden. Lijkt het toch helemaal massief, maar je bespaart toch best wat hout.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@Superkees, Dat CLT/kruislings was als bijkomende rede dat dit ook erg mooi is. Maar zoals je zelf aan aangeeft is het voor een hobbyist als ik inderdaad een paar bruggen te ver.
Ik ben ook blij dat het topic wat afhankelijk alleen over lijm ging uiteindelijk uitmondde in een advies zoals nu naar boven is gekomen.

@klaas0639, dat kruislings is inderdaad al voldoende ontraden, het is inmiddels een aantal berichten terug al van de tekentafel verdwenen. Achteraf was balken/planken van 6cm dik misschien beter geweest, maar met dit hout moet ik het nu doen (anders wordt mijn vrouw nog boos)
Ik ga het een beetje op de Chris Gochnour manier doen zoals in het bericht van Athanor, alleen met 2 lagen en 2 rijen per keer.
Alles ga ik goed klemmen met voldoende lijmklemmen en balken. Balken heb ik wel genoeg liggen. Lijm klemmen heb ik wel aardig wat, maar ik wil er echt voldoende hebben, dus die moet ik nog bij gaan kopen.
Ik hoef geen hele speciale lijmklemmen van een duur merk, maar het moet ook geen rommel zijn.
Als iemand een leuk adresje weet zou dat welkom zijn.

@handig18, Ik zie daar niet direct een voordeel in, laag 1 en 2 tegen elkaar en daaronder de opdik rand is toch ook mooi?
Anders moet ik daar weer een latten netwerk tussen maken en is lastiger als ik een laadzone in gaat frezen en zo'n pop-up WCD (of hoe zoiets ook mag heten)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden

Ik zou een bovenblad en onderblad maken en tussenin alleen de randen en eventueel wat tussen latten in het midden. Lijkt het toch helemaal massief, maar je bespaart toch best wat hout.
Je krijgt dan wel te maken met opgesloten holtes die niet kunnen ventileren. Wellicht niet ideaal met het oog op vocht / condens?
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
@handig18, Ik zie daar niet direct een voordeel in, laag 1 en 2 tegen elkaar en daaronder de opdik rand is toch ook mooi?
Een mogelijk voordeel is dat je hiermee in wezen een torsion box maakt, waarmee de tafel stijver wordt. Inbouw opladers of WCD zal je dan wel van tevoren willen positioneren, zodat het gat daarvoor netjes met hout is omsloten. Aan de andere kant zou een dergelijk gat zonder interne omlijsting misschien bij kunnen dragen aan de ventilatie van de holte.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@thewieger, Aha, dus zo,n holle ruimte moet ik een beetje zien als een board deur idee.
Eigenlijk een beetje zoals Bert Vanderveen schreeft in post #20.

Alleen ga ik dat zo niet doen omdat ik van die korte stukken af wil in de tweede laag, ik hou liever de lange lengtes over voor iets anders (ooit).
Het onderstel krijgt voldoende lipjes om het blad aan te bevestigen (zoals in bijgevoegde scherm afbeeldingen).

(De bijgevoegde scherm afbeeldingen zijn oude tekeningen van de vorige tafel, nieuwe tekeningen moet ik nog maken.)

onderstel-1.jpg
onderstel-2.jpg
onderstel-3.jpg
tafel.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Het wordt vast een hele mooie tafel! Denk je in die lipjes aan slobgaten, zodat het hout wat ruimte heeft om te werken? Die zie ik niet ingetekend maar zijn wel nodig om kromtrekken tegen te gaan.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een tafel gemaakt van vloerdelen. Een laag boven en een laag onder, met de 'binnenkanten' naar elkaar toe gelijmd. Versprongen / overlappend gelijmd. Geen extra constructie, geen overbodige u-profielen, gewoon slobgaten in de stalen poten en klaar. Belangrijk is dat je goed droog hout gebruikt, deze vloer lag al 20 jaar dus dat is prima.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het kan zijn dat de cameralens hier vertekent, maar gelet de oriëntatie van de delen gaat dit blad schotelen, als het niet al gebeurd is... Er kan in dit soort situaties zoveel spanning op komen te staan dat de bevestigingsmiddelen eruit knallen. (Een heel bijzondere ervaring — ik heb het meegemaakt met een tafelpoot.)
Veel beter was geweest om de planken (minstens) te halveren in de breedte en netjes de 'buiten naar boven/buiten naar binnen'-methode te gebruiken bij het verlijmen.
Kanttekening: hoe dikker het blad, hoe breder de delen kunnen zijn.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nee, is vertekening in de lens denk ik, met het oog is het recht en als ik er een profiel op leg is het ook recht.
Maar ik schrok wel even toen ik terug keek naar de foto.
Het blad op de foto is een drama blad die ik heb gekocht, veel aan moeten herstellen. Scheuren, slechte plekken en meer ellende, ik heb het gelukkig voor elkaar gekregen zo als het nu is en niemand ziet er wat van die de tafel hebben gezien. Een hout liefhebber waarschijnlijk wel dan :unsure:

Dit is waarom bij de nieuwe tafel ik ook zelf het blad wil maken, zelf mooie planken uitkiezen, welke kant naar boven, welke mooie noesten in het zicht en welke niet.

De gaatjes in de bijgevoegde oude tekening zijn inderdaad geen slobgaatjes, toen niet bij stil gestaan en gelukkig is het nog geen probleem.
Ik ga dit zeker nu meenemen in de nieuwe tekening, bedankt voor het aanhalen van dit punt.

Wat betreft de constructie van het onderstel, dit kan natuurlijk met minder staal, maar dit is het ontwerp zoals ik hem mooi vindt. Er kan een kudde koeien op dansen :ROFLMAO:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@Bijtel, Kijk, die Cascamite spreekt mij wel aan, bak koffie tussen door is dan ook geen probleem ;-)
Ook de verpakking van 1,5 Kg is wel fijn, die Nova Col D2 Fineer is alleen maar te verkrijgen in 25 Kg, dat was nog een beetje mijn drempel om te bestelen.
Bedankt voor je tip, hier ben ik erg blij mee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een pot van 500 gram (nog niet gebruikt). Daar zit het poeder verdeeld over twee zakken in. Ze adviseren gebruik binnen een jaar na productiedatum, en anders een proefstuk. Maar het lijkt me dat er aan poeder (zeker als het luchtdicht zit verpakt) weinig achteruit kan gaan.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Voor de zekerheid heb ik de 1,5 Kg pot besteld omdat ik niet weet hoeveel ik nodig hebt.
Ik zag ook een Youtube filmpje dat je er ook lichte oneffenheden er mee glad kon maken, dat het goed schuurbaar is en overschilderbaar. Licht vullend is het ook nog eens, lijkt me een perfecte lijm, ik laat me verrassen (y)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Wat je ook kan doen is plank per plank op mekaar lijmen zodat je lengtes krijgt van 4 cm dik , en die 'balkjes' achteraf tegen elkaar lijmen. Dan krijg je toch een stevig blad dat maar in 1 richting ( de breedte) kan werken.
gr,
Danny
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vandaag begonnen met de eerst stuk in elkaar te lijmen met de Cascamite lijm.
3 planken tegen elkaar gelijmd met 2 en halve planken als tweede laag daar boven op.
Ik heb alles tweezijdig ingelijmd, om alles binnen 1 uur in te lijmen en te klemmen moet je nog aardig doorgaan, maar het is gelukt. Morgen ga ik het volgende stukje er tegen aan lijmen.
2 uurtjes na ik alles hebt gelijmd heb ik de uitpuilende klodders lijm verwijderd, dan is het niet zo'n natte smurrie en makkelijk te verwijderen.

2021_10_21--10.06.18-[iPhone].jpg

2021_10_21--12.25.17-[iPhone].jpg

2021_10_21--12.24.55-[iPhone].jpg

2021_10_21--12.25.00-[iPhone].jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.