Eiken tafelblad zelf maken maken.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik ben begonnen aan mijn project om zelf een eiken houten blad te maken, nooit zoiets gedaan, zal vast goed komen :ROFLMAO:

Waar ik een beetje tegen aan loopt is het lijmen, aangezien ik het nooit hebt gedaan zou ik trager zijn dan iemand met ervaring.
De lijm diek ik meestal gebruikt is Frenken D3 met een open tijd van 10 minuten.
Langer dan 10 minuten zou erg fijn zijn, is dat mogelijk?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
De meeste houtlijm heeft een max open tijd van 10 min.

Als je meerdere balkjes aan elkaar moet lijmen, kan je dat ook in meerdere stappen doen.
Dus de eerste balk 1 aan 2, dan klemmen en laten drogen. Dan pas balk 3 ertegen en zo in stapjes verder. Dan heb je tijd genoeg om het in de klemmen te krijgen.
Zorg ook zeker dat je met twee werkt, om dingen te kunnen vasthouden of aan te geven. En oefen voor het lijmen het proces “droog”, dwz exact zoals je het zou doen maar dan zonder lijm. Dan weet je al wat je wanneer moet doen en nodig hebt.

Denk ook aan balkjes boven en onder je blad om het recht te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48 en jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat Klusrob zegt, zo doe ik het ook altijd met tafelbladen. In meerdere stappen verlijmen. Dan heb je genoeg tijd om binnen de 10 minuten 2 delen aan elkaar te lijmen. Je bent alleen wat meer tijd kwijt omdat je moet wachten tot de lijm droog is.

Gebruik je ook lamello's of een domino of de delen uit te lijnen? Dan scheelt ook al een hoop stress met het lijmen, omdat de delen dan precies op dezelfde hoogte vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het blad wordt totaal 3 lagen dik, 2cm per laag.
Eerste verticaal laag zijn 9 planken van 275cm lang x 11cm.
Tweede laag zijn komt daar horizontaal boven op en zijn 26 planken van 99cm lang x 110 cm
Derde verticaal laag zijn 9 planken van 275cm lang x 11cm.

Met de middelste laag ga ik mee beginnen en daar ben ik niet zo bang voor.
Deze planken worden op de lengte van 99cm tegen elkaar gelijmd en geklemt op lange balken met een nok aan het begin en een schuine nok aan het einde waar een contra schuine spie tussen word getikt.
Daarop komen balken om het blad te klemmen dat het recht blijft.

De tweede en derde laag maak ik me zorgen om aangezien dit een redelijke operavlakte is om in te lijmen.
Maar ik kan natuurlijk 3 planken doen en die goed klemmen en dan de volgende 3 en zo door.
Ik denk dat die een goed idee is inderdaad, bedankt voor het idee.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Is het überhaupt verstandig om zo’n groot oppervlak kruislings te lijmen? Kan dat geen problemen geven voor de werking van het hout?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het blad wordt totaal 3 lagen dik, 2cm per laag.
Eerste verticaal laag zijn 9 planken van 275cm lang x 11cm.
Tweede laag zijn komt daar horizontaal boven op en zijn 26 planken van 99cm lang x 110 cm
Derde verticaal laag zijn 9 planken van 275cm lang x 11cm.

Met de middelste laag ga ik mee beginnen en daar ben ik niet zo bang voor.
Deze planken worden op de lengte van 99cm tegen elkaar gelijmd en geklemt op lange balken met een nok aan het begin en een schuine nok aan het einde waar een contra schuine spie tussen word getikt.
Daarop komen balken om het blad te klemmen dat het recht blijft.

De tweede en derde laag maak ik me zorgen om aangezien dit een redelijke operavlakte is om in te lijmen.
Maar ik kan natuurlijk 3 planken doen en die goed klemmen en dan de volgende 3 en zo door.
Ik denk dat die een goed idee is inderdaad, bedankt voor het idee.
Begrijp ik nu goed, dat je 3 lagen kruislings op elkaar gaat lijmen? Ik denk niet dat dat goed gaat komen op den duur. Door de werking van de verschillende lagen gaat dit geen goede verbinding worden ben ik bang.

Waarom eigenlijk kruislings verlijmen? Heb je daar een gedachte achter?
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het überhaupt verstandig om zo’n groot oppervlak kruislings te lijmen? Kan dat geen problemen geven voor de werking van het hout?
Begrijp ik nu goed, dat je 3 lagen kruislings op elkaar gaat lijmen? Ik denk niet dat dat goed gaat komen op den duur.
om die reden heb ik mijn nieuwsgierigheid naar het verlijmproces geuit
dit leunt sterk aan bij het verlijmen van multiplex, waar men de lagen telkens 90° draait
de verlijming gebeurt wel onder grote druk
dit 'thuis' doen komt mij ongewoon voor
zelf zou ik zo'n blad uit 1 dikte maken
@jelmer, jij hebt met massieve tafelbladen veel ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
@jelmer, jij hebt met massieve tafelbladen veel ervaring
veel ervaring is een groot woord. Ik maak regelmatig tafelbladen van eikenhout. Meestal dik ik de randen op tot de gewenste dikte. De ts wil een blad van 6 cm dik. Dan is het beter om niet kruislings te gaan lijmen, maar of meteen 6cm dik hout te halen, of 3cm opdikken tot 6cm. En als je de nerven ook nog eens door wil laten lopen, dan kan je in mijn topic kijken hoe ik tafels opdik, zodat het lijkt alsof het één geheel is.
Eventueel kan ik betere foto's opzoeken als dat gewenst is.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nu achteraf was het misschien beter om hier mijn vraag eerder te plaatsen, maar toen ik mijn plannen aan het bedenken was/uitwerken, wist ik nog niet van dit forum.

Ik heb in de eetkamer een tafel gemaakt met een gekocht blad, 4cm dik x 200cm x 90cm. Het onderstel heb ik getekend en bij een lokale smid laten lassen.
Het probleem met het blad was dat het begon te scheuren toen ik buiten stond te schuren met een klein beetje zon. Ik heb er redelijk wat reparaties aan moeten doen en uiteindelijk is het wel een redelijk mooi blad geworden. Later las ik op internet redelijk wat klachten over deze houthandelaar en zelfs een mevrouw waarbij het blad helemaal was door gescheurd.
Dit jaar ben ik druk bezig geweest met het bouwe van onze aanbouw/serre of hoe het ook mag heten met redelijk wat glas in het dak. Het is wel dubbel glas met een zonwerende filter, maar er komt nog steeds warmte van af, dus ik dacht dit moet sterker en beter.
Mijn gedachte was inderdaad een afgeleide van de multiplex plaat idee, dan zit er veel lijm tussen, dus dat moet goed zijn.

Ik heb dus nu een flinke o shit gevoel aangezien ik het hout al hebt liggen en gezaagd in de juiste lengtes.
Als ik het nu toch op deze manier verlijmt en dan aan de onderzijde met de frees sleuven maakt om daar ijzeren strips in te klemmen/schroeven, is dat een werkbare oplossing? Of gaat dit ook fout?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb dus nu een flinke o shit gevoel aangezien ik het hout al hebt liggen en gezaagd in de juiste lengtes.
Als ik het nu toch op deze manier verlijmt en dan aan de onderzijde met de frees sleuven maakt om daar ijzeren strips in te klemmen/schroeven, is
Ik kan me voorstellen dat je nu baalt. Maar ik zou het nu goed doen, dan spijt achteraf.
Met op deze manier verlijmen en ijzeren strips inlijmen bereik je m.i. weinig. Het hout gaat tegen elkaar werken omdat hout in de breedte uitzet. De bovenste en onderste laag werken dus in een andere richting dan de middelste laag. Dit houd je niet tegen met ijzer.

Wat ik zou doen in deze situatie met het aanwezige hout. Ik zou de lange planken verlijmen tot 1 blad en met de overige lange planken de tafel rond opdikken naar 6 cm. Houd er op de kopse kanten dus rekening mee dat je daar ook kops hout voor gebruikt, ipv een plank overdwars te gaan lijmen. Als je dit goed doet, en de kleuren van het hout wat bij elkaar gaat zoeken, zul je zelfs bijna een onzichtbare opdikking maken.

En het voordeel van deze manier van werken, is dat je hout van 99cm overhoud om andere leuke dingen mee te doen.
 

jorisvh

Post veel
Dat idee met een triplex met 3 lagen van 20mm zeker niet doen!
Elke laag gaat in een andere richting uitzetten en krimpen onder invloed van vochtigheidsveranderingen, bvb zomer/winter. De krachten zijn sterker dan lijm of hout zelf en de boel moet vroeg of laat wel uit elkaar knallen.
Bij standaard multiplex met lagen van ~1mm speelt dit niet want daar zijn de intern opgebouwde krachten evenredig kleiner.

Jij lijkt bang voor scheuren en barsten door warmte/zonlicht. Hout zet quasi niet uit oiv warmte en wel oiv vocht. Het zal misschien sneller drogen en daardoor sneller barsten in rechtstreeks zonlicht, maar dan was er dus een probleem met te nat hout en/of slechte constructie.

ik sluit me aan bij @jelmer :
Maak het blad uit 1 laag van 2cm dik. Als je dat goed verlijmt en bij dosse planken zorgt dat je richting van het hart afwisselend onder/boven wijst, komt dat goed en is dat sterk genoeg.
Dit verlijmen lukt in 1 keer, denk ik. Je legt de planken klaar op de klemmen. Dan draai je alle planken op hun zijkant en zet er een paar klemmen op. (*) Als je dat geheel ondersteboven draait heb je 1 vlak en kan je alle planken tegelijk met lijm insmeren, bvb met een fijne lijmkam. Dat gaat echt snel. Als alle planken exact even breed zijn hoef je zelfs niet te draaien. Dan klemmen lossen en planken opnieuw kwartslag draaien en inklemmen maar.
Als je lamellen gebruikt, dan is dat eerder om het geheel beter vlak te krijgen dan voor sterkte (ik zou dat doen), dan lijm je die eerst in in de niet belijmde zijkanten van de planken op dit (*) moment.

Achteraf kan je opdikken naar smaak tot 4 of 6 cm.
Met de truuk van @jelmer kan dat voor dubbele laag duidelijk met mooi resultaat voor de kopse kanten.
De lange kanten zou ik eerder met verstek doen dan met opdikking.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
clt ofwel kruislings verlijmt hout is prima spul daar worden tegenwoordig hele gebouwen mee neergezet.
ik zou eerst drie platen maken en die vervolgens op elkaar lijmen.

De open tijd van houtlijm is overigens heel erg afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En er zijn wel degelijk lijmen die lang open kunnen zoals deze
gebruik voor grote oppervakken een emmer en een lijmkam.

Bereidt het klemmen goed voor doe dit eerst eens zonder lijm.
bij platen kan je de klemmen eventueel aanvullen met gewichten

fabrieksmatig wordt clt geperst maar die platen zijn nog veel groter dan een tafelblad
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@boertje125, De gedachte achter kruislings verlijmen was omdat mijn gedachte was dat dit sterker was, maar ook dat ik dat de randen dan erg mooi zijn (voor mij dan). Als ik naar jou link kijk zijn dat erg mooie panelen.
Misschien zit er ook wel verschil in het hout soort, hun gebruiken daar vuren hout zag ik.
Echter durf ik het nu niet meer aan om voor kruislings te kiezen. Die Nova Col D2 lijm heeft 15 minuten langere opentijd dan mijn huidige lijm, dus die lijm ga ik nemen. Ik neem aan dat deze lijm net zo sterk is als de gewone lijm? In de data sheet staat het volgende;
"Gezien de lange open tijd is deze lijm zeer geschikt voor grote werkstukken"

@jelmer, Inderdaad beter nu goed dan achteraf spijt. Eigenlijk wist ik wel dat hout anders uitzet/krimpt in de breedte dan in de lengte, ik snap niet hoe ik zo stom kon zijn om daar niet eerder aan te denken.

Ik heb mijn plan aangepast, ik wil nog steeds 3 lagen doen zoals bijgevoegde afbeelding.
Dan heb ik toch overlap dacht ik, gaat dit zo wel goed?Tafelblad.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Misschien een stomme vraag maar als het niet nodig is voor de sterkte, waarom zou je dan volledige platen maken en die verlijmen in plaats van enkel de zijden op te dikken eventueel met wat balken overdwars.

Scheelt gewicht, materiaal, handelbaarheid etc.

Of zit je continue tegen de onderkant van je tafel te kijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou, het speelt wel door mijn hoofd. Op dit moment ben ik ook bezig de tekening aan te passen ten opzichten van de vorige onderstel, de voeten wil ik iets anders hebben. Maar ik zit ook te kijken naar het boven frame waarop het blad komt te liggen. Het boven frame is vierkant 40x40mm en dat mag in het zicht zijn, maar iets minder is in mijn optiek mooier. Als 2 lagen dik met een derde laag alleen als opgedikte rand even sterk is, dan ga ik misschien dat doen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik heb meer dan 20 jaar geleden een tafel gemaakt zoals het hier ten sterkste wordt afgeraden.
Ik zou het zo ook beslist niet meer doen.
Maar ik gebruik de tafel nog steeds in de kamer.
Hij is 210cm lang en 100cm breed en bijna 6 cm dik.
Ik heb in de bouwmarkt timmerpanelen gekocht en kruislings op elkaar geschroefd en gelijmd
Er zitten 3 lagen op elkaar en is daardoor bijna 6cm dik.
Ik heb er een rand langs gemaakt zoals het niet hoort.
De timmerpanelen hebben afgeschuinde randen.
Bij de afwerking heb ik met epoxy met vuller de gleuven van de randen opgevuld.
Daarna de hele tafel en de poten afgewerkt met Epoxy alleen de onderkant van het blad niet.
Ik heb er nog nooit scheuren van de werking van het hout ingezien.

IMGP5973.jpg
 

jorisvh

Post veel
Als 2 lagen dik met een derde laag alleen als opgedikte rand even sterk is, dan ga ik misschien dat doen.
Als je voor 2 lagen gaat, dan zeker niet kruiselings verlijmen. 1 laag wil breder worden en de andere langer. Dat moet krom trekken.
Multiplex of CLT heeft altijd een oneven aantal lagen / symmetrische opbouw om deze reden. Beide buitenste lagen willen uitzetten maar worden tegengehouden door de middenste. Zolang de lijm en het hout sterker zijn dan de interne spanning die opgebouwd wordt, blijft het recht en heel.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ik heb een paar jaar geleden een tafelblad gemaakt voor een van mijn kids. Binnendeur als basis gebruik - zo eentje die een kartonnen honingraatkern heeft. Randen na op maat zagen verstevigen waar nodig met vuren latten. Ik heb er 6 mm (korte, want restjes) stroken eiken op gelijmd, zonder klemmen gebruikt te hebben. Wel gewichten en plakband. Randen met massieve stroken afgewerkt. Flink geschuurd, kiertjes afgestopt met schuursel/lijm mengsel, weer geschuurd. Laatste foutjes hersteld met epoxy, etc. In de olie gezet.
Voordelen: werking blad nagenoeg uitgesloten (honingraat is een extreme vorm van torsiebox), weegt niet zo veel dat je twee man nodig hebt om het te verplaatsen, vergt niet al te veel duur hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: romax48 en AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.