Eiken hout ontdoen van lijm

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
661
220
Middelburg
tec7 heeft ook speciale verwijderaar voor zoiets.
wurth trouwens ook maar maar die los de lijm zover op dat het zacht word en vervolgens uitsmeert over het hout maar dan kun je hem er zo afhalen met beitel
Dank voor je tip, vraag bedoel je Tec7 remove zit in een flesje van 50ml ? Mocht dat hetgeen zijn wat je bedoel, dan ben ik een vermogen kwijt, gezien de hoeveelheid m2 ik moet ontdoen van lijm. Wurth is ook redelijk prijzig, kleine inhoud voor veel $

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
661
220
Middelburg
alleen een beetje zonde van het geld. Voor die toepassing werkt (echte) wasbenzine (b.v. Bij de appie) net zo goed…
Dank Henkverhaar ik weet je bent redelijk thuis in chemie maar laat wasbenzine niet een vette gloed na het hout te hebben behandelt??,.....en trekt dit niet in het hout?......en kun je nadien nog wel gebruiken in projecten waar je de houten vloerdelen wil gaan verlijmen??

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
661
220
Middelburg
Vraag iemand bekend met het product van Bolivia Super Vloerlijmverwijderaar te gebruiken op onder andere hout??

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.088
1.055
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank Henkverhaar ik weet je bent redelijk thuis in chemie maar laat wasbenzine niet een vette gloed na het hout te hebben behandelt??,.....en trekt dit niet in het hout?......en kun je nadien nog wel gebruiken in projecten waar je de houten vloerdelen wil gaan verlijmen??
Nee. Pindakaas wel ;-). Wasbenzine is een mengsel van laagkokende alkanen - soms met wat aromaten of (heel zelden) zwavelverbindingen. Nafta heeft dat eerder dan ‘echte’ wasbenzine. Wasbenzine verdampt dus snel en volledig en bevat normaliter geen componenten die achterblijven. Als je een oppervlak schoonmaakt met wasbenzine en er blijft een film achter dan heb je het, heel kort door de bocht, niet goed schoon gemaakt - dat residu komt ergens anders vandaan dan uit de wasbenzine zelf. Maak je een oppervlak schoon met oliën of vetten die niet verdampen dan is de kans op residuen (zonder dat het het nabehandelt met een vluchtig oplosmiddel) veel groter. Enige nadeel van wasbenzine op hout is dat het opgelost materiaal IN het hout kan doen trekken, waar het achterblijft als de benzine verdampt. Die kans is bij lijmresten niet zo groot, maar zeker niet nul.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
661
220
Middelburg
Henk, je hebt gelijk. Maar als je het toch hebt staan...

Klazien uit Zalk was inderdaad echt. Zalk ligt hier een kort stukje rijden vandaan. Als ik me niet vergis zat ze in het programma Koffietijd? Ik ben de naam van de presentatrice kwijt, maar dat was een tijdje een grote dame in televisie land. Ik vond het altijd maar een persoon met een opgeblazen ego. Ik zal de stukjes uit "Keek op de Week" met Berendien en Walter de Rochebrun (spelde je dat zo?) niet snel vergeten.

[Edit] Ah, Catherine Keijl was haar naam. Heb niet de moeite genomen om te controleren of ik het juist schrijf. Wat een nitwit was dat zeg.
Nee. Pindakaas wel ;-). Wasbenzine is een mengsel van laagkokende alkanen - soms met wat aromaten of (heel zelden) zwavelverbindingen. Nafta heeft dat eerder dan ‘echte’ wasbenzine. Wasbenzine verdampt dus snel en volledig en bevat normaliter geen componenten die achterblijven. Als je een oppervlak schoonmaakt met wasbenzine en er blijft een film achter dan heb je het, heel kort door de bocht, niet goed schoon gemaakt - dat residu komt ergens anders vandaan dan uit de wasbenzine zelf. Maak je een oppervlak schoon met oliën of vetten die niet verdampen dan is de kans op residuen (zonder dat het het nabehandelt met een vluchtig oplosmiddel) veel groter. Enige nadeel van wasbenzine op hout is dat het opgelost materiaal IN het hout kan doen trekken, waar het achterblijft als de benzine verdampt. Die kans is bij lijmresten niet zo groot, maar zeker niet nul.
Bedankt voor je reactie en het willen delen van je kennis Henkverhaar. De onderkant van het eikenparket heeft als geluidsisolator een strip zwarte zelfklevende foil gehad. De foil an sich heb ik verwijdert wat met een "botte" beitel (al schrapend) echter ondanks de verwijdering van de dikke lijmresten is er toch nog een soort van dun laagje, plakkerig goedje achtergebleven, die zacht aanvoelt. Het is dit dunne elastisch/plakkerig goedje wat zo veel problemen geeft. Waren de lijmresten maar hard dan was de oplossing vele malen eenvoudiger (grof geweld met een schraper zou dan uitkomst kunnen bieden). Probleem is vermoedelijk ook in het feit dat vuil zich makkelijker in zacht lijm nestelt dan als het hard is. Ik ga wasbenzine uitproberen in ieder geval bedankt nogmaals

Ps Henkverhaar wat denk je van Bolivia Super Lijmverwijderaar??

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.690
1.118
Riemst
Verwarmen met een fohn of brander tot de lijm verbrand. Mogelijk is de lijm sneller verbrandt dan het hout.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
661
220
Middelburg
Heb je overwogen het gewoon voor een vandiktebank te duwen?
Je zal achteraf waarschijnlijk de messen moeten schoonmaken maar dat lijkt me veel minder werk dan alle planken schoonmaken.
Ik heb een mooie spiraalas vlak van diktebank en die wil ik ook zo houden. De plakkerig goedje wat er nog op zit gaat een hoop ellende geven als ik die op deze manier zou proberen te verwijderen...sorry ik heb hier weinig vertrouwen in, ik denk dat deze manier meer verlies aan tijd oplevert dan dat ie oplevert. Maar bedankt voor je bijdrage

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.