Kreeg een tijdje geleden de vraag of ik het zag zitten om een oude brandspuit (1880) opnieuw leven in te blazen. Omdat een goede uitdaging de geest stimuleert maar blindweg ja gezegd op de vraag
Daarstraks de eerste onderdelen binnen gekregen van iets wat opnieuw een werkend geheel moet gaan worden, met een paar wijzigingen weliswaar.
De brandspuit bestaat in feite uit drie aparte onderdelen die samen één (werkend) geheel vormen, de pomp op een slede, het onderstel (as + wielen + gereedschapskoffer) en de "aandrijving" zijnde een stel (wegneembare) tremen, of een enkele dissel om met mankracht het spul voort te bewegen.
Bij een brand word de slede met de pomp van het onderstel afgehaald en op de grond geplaatst, gevuld met water, en dan pompen maar (met vier man) terwijl de rest met emmers zorgt voor de aanvoer van water. Eén gelukkige mocht dan de spuit vasthouden terwijl de rest zich in het zweet werkte.
Zoals misschien te zien op de foto's is het hele ding rot, aangetast door houtboorders, de ketel lekt, het leder op de pompemmers is vergaan, etc.... We kunnen nog wel even doorgaan zo. Och ja, de wielen zijn ook kaduuk, gescheurde bossen, velgen vergaan, en de stalen loopvlakken liggen ook los. De spaken heb ik nog niet kunnen controleren maar ik verwacht hier hetzelfde als bij de rest.
Dat word dus een serieuze klus, gelukkig sta ik er niet alleen voor, één van mijn broers (brandweerman en mechanieker) pakt al het staal- en koperwerk aan, en gaat de pomphuizen en pompemmers overhalen zodat er terug water kan gepompt worden.
Eens klaar komt het ding in de brandweerkazerne te staan en zal daar een paar maal per jaar gebruikt worden bij demonstraties (schoolbezoek en open deurdagen)
Alle nieuw hout word uitgevoerd in Padouk, en krijgt een paar lagen "brandweer"rode verf als afwerk.
En eerste plaatjes:
hier gaat het over.

Hier is het "nieuwe" model dissel te zien die er op gaat komen.

En de eerste onderdelen op de "pijnbank"



Daarstraks de eerste onderdelen binnen gekregen van iets wat opnieuw een werkend geheel moet gaan worden, met een paar wijzigingen weliswaar.
De brandspuit bestaat in feite uit drie aparte onderdelen die samen één (werkend) geheel vormen, de pomp op een slede, het onderstel (as + wielen + gereedschapskoffer) en de "aandrijving" zijnde een stel (wegneembare) tremen, of een enkele dissel om met mankracht het spul voort te bewegen.
Bij een brand word de slede met de pomp van het onderstel afgehaald en op de grond geplaatst, gevuld met water, en dan pompen maar (met vier man) terwijl de rest met emmers zorgt voor de aanvoer van water. Eén gelukkige mocht dan de spuit vasthouden terwijl de rest zich in het zweet werkte.
Zoals misschien te zien op de foto's is het hele ding rot, aangetast door houtboorders, de ketel lekt, het leder op de pompemmers is vergaan, etc.... We kunnen nog wel even doorgaan zo. Och ja, de wielen zijn ook kaduuk, gescheurde bossen, velgen vergaan, en de stalen loopvlakken liggen ook los. De spaken heb ik nog niet kunnen controleren maar ik verwacht hier hetzelfde als bij de rest.
Dat word dus een serieuze klus, gelukkig sta ik er niet alleen voor, één van mijn broers (brandweerman en mechanieker) pakt al het staal- en koperwerk aan, en gaat de pomphuizen en pompemmers overhalen zodat er terug water kan gepompt worden.
Eens klaar komt het ding in de brandweerkazerne te staan en zal daar een paar maal per jaar gebruikt worden bij demonstraties (schoolbezoek en open deurdagen)
Alle nieuw hout word uitgevoerd in Padouk, en krijgt een paar lagen "brandweer"rode verf als afwerk.
En eerste plaatjes:
hier gaat het over.

Hier is het "nieuwe" model dissel te zien die er op gaat komen.

En de eerste onderdelen op de "pijnbank"


