Doorbuiging van staal voor liggers onder een betonnen blad? / Staalkenners hier?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Mooie uitdaging om daar 1 hele haardplaat van te maken. (4,74m)
Materiaalkeuze kan je nu niks maar aan veranderen. Als je staal neemt in 20 mm dan moet het minstens 3 dik en 40 breed zijn. Beter is een 20 mm dikke plank (vloerdeel) in werken, waar je dan later de bovenkanten van de kasten tegenaan schroeft. Ben je ook van dat doorhangen af. Ik zou naast de planken nog een paar betonijzer staven plaatsen. Dat om het plaatsen te vergemakkelijken als het 1 stuk wordt.
Niet verteld maar worden 2 stukken, een mal van die lengte wordt niks en draaien natuurlijk ook niet, dus 1400 + 1070 = 2047 wordt 1 blad met het smalle stuk voor de haar den dan de andere 1070 + 1200 = 2270

Ik dacht zelfs aan stalen kokers van 40 x 20 x 3 of 60 x 20 x 3 en dan 3 stuks per kast
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
met een stevige achterwand ben je al een groot deel van je doorbuiging kwijt
1400mm is veel te veel voor 18mm hout of houtachtig materiaal.

persoonlijk zou ik bij het tuincentrum een paar van die verzinkte wapeningsnetten halen
en deze gewoon direct op de bekisting leggen.
het is binnen de dekking is niet echt nodig.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
met een stevige achterwand ben je al een groot deel van je doorbuiging kwijt
1400mm is veel te veel voor 18mm hout of houtachtig materiaal.

persoonlijk zou ik bij het tuincentrum een paar van die verzinkte wapeningsnetten halen
en deze gewoon direct op de bekisting leggen.
het is binnen de dekking is niet echt nodig.
zit geen achterwand in, kan ook niet want de laden zijn net iets dieper als de kasten. Zelf als er wel een achterwand in zou zitten zou de doorbuiging aan de voorkant niet afnemen met 800mm diepte. Misschien het stukje onder het eigen gewicht maar ook een paar mm is al niet echt fraai.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb nergens beweerd dat dat spul niet deugd. Alleen dat het geen beton is. Het is meer te vergelijken met een vezel versterkte kunststof maar dan met cement als bindmiddel. Stijfheid tegen doorbuigen komt uit hoogte. Als je een blad van 3 cm dik gaat maken, heb je geen hoogte. Dus zal het blad buigen. Dat wil dus niet zeggen dat het stuk gaat, alleen dat het doorbuigt bij belasting. Een stalen strip buigt ook als je hem plat legt. Op zijn kant is hij veel sterker. Als je dus een dun blad wil gebruiken, zal je sterkte uit je kastje moeten halen.

Stijfheid tegen doorbuigen komt uit de horizontale delen boven en onder. Bij een I-profiel doet het verticale deel niet zo veel. Wel de afstand tussen de boven en onderflens, maar vooral de dikte van de flenzen boven en onder.

Ik heb even wat gerekend. Uitgaande van 75 kg gelijkmatig verdeeld over een ligger van 1040 mm. Dat is 150 kg over twee profielen. Voor vier varianten de doorbuiging:

20x40x3 verticaal: 0,86 mm
20x60x3 verticaal: 0,30 mm
20x40x3 horizontaal: 2,77 mm
20x60x3 horizontaal: 1,89 mm

Maar: wat je moet weten is hoeveel je beton mag doorbuigen zonder te barsten. Daar ga ik mij niet aan wagen. Gevoelsmatig zou je voor maximale zekerheid gewoon voor die 20x60x3 verticaal moeten kiezen.

Ook even onder mijn eigen tuintafel gekeken. Daar ligt een dun blad op van slecht 15 mm dik. Daaronder zitten drie stalen kokers van 20x80 met onbekende wanddikte.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Stijfheid tegen doorbuigen komt uit de horizontale delen boven en onder. Bij een I-profiel doet het verticale deel niet zo veel. Wel de afstand tussen de boven en onderflens, maar vooral de dikte van de flenzen boven en onder.

Ik heb even wat gerekend. Uitgaande van 75 kg gelijkmatig verdeeld over een ligger van 1040 mm. Dat is 150 kg over twee profielen. Voor vier varianten de doorbuiging:

20x40x3 verticaal: 0,86 mm
20x60x3 verticaal: 0,30 mm
20x40x3 horizontaal: 2,77 mm
20x60x3 horizontaal: 1,89 mm

Maar: wat je moet weten is hoeveel je beton mag doorbuigen zonder te barsten. Daar ga ik mij niet aan wagen. Gevoelsmatig zou je voor maximale zekerheid gewoon voor die 20x60x3 verticaal moeten kiezen.

Ook even onder mijn eigen tuintafel gekeken. Daar ligt een dun blad op van slecht 15 mm dik. Daaronder zitten drie stalen kokers van 20x80 met onbekende wanddikte.
Ok dank voor je hulp. 20x60 lijkt mij te voldoen dan met 1,89mm doorbuiging. Daar ben ik niet bang voor. En ik was ban plan 3 strips dus dan wordt het nog minder. En 1400 was al de langste overspanning. En zelfs die is eigenlijk maar 135 als je de wanddiktes weghaalt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
plank 1.jpg
plank 2.jpg
plank 3.jpg
plank 4.jpg

Te veel staal is ook niet nodig. Het is de som der delen die de sterkte bepaald.
Ik heb op bovenstaande foto's een grenen plank van 180 x 18mm en een stalen koker van 20x40x2 mm gebruikt om te testen. Ze veren allebei even ver in. met een gewicht van 15kg. Uitgaande van de grootste overspanning (140cm).
Mijn eigen gewicht (88kg) kon de plank makkelijk dragen. Die maat koker kon gaan knikken.
Het voordeel van een ingewerkte plank voor en achter is dat je hem kan vastschroeven aan de bovenkant van de kasten. Samen vormt het een stevig geheel.
Met ingewerkt stalen koker is dat net wat meer werk.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Bekijk bijlage 95528
Bekijk bijlage 95529
Bekijk bijlage 95530
Bekijk bijlage 95531

Te veel staal is ook niet nodig. Het is de som der delen die de sterkte bepaald.
Ik heb op bovenstaande foto's een grenen plank van 180 x 18mm en een stalen koker van 20x40x2 mm gebruikt om te testen. Ze veren allebei even ver in. met een gewicht van 15kg. Uitgaande van de grootste overspanning (140cm).
Mijn eigen gewicht (88kg) kon de plank makkelijk dragen. Die maat koker kon gaan knikken.
Het voordeel van een ingewerkte plank voor en achter is dat je hem kan vastschroeven aan de bovenkant van de kasten. Samen vormt het een stevig geheel.
Met ingewerkt stalen koker is dat net wat meer werk.
Haha geweldig forum is dit toch, gewoon een praktijktest heerlijk.
Mijn idee was om het MDF te laten zitten op de meeste plekken voor het verband en stroken weg te zagen en daar de koers in te leggen voor de ondersteuning van het beton. Misschien moet ik ook maar gewoon Hout doen. heb nog wel beuken liggen. Dat in 22 moet de job ook wel doen volgens mij. Ik heb ook naar vloerdelen gekeken die ik nog wel heb. Die lijken op de 1 of andere manier nog wel stijver te zijn dan massief hout. Misschien komt dat door de lijm die erin zit en de gelamineerde opbouw... het zijn namelijk lamelparket delen.

Ik had ook nog een keer HighDersign gecontact en die verzekerd met dat 30mm met die overspanningen inclusief glasvezel en glasmat geen enkel probleem moet zijn. Staal inwerken zou kunnen gaan hosten... (doorschijnen) en wordt dus afgeraden bij deze diktes (dunte)
 
  • Leuk
Waarderingen: bobmartin

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ziedaar ik heb gerekend met 1040, waar het 1400 moest zijn. Maar als je er een lange ligger van maakt (2 m), die wordt ondersteund, pakt het weer positiever uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik ziedaar ik heb gerekend met 1040, waar het 1400 moest zijn. Maar als je er een lange ligger van maakt (2 m), die wordt ondersteund, pakt het weer positiever uit.
Interessant wat je daar zegt, is het beter om 1 lange ligger te nemen dan 4 koste die telkens op de zijwanden ligt? Ik dacht dat dat niet veel uit ging maken.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik heb in onze keuken ook een betonnen werkblad, het zijn er twee 1 van 187x60 en 1 van 156x60.
Hierin zit inderdaad glasvezel verwerkt. Een goede tip om het gewicht omlaag te brengen is de bladen hol te maken. Ik heb eerst een bekisting gemaakt van 3cm hoog. Toen ca 1 cm beton gegoten, en daar piepschuim platen op gelegd. Platen zijn 18mm dik. Aan de randen heb ik 3cm overgelaten die ik weer gevuld heb met beton. Wel even een verzwaring op het piepschuim leggen omdat ze anders gaan drijven.

De kastjes heb ik zelf gemaakt van 18mm spaanplaat, waarvan de staanders dus dubbel zijn.

2D096423-585B-4C49-9FC1-DAE5C4E3CBBC.jpeg165AF964-DAB9-4D59-95FC-645A671CB7B1.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik heb in onze keuken ook een betonnen werkblad, het zijn er twee 1 van 187x60 en 1 van 156x60.
Hierin zit inderdaad glasvezel verwerkt. Een goede tip om het gewicht omlaag te brengen is de bladen hol te maken. Ik heb eerst een bekisting gemaakt van 3cm hoog. Toen ca 1 cm beton gegoten, en daar piepschuim platen op gelegd. Platen zijn 18mm dik. Aan de randen heb ik 3cm overgelaten die ik weer gevuld heb met beton. Wel even een verzwaring op het piepschuim leggen omdat ze anders gaan drijven.

De kastjes heb ik zelf gemaakt van 18mm spaanplaat, waarvan de staanders dus dubbel zijn.
Mooi Henk, maar zo te zien zijn je bladen toch wel dikker dan 3 cm? of lijkt dat maar zo?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Nog even nagemeten, maar is inderdaad iets dikker (4cm). Maar principe blijft hetzelfde.
Het 'topblad' is dus maar 1cm, het piepschuim 18mm. De randen zorgen voor de look dat het blad dikker lijkt.
Ok 1 cm in het midden is wel heel dun... ik zou zo dun niet durven denk ik...lijkt me kwetsbaar als er een pan of iets zwaars op valt. maar als het werkt werkt het.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Intussen is de keuken 2 jaar oud en tot nu toe nog zonder problemen.
Voordeel van beton met glasvezel en wat kleurstof is dat het letterlijk geen drol kost. Ik ben de meeste tijd kwijt geweest met het opschuren omdat ik dit met de hand heb gedaan. Van te voren heb ik een proefstuk gemaakt en dit beviel dus goed.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Interessant wat je daar zegt, is het beter om 1 lange ligger te nemen dan 4 koste die telkens op de zijwanden ligt? Ik dacht dat dat niet veel uit ging maken.
Dat maakt wel uit. Als er twee naast elkaar liggen en doorbuigen, ontstaat tussen die twee een v-vormige naad. Zitten ze aan elkaar, kan die naad niet ontstaan. Er ontstaat daar een moment in tegenover gestelde richting. Dat heft de doorbuiging deels op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Dat maakt wel uit. Als er twee naast elkaar liggen en doorbuigen, ontstaat tussen die twee een v-vormige naad. Zitten ze aan elkaar, kan die naad niet ontstaan. Er ontstaat daar een moment in tegenover gestelde richting. Dat heft de doorbuiging deels op.
ALs je het zo uitlegt klinkt het logisch, klein testje gedaan en inderdaad. Als ik de houten lat vastklem op de andere kast is er veel minder doorbuiging. Met deze beuken lat een mm of 5 als ik in het midden ga zitten en ik zit net als wil aan de bovenkant van het gemiddelde gewicht van de mensheid....

test beuken drager.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Intussen is de keuken 2 jaar oud en tot nu toe nog zonder problemen.
Voordeel van beton met glasvezel en wat kleurstof is dat het letterlijk geen drol kost. Ik ben de meeste tijd kwijt geweest met het opschuren omdat ik dit met de hand heb gedaan. Van te voren heb ik een proefstuk gemaakt en dit beviel dus goed.
geen drol kost... dan heb je niet de spullen van highdesignholland denk ik? heb je zelf een recept gevonden / gemaakt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Ja voor mijn 2 zakjes met 10 mtr bewapening was ik ongeveer 350 euro kwijt. Moet je nog het zand bijkopen.
Dat laatste kost geen drol.
En ja als je precies weet wat je moet hebben en je koopt dat in bulk dan kost het niet zoveel.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik heb toevallig m’n boodschappenlijstje nog....
Wat ontbreekt is de bekisting, maar dat zijn de platen die ik voor de kastjes hebt gebruikt.

De diamant-schuurpads zijn dan nog extra...
De betonsealer is om het geheel vuil bestendig te maken.

Aangemaakt volgens verhouding beton 1:2:3 (cement, zand, grind)

Hornbach

Beton (ca 2,3 ltr)7€2,65€18,55
Kleurstof1€9,50
Schuurpads1€53,50
Vezels1€4,95
Isolatie plaat1€8,00
Kit1€1,55
Betonsealer1€46,68
Zak cement1€2,90
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
OK dus jij hebt "gewoon" beton gebruikt, ik neem aan dat je geen grind gebruikt hebt? maar vezels in plaats van grind?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.