Doorbuiging van staal voor liggers onder een betonnen blad? / Staalkenners hier?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Ik heb een stel onderkasten staan in een kastenwand waarop een (zelf te gieten) betonnen blad komt te liggen. Die afmetingen van de kasten zijn:

1) 1400 breed / 400 diep
2) 1070 breed en 700 diep
3) 1070 breed en 700 diep
4) 1200 breed en 700 diep

Kasten zijn gemaakt van een goede kwaliteit MDF maar ondanks die kwaliteit buigen nu de bovenbladen al door door de overspanning.

Op die kasten moet een betonnen blad komen te liggen wat op zich geen probleem zal zijn maar je loopt het risico dat er iemand op gaat zitten. Ik dacht dat op te lossen door per kast op 2 plaatste een strook massief hout in te werken maar ik ben bang dat dat nog niet stevig genoeg gaat zijn.

Alternatief is dus om er stalen kokers in te brengen op 3 plekken, vooraan, in het midden en achteraan in de kast.

Mijn vraag nu is , heeft iemand hier verstand van staal en kan die aangeven hoe sterk / dik een stalen koker moet zijn om geen (bijna geen, zo min mogelijk) doorbuiging te hebben als iemand in het midden van de kast zou gaan zitten. Dus dat zou dan worst case zijn in de kast van 140 breed op 70 cm van de zijwand.

Kans daar is vrij klein omdat dat pal voor de haard is en die kast niet zo diep is maar iemand met oude billen vind dat misschien juist even lekker. Kans is het grootst in het midden van de 2 kasten van 1070 breed.

Dus hoe dik zou een koker daar moeten zijn. Ik zat te denken aan iets van de dikte van het MDF dus rond de 20mm en dan bijvoorbeeld 60x20x3. Maar is dat dus sterk genoeg. Hoeveel buigt dat door als je laten we zeggen 100 kilo op het midden zet als belasting?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Als ik de vraag lees denk ik dat het mdf verstevigd moet worden. Wat ik op zich niet verwacht had dat die doorbuigen. Als ik een mdf kast maak en er op ga zitten is dit nooit een probleem geweest en ik zit nu aan de bovenkant van het gemiddelde gewicht,
Heb dit jaar een betonnen blad gegoten van ongeveer 28mm dik met kunststof bewapening. Afmeting een ruime 2mtr x87cm zitten 3 compartimenten onder. Staanders zijn 10cm vierkant. Ik kan hier prima op zitten.
Wel een tip haal het blad niet te snel uit de mal dan krijg je scheuren. Wel speciaal beton gebruikt. BBQ meubel
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Een paar wapeningsstaven in je beton is volgens mij voldoende.

Er komt glasvezel in in veelvorm en daarnaast nog glasvezel matten.
Hoe dik wordt je betonnen blad?
De bladen worden 3 cm dik.

Als ik de vraag lees denk ik dat het mdf verstevigd moet worden. Wat ik op zich niet verwacht had dat die doorbuigen. Als ik een mdf kast maak en er op ga zitten is dit nooit een probleem geweest en ik zit nu aan de bovenkant van het gemiddelde gewicht,
Heb dit jaar een betonnen blad gegoten van ongeveer 28mm dik met kunststof bewapening. Afmeting een ruime 2mtr x87cm zitten 3 compartimenten onder. Staanders zijn 10cm vierkant. Ik kan hier prima op zitten.
Wel een tip haal het blad niet te snel uit de mal dan krijg je scheuren. Wel speciaal beton gebruikt. BBQ meubel

De overspanning is 103 cm / 116 cm em 136 cm, er zit geen achterwand in en dan houd geen enkele soort MDF dat als je erop gaat zitten.

Wat jij beschrijft is al stuk kortere overspanning denk ik. Als ja van 2 meter 2 staanders van 10 cm afhaalt houd je 180 over, als je dat in 3en deelt heb je maar een overspanning van 60 cm. Dat zal inderdaad een stuk beter gaan dan mijn maten.

Mijn paketten komen van high design holland.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Het blad is zo dun dat je niet genoeg betondekking op je wapening hebt. De sterkte moet uit de onderkastjes komen. Die vezels doen wel iets. Ze houden de stukken bij elkaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik heb dat filmpje eens bekeken en ze hebben het steeds over beton. Maar het is een soort aangedikte egaline. Met beton heeft het niets te maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb dat spul ook werkt prima kost een beetje maar is veel sterker dan gewoon beton. Normaal beton moet je dacht ik 4 cm dik gieten dit kan veel dunner. Ja van overspanningen heb ik geen verstand. Het enige wat er niet in zit is kiezelstenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Ik heb dat filmpje eens bekeken en ze hebben het steeds over beton. Maar het is een soort aangedikte egaline. Met beton heeft het niets te maken.
Wikipedia zelf van wel:

Beton is een kunstmatig steenachtig materiaal, dat als bouwmateriaal wordt gebruikt. Het moderne beton is samengesteld uit het bindmiddel cement en uit een of meer toeslagmaterialen zoals zand, grind of steenslag. Cement heeft de eigenschap dat het door toevoeging van water verhardt.

sterker nog, ik denkbaar het zelfs aan de norm van “goed” beton voldoet ;-)

Goed beton is een mengsel waarin de korrelgroottes van de verschillende soorten zand en grind, in de juiste hoeveelheden, elkaar zodanig aanvullen dat het mengsel uithardt tot een steenachtig en standvastig materiaal. In tegenstelling tot sommige soorten gipslost uitgehard beton niet meer op in water.

maar ik hoopte behalve opvattingen dat wat ik gebruik inferieur spul is ook op iemand die verstand heeft van de sterktes en doorbuiging van staal want ondanks dat dit goede moderne gewapende beton heel sterk is neem ik liever het zekere voor het onzekere en ik wil het blad zo dun mogelijk houden :)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die glasvezel doet het zelfde als staal. Als je er een plaat MDF onder monteert, blijft die wel recht met het betonnen blad er boven. En als dan iemand op het blad gaat zitten, helpt het MDF het gewicht te dragen.

Berekening van staal is niet anders dan die van hout. Daar zou ik morgen wel even aan kunnen rekenen als ik ergens het traagheidsmoment en het weerstandsmoment van stalen kokers kan vinden.

Edit: dat kan dus hier: Koker berekening

Zal morgen eens kijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Die glasvezel doet het zelfde als staal. Als je er een plaat MDF onder monteert, blijft die wel recht met het betonnen blad er boven. En als dan iemand op het blad gaat zitten, helpt het MDF het gewicht te dragen.

Berekening van staal is niet anders dan die van hout. Daar zou ik morgen wel even aan kunnen rekenen als ik ergens het traagheidsmoment en het weerstandsmoment van stalen kokers kan vinden.

Edit: dat kan dus hier: Koker berekening

Zal morgen eens kijken.
Probleem is nu dat ik spullen had gezet op het mdf bovenblad en onder dat gewicht is ie toch wel mm of 6 doorgebogen over de lengte. Blad is niet om op te zitten maar zou vervelend zijn als t x gebeurd en het direct breekt.

de vezels doen inderdaad hetzelfde als staal. Men zegt dat de pakketten die ik gebruik veel sterker beton opleveren dan “gebruikelijk” beton maar ja of 3 cm dan genoeg is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik begrijp niet helemaal hoe je het wil maken. Komt er een blad uit 1 stuk over alle kastjes? of per kastje.
Ik zou de bovenkanten vervangen door oude vloerdelen. Die van 20mm zakken echt niet door op die overspanning. MDF is ook geen hout. Zit geen verband in.

Ik onderstaand filmpje is de drukbelasting van GFRC beton ook niet voor alles ideaal.

 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
... ik zit nu aan de bovenkant van het gemiddelde gewicht...
:ROFLMAO: Jeetje, dát klinkt goed!

Wim, vriend, wil je die berekening hier delen? Alsjeblieft? Ik ben een paar kilootjes kwijt en probeer al een tijdje mijn vrouw ervan te overtuigen dat ik nu echt wel van die 20+ kaas af kan. Alle hulp is welkom :LOL:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik heb nergens beweerd dat dat spul niet deugd. Alleen dat het geen beton is. Het is meer te vergelijken met een vezel versterkte kunststof maar dan met cement als bindmiddel. Stijfheid tegen doorbuigen komt uit hoogte. Als je een blad van 3 cm dik gaat maken, heb je geen hoogte. Dus zal het blad buigen. Dat wil dus niet zeggen dat het stuk gaat, alleen dat het doorbuigt bij belasting. Een stalen strip buigt ook als je hem plat legt. Op zijn kant is hij veel sterker. Als je dus een dun blad wil gebruiken, zal je sterkte uit je kastje moeten halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
:ROFLMAO: Jeetje, dát klinkt goed!

Wim, vriend, wil je die berekening hier delen? Alsjeblieft? Ik ben een paar kilootjes kwijt en probeer al een tijdje mijn vrouw ervan te overtuigen dat ik nu echt wel van die 20+ kaas af kan. Alle hulp is welkom :LOL:
Kor, mijn vrouw vond dat ik na -60 kg moest stoppen. Dus gedaan. Nu komen de corona kilotjes er weer bij. Stoppen met stoppen dus :ROFLMAO: . Maar geloof mij schop alle dieet producten eruit. Beperk je koolhydraten sterk
Kook niet uit pakjes en wandel een uur per dag.
Zo simpel is het alleen waarom houden we het niet vol?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Ik begrijp niet helemaal hoe je het wil maken. Komt er een blad uit 1 stuk over alle kastjes? of per kastje.
Ik zou de bovenkanten vervangen door oude vloerdelen. Die van 20mm zakken echt niet door op die overspanning. MDF is ook geen hout. Zit geen verband in.

Ik onderstaand filmpje is de drukbelasting van GFRC beton ook niet voor alles ideaal.

Mooi filmpje, ben wel verbaasd over hoe sneltram gfrc breekt zonder ijzer erin. Das w erg snel. Dit is natuurlijk ook wel een overspanning van denk ik 1’60 en bladen zijn maar 2 dik in het midden maar toch. Thx voor t inzicht.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mooie uitdaging om daar 1 hele haardplaat van te maken. (4,74m)
Materiaalkeuze kan je nu niks maar aan veranderen. Als je staal neemt in 20 mm dan moet het minstens 3 dik en 40 breed zijn. Beter is een 20 mm dikke plank (vloerdeel) in werken, waar je dan later de bovenkanten van de kasten tegenaan schroeft. Ben je ook van dat doorhangen af. Ik zou naast de planken nog een paar betonijzer staven plaatsen. Dat om het plaatsen te vergemakkelijken als het 1 stuk wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.