DIY passief huis

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Buiten het buitenschrijnwerk (PVC ramen en deuren) hebben we alle werkzaamheden zelf gedaan. Hiervoor moet ik een 25tal familieleden erkennen die op een of andere manier hun bijdrage gebracht hebben aan dit project. Een dikke 30.000 nagels zijn hier ingeschoten, een kleine 15.000 vijzen vastgezet, ongeveer 50 kg D4 lijm en een massa hout of afgeleide producten opeengestapeld tot de woning waar we nu wonen. Buiten de geïmproviseerde hijssteiger werden alle materialen met behulp van spiermassa tot zijn rechtmatige plaats getild. Een uitzonderlijk woord van dank is toch weggelegd voor Ellen, Robert, Dirk en Paul, wiens toewijding en inbreng van onschatbare waarde is geweest.

Buiten de honderden splinters (een goede pincet is essentieel op de werf) zijn er ook twee betreurenswaardige ongevallen gebeurd waaronder één bij mezelf (scherpe beitel in de handpalm) en één bij Veerle (gevallen OSB plaat op haar arm). Met uitzondering van een mooi en blijvend aandenken bij mezelf, zijn deze ongevallen zonder blijvende gevolgen en hebben ze een minimum aan tijdverlies veroorzaakt (aannemerstaal :mad:). Veiligheid is en blijft het belangrijkste aandachtspunt op de werf!

Bouw (1436).jpg

In de binnenafwerkingsfase zijn de 4 eiken trappen nog noemenswaardig om in dit topic te vernoemen.

Bouw (2559).jpg

Samen ontworpen met mijn schoonvader, eveneens een vaste waarde op de werf :D

Bouw (2568).jpg

Bouw (2570).jpg

Bouw (2571).jpg

Bouw (2574).jpg


volgende projecten die nog op stapel staan zijn;
- het plaatsen van de ventilatie D
- gipswanden verder afwerken
- façadesteen metsen rondom de houtskelet
- ingemaakte kasten en dressing
- isoleren en vloeren gelijksvloer
- kurklaminaat op de verdiepingen
- afwerken badkamer met kurk
- maken en plaatsen van zonneboiler en zonnepanelen
- enz....

Ik heb, gezien het doel van dit fantastisch forum, getracht mij te beperken tot alle aspecten waar "hout" aan de basis ligt van de weergegeven werkzaamheden.
Tenzij er interesse is over het plaatsen van de technieken (elektriciteit of waterleiding) of de funderings- en betonwerken sluit ik dit topic af. Komende vragen zal ik uiteraard nog steeds beantwoorden ;)
Bedankt voor de interesse en de geplaatste reacties :eek:

groetjes,

Stephan
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Leuke en interessante topic, knap werk gemaakt met elkaar. Erg leuk om nieuwe dingen te zien, die liggers en zelf gemaakte staanders heb ik nog nooit eerder gezien.

Maken en plaatsen van zonneboiler en zonnepanelen staat er, nu ben ik erg benieuwd hoe jullie zonnepanelen/boiler maken, of wordt dat niet zo bedoeld?
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Heb je de leidingen van elektriciteit en sanitair weggewerkt in een extra leiding spouw? Of hoe heb je dit gedaan? Mvg Sam
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De keuze van het buitenschrijnwerkerij zijn wederom niet bepaald door onze ideologische drijfveer, maar veeleer een financieel keuze. De schrijnwerkerij is het zwaarste budget voor onze passieve woning, en hout valt spijtig genoeg een pak duurder uit dan PVC. Een passieve woning is per definitie ook niet bio, als word deze veronderstelling heel snel getrokken.

Voor de zonneboiler en panelen heb ik een "leegloopvat" voor ogen, waar ik een inox buis zoek met doormeter 70cm, die ik aan de onderkant zal dichtlassen. De warmtewisselaars zal ik langs de bovenzijde inbrengen. Dit staat nog in een prille ontwerpfase, al heb ik de koperen collectorplaten al wel aangeschaft :D de speciale glasplaten blijken moeilijk te verkrijgen en voor de sturing heb ik ook nog enkele technische hindernissen te overbruggen. Het is eveneens de bedoeling ook hier een volledig DIY project van te maken. Het is een geluk dat alle mogelijke info zeer makkelijk te vinden is via het internet :eek:

Alle buitenmuren zijn voorzien van een geïsoleerde leidingspouw van 6 cm, net achter de luchtdichtingsfolie. Enkel de elektriciteit loopt via deze leidingspouw of in de binnenmuren/plafond. Voor de waterleiding hebben wij in het ontwerp gezorgd dat de badkamer, keuken en toiletten aanpalend van de technische ruimte ingedeeld zijn. Deze leidingen zijn daar in opbouw gemonteerd en steeds toegankelijk. Er is geen enkele leidingen (water/elektriciteit) onder de chape voorzien.
 

An3s

Nieuw lid
18 mrt 2014
1
0
Beste Stephan,

Ik overweeg zelf ook om komende zomer aan de bouw van onze houtskelet te beginnen, maar zoek nog iemand die mij extra advies kan/wil geven.

Ben jij bereid om eens af te spreken om een aantal zaken te overlopen. Ik ben niet van plan om alle liggers zelf te maken, maar wil toch wel alles zelf monteren/bouwen.
Hiervoor ben ik echter nog op zoek naar iemand die aan de hand van onze plannen de technische tekeningen wil/kan maken (misschien ken jij wel iemand) en verder zou ik ook nog graag weten welk materiaal zoal zeker op de 'must - have - list' moet staan.

Alvast bedankt voor uw reactie !


Andries Decock
9700 Oudenaarde (België)
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Dag Andries,

Uiteraard ben je welkom om de voor- en nadelen van dergelijke zelfbouwproject te overlopen.
Als ik vandaag alles overschouw dan ben ik ervan overtuigd dat ik dezelfde formule opnieuw zou toepassen. De praktische ervaring leert natuurlijk dat naar techniek en middelen grote verbeteringen mogelijk zijn, en de twee ongevalletjes zou ik ook niet meer overdoen. Maar al bij al ben ik zeer tevreden met het uiteindelijk resultaat en geeft het een bevredigend gevoel iedere keer dat ik thuis kom ;)

Ik heb je een mailtje gestuurd om verder af te spreken.

Tot ziens op de werf :)

Stephan
 

Rafta

Nieuw lid
12 sep 2015
1
0
Hoi Geert, ik ben volop op zoek naar alle infoo omtrend strobouw en hsbstrobouw. Kan jij me eventueel verder op weg helpen met wat info?
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
fantastisch! Hier ben ik helemaal voor! Zelf de dingen vervaardigen,ipv vaak ondermaatse dure prefab te kopen!
Super gedaan!
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
De keuze van het buitenschrijnwerkerij zijn wederom niet bepaald door onze ideologische drijfveer, maar veeleer een financieel keuze. De schrijnwerkerij is het zwaarste budget voor onze passieve woning, en hout valt spijtig genoeg een pak duurder uit dan PVC.
Heb je ook in Nederland gekeken voor houten kozijnen ?
Op een ander forum staat een bouwverslag van een andere Vlaming, deze heeft zijn houten schrijnwerk juist uit NL gehaald omdat dat veel voordeliger was.....
http://forum.fok.nl/topic/2220063/5/30
 
Laatst bewerkt:

vdpt

Nieuw lid
15 jan 2019
1
0
Amai Stephan, ik ben onder de indruk van je prestatie! Heb je een dossiertje van wat het je in totaal gekost heeft? Eventueel de naam van de architect die de plannen heeft getekend?

Alvast bedankt
Tom (vandt@zavo.be)
 

Paul van der Ree

Nieuw lid
21 jul 2021
1
0
Zutphen
Zeer onder de indruk van de zelf geproduceerde profielen.

Ik begrijp dat zowel de 'box joists' (voor liggend gebruik) als de I-joists (verwerkt in het dak) zelf zijn geproduceerd.

Ik liep al geruime tijd met het idee om zelf I-joists te maken voor een inpandige verdiepingsvloer in mijn werkplaats (overspanning 5,4 m). Verschillende mogelijkheden overwogen maar vond het alles bij elkaar nog steeds bewerkelijk. Vooral infrezen van een langsgroef op maat en e.e.a. deugdelijk klemmen.

De 'box joist' is een zeer aantrekkelijk alternatief. Hierover een paar vragen:
- Waarom zijn de balkjes paarsgewijs over de hele lengte gevingerlast? Volstaat een standaard balkje niet? Is het primaire argument sterkte of vervorming? (kromtrekken)
- Zijn de balkjes en de OSB platen gelijmd en geschroefd/ geniet? Of alleen gelijmd middels klemmen?
- Is de houtlijm D4, niet-bruisend?
- De onderste flens zal een ononderbroken lengte hout moeten zijn (dan wel goed gevingerlast), echter de bovenste flens zou denk ik wel uit meerdere delen mogen bestaan, zeker als er ook nog een verspringende 18 mm underlayment vloer op wordt bevestigd. Dit omdat er boven de neutrale lijn drukspanning heerst en eronder trekspanning.

Ik heb nu een flinke partij vurenhouten balken van mooi formaat (demontage van buitenformaat pallets 6x2 m) en een restpartij OSB (8 mm) stroken liggen. De box joist zal een formaat krijgen van ca. 300x91 mm, tussenruimte ca. 500 mm. Een globale indicatie van de benodigde maatvoering in relatie tot de belasting/ gebruiksprofiel vond ik jaren geleden op de website van Unilin/ Spanotech. Helaas niet meer online beschikbaar, gelukkig de PDF gedownload.
 

Bijlagen

  • Tabellen BALKEN_BE-NLv2 (2).pdf
    195,7 KB · Weergaven: 25

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Paul van der Ree , Je reageert op een topic uit 2014 waarbij dat tevens de laatste post op dit forum van de topic starter is geweest (kan je zien onder de gegevens als je zn naam aanklikt), weinig kans op reactie dus. Je zou een PB kunnen sturen (profiel aanklikken en "start conversation" kiezen), heel misschien dat daar op gereageerd wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.