Buiten het buitenschrijnwerk (PVC ramen en deuren) hebben we alle werkzaamheden zelf gedaan. Hiervoor moet ik een 25tal familieleden erkennen die op een of andere manier hun bijdrage gebracht hebben aan dit project. Een dikke 30.000 nagels zijn hier ingeschoten, een kleine 15.000 vijzen vastgezet, ongeveer 50 kg D4 lijm en een massa hout of afgeleide producten opeengestapeld tot de woning waar we nu wonen. Buiten de geïmproviseerde hijssteiger werden alle materialen met behulp van spiermassa tot zijn rechtmatige plaats getild. Een uitzonderlijk woord van dank is toch weggelegd voor Ellen, Robert, Dirk en Paul, wiens toewijding en inbreng van onschatbare waarde is geweest.
Buiten de honderden splinters (een goede pincet is essentieel op de werf) zijn er ook twee betreurenswaardige ongevallen gebeurd waaronder één bij mezelf (scherpe beitel in de handpalm) en één bij Veerle (gevallen OSB plaat op haar arm). Met uitzondering van een mooi en blijvend aandenken bij mezelf, zijn deze ongevallen zonder blijvende gevolgen en hebben ze een minimum aan tijdverlies veroorzaakt (aannemerstaal
). Veiligheid is en blijft het belangrijkste aandachtspunt op de werf!
In de binnenafwerkingsfase zijn de 4 eiken trappen nog noemenswaardig om in dit topic te vernoemen.
Samen ontworpen met mijn schoonvader, eveneens een vaste waarde op de werf
volgende projecten die nog op stapel staan zijn;
- het plaatsen van de ventilatie D
- gipswanden verder afwerken
- façadesteen metsen rondom de houtskelet
- ingemaakte kasten en dressing
- isoleren en vloeren gelijksvloer
- kurklaminaat op de verdiepingen
- afwerken badkamer met kurk
- maken en plaatsen van zonneboiler en zonnepanelen
- enz....
Ik heb, gezien het doel van dit fantastisch forum, getracht mij te beperken tot alle aspecten waar "hout" aan de basis ligt van de weergegeven werkzaamheden.
Tenzij er interesse is over het plaatsen van de technieken (elektriciteit of waterleiding) of de funderings- en betonwerken sluit ik dit topic af. Komende vragen zal ik uiteraard nog steeds beantwoorden
Bedankt voor de interesse en de geplaatste reacties
groetjes,
Stephan