Nog even een update:
Afgelopen weken de elektra aangelegd en vervolgens de wanden erin gemonteerd + lampjes gemonteerd. Elektra viel nog tegen omdat de ingegraven grondkabel bij een plek waarvan ik dacht dat er een lichte (en herstelde) beschadiging zat toch sluiting maakte. Deze dus nog moeten vervangen.
Qua wanden achteraf een beetje spijt dat ik eiken rabat heb genomen, of wellicht meer dat ik deze rabat delen te vroeg besteld heb. Er zit heel veel werk in om ze netjes te krijgen. En dan nog is het niet super strak. Elke plank heeft een goede schuurbeurt gehad om de watervlekken eruit te krijgen. Dit lukt echter maar ten dele. Het vervaagd alleen enigzins. Daarna alle kopse kanten twee keer met een sealer behandeld.
Vervolgens monteren en dan merk je pas echt hoe lastig het is. Veel planken zijn hol of bol in de langsrichting, dwarsrichting of zelfs beide. Eiken is redelijk hard/stijf, dus aantrekken met schroeven moet je echt met mate doen anders trek je de scheuren er zo in. Bij de mes/groef delen merk je op diverse plekken dus als je er langs gaat dat er veel ruimte zit, zowel verticaal als horizontaal (ze liggen niet strak tegen elkaar).
Had ik al het hout net gemonteerd, komt er een plensbui overheen (tegen de achterkant) en direct weer nieuwe watervlekken erin. Nog meer weer even geschuurd dus.
Daarna in de HK Lazuur gezet, en qua kleuring wordt het hout helaas veel donkerder dan ik had verwacht. We wilden graag de lichte eiken kleur behouden, en hadden daarom de kleurloze variant genomen. Het wordt echter veel donkerder. Gelukkig maakt het de watervlekken wel minder zichtbaar. Nu één laag gedaan. Vandaag in een wit en grijstint een proefverpakking besteld van HK Lazuur om te kijken of ik het hiermee nog wat lichter kan kleuren. Het plan is dit te vermengen met de kleurloze, en dat in een tweede laag op te zetten. Ik ga dit eerst op een losse plank proberen. Tips zijn welkom!
Plaatjes:
Wandframe met elektra erachter:
Net gemonteerd, plensbui eroverheen:
En dus weer nieuwe watervlekken:
Twee wanden in de beits, één nog mooi licht: