Div. vraagjes overkapping

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier. Na een inbouwkast te hebben gemaakt twee jaar terug, en vorig jaar een open trap dicht te hebben gemaakt en met PVC bekleed is het tijd om een ander projectje aan te pakken: een overkapping.

Ik ben deze aan het ontwerpen in Sketchup en heb hier al wat nuttige zaken kunnen lezen die me hebben geholpen.

Ik het echter wat puntjes waar ik niet helemaal uit kom.

Eerst maar eens even de basisinfo:
Afmetingen L x D = 5000 mm x 3300 mm (uitwendig staanders)
Staander 6x, balk 143x143 mm geschaafd douglas, hoogte 223 cm, op betonpoer 150x150x600 mm
Ringbalken eveneens 143x143 mm geschaafd douglas, in principe met halfhout verbinding op de paal gelegd, maar dan wel zodanig dat er steeds 20 mm volledig draagt op de paal (zie onderstaande detailafbeelding).
Gordingen 165x65 mm geschaafd douglas, met inkeping van 30 mm ter plaatse van de ringbalken
Gordingen ondersteund aan binnenzijde door een balk van 45x60mm tegen de ringbalk aan te schroeven.
Op de gordingen een laag van 18mm vellingdelen van douglas.

Vragen tot dusver:

1. Tips/verbeterpunten over de gekozen constructie tot nu toe?
2. Is de ondersteuning van de gordingen (ter compensatie van de inkeping) zinvol?
3. Ik heb in de constructie tot dusver geen afschot zitten. Eigenlijk wil ik een laag underlayment op de vellingdelen maken, en dan tussen deze twee lagen een soort constructie waardoor het underlayment het afschot gaat aannemen. Dit dient twee doelen:
  • luchtlaag tussen vellingdelen en underlayment voor eventueel drogen;
  • afschot regelen
Ik kan alleen geen goede manier vinden om de underlayment platen met afschot te gaan aanbrengen.
Heb wel aan balkjes gedacht, maar kan hierin geen goede oplopende maat vinden.
Iemand hier ideeën voor? Lange balken kopen en dan schuin proberen af te zagen lijkt me niet zo eenvoudig in de praktijk (bijv. van 7 naar 2 cm toe aflopend).

Of anders toch maar isolatieplaten met afschot nemen? Qua kosten is dit iets duurder (200 a 300 euro). De overkapping is verder behalve de achter en één zijkant geheel open, dus isolatie is hier geen belangrijke meerwaarde.
Als het isolatie moet worden, is dampdichte folie dan een vereiste onder de isolatie?

Alvast bedankt voor jullie meedenken en opmerkingen.

Ps. de schoren heb ik nog niet ingetekend, ben me wel bewust dat deze er in moeten komen vanwege stijfheid van de constructie.

Paar plaatjes:

Overzicht

Schermafbeelding 2022-03-21 181457.png

Detail balk onder gordingen
Schermafbeelding 2022-03-21 181533.png

Detail oplegging ringbalken

Schermafbeelding 2022-03-21 181606.png
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik ben zeker geen expert op dit gebied en heb alleen mijn buitenschuurtje op deze manier gemaakt maar ik heb er wel korbelen tussen gemaakt. Kijk even hier Gebint - Wikipedia
Ik bedoel de 45 gr korte stukken die de hoeken ondersteunen.heb

Ik lees net dat je er schoren tussen zet dan is dit in jouw geval de korbeel.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ik ben zeker geen expert op dit gebied en heb alleen mijn buitenschuurtje op deze manier gemaakt maar ik heb er wel korbelen tussen gemaakt. Kijk even hier Gebint - Wikipedia
Ik bedoel de 45 gr korte stukken die de hoeken ondersteunen.heb

Ik lees net dat je er schoren tussen zet dan is dit in jouw geval de korbeel.

Die gaan er inderdaad zeker komen hoor, alleen nog niet ingetekend!
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Die 45x60mm tegen de ringbalk voegt weinig toe, lekker weg laten. De ruimte tussen underlayment en vellingdelen wel goed laten ventileren.

Voor het afschot is het inderdaad lastig om balkjes schuin door te zagen. Als alternatief kun je wellicht makkelijker schuine stroken uit een plaat underlayment zagen. Op een plaat zagen werkt natuurlijk stabieler dan op een dunne balk.

In een platdak met een water en dampdichte afdekking nooit dampdichte folie aan de onderkant aanbrengen. Dan sluit je het hout op tussen twee damp dichte lagen wat op den duur zeker voor problemen gaat zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HugoWoodW

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Die 45x60mm tegen de ringbalk voegt weinig toe, lekker weg laten. De ruimte tussen underlayment en vellingdelen wel goed laten ventileren.

Voor het afschot is het inderdaad lastig om balkjes schuin door te zagen. Als alternatief kun je wellicht makkelijker schuine stroken uit een plaat underlayment zagen. Op een plaat zagen werkt natuurlijk stabieler dan op een dunne balk.

In een platdak met een water en dampdichte afdekking nooit dampdichte folie aan de onderkant aanbrengen. Dan sluit je het hout op tussen twee damp dichte lagen wat op den duur zeker voor problemen gaat zorgen.
Dank voor je reactie, en in bijzonder de tip voor de schuine stroken van de plaat. Daar had ik nog niet aan gedacht. Als ik er hier een aantal van naast elkaar zet kan ik daar prima een afschot mee maken, en tegelijkertijd is er dan voldoende ruimte voor ventilatie tussen de twee lagen.
 
J

j1eke

Guest
Isolatie op een plat dak dient niet voor de warmte, maar tegen condens aan de onderkant van je dakbedekking. Je voorkomt hier dus alleen schimmel in de je vellingdelen mee.
Wij doen nu velling, dun folie, isolatie, EPDM. We doen een beetje afschot in de constructie, vooral zodat het in ieder geval de goeie kant op neigt en leggen dan de doorvoer voor de regenpijp wat verdiept. Vanaf een bepaalde grootte is afschot in de isolatie inderdaad netter, want dan ga je zien dat de constructie niet helemaal rechtstaat en je wilt ook niet bij een klein verzakkinkje ineens dat je afschit de andere kant opgaat.
 

Bijlagen

  • IMG_20211117_142348.jpg
    IMG_20211117_142348.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 93
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Isolatie op een plat dak dient niet voor de warmte, maar tegen condens aan de onderkant van je dakbedekking. Je voorkomt hier dus alleen schimmel in de je vellingdelen mee.
Wij doen nu velling, dun folie, isolatie, EPDM. We doen een beetje afschot in de constructie, vooral zodat het in ieder geval de goeie kant op neigt en leggen dan de doorvoer voor de regenpijp wat verdiept. Vanaf een bepaalde grootte is afschot in de isolatie inderdaad netter, want dan ga je zien dat de constructie niet helemaal rechtstaat en je wilt ook niet bij een klein verzakkinkje ineens dat je afschit de andere kant opgaat.
Wat voor dunne folie gebruik je op je vellingdelen?
 
J

j1eke

Guest
Gewoon simpele T200 bouwfolie op aanraden van de leverancier.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Even een update. Het hout wordt volgende week geleverd.

Ik heb besloten constructie verder niet te wijzigen t.o.v. bovenstaande, behalve weglaten van het ondersteunende balkje tegen de ringbalk aan. Kleurstelling wordt iets anders dan standaard, en voor de achterwanden ga ik eiken rabat gebruiken, geen douglas.

De gehele constructie ga ik waterpas neerzetten. Afschot ga ik regelen met PIR afschotisolatie.
Dit komt bovenop een dunne T200 dampremmende folie. Uiteraard daarbovenop EPDM dakbedekking.
Door de oplopende hoogte van de afschotisolatie (tot ca. 8 cm) zit ik wel aan stevige balken als dakrand vast (45x145mm) om nog wat opstaande rand te hebben. Afwatering is naar één zijde aflopende van rechts naar links op de onderstaande afbeelding. Gootaansluiting komt links achterin. Ik heb her en der gelezen dat eenzijdig afschot zo afdoende zou moeten zijn.

Screenshot 2022-05-18 104223.png

Screenshot 2022-05-18 104732.png


Hoe ik het boeiboord ga maken heb ik nog niet helemaal helder, gezien de benodigde hoogte van 24 cm.
Eigenlijk wil ik zoets als dit maken, de daktrim kraal heb ik al wel, maar hoe men dat andere dunne latje erop krijgt, en welk materiaal het is, is me niet helemaal duidelijk.
Iemand tips?

Screenshot 2022-05-18 105043.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ondertussen begonnen met de bouw.
Staanders zijn in tegenstelling tot hetgeen besteld niet op de goede lengte, dus zelf maar ingekort. Aan 4 zijden ingezaagd met de cirkelzaag, en vervolgens nog bijgewerkt met de vijl en schaaf om ze perfect haaks te krijgen.
Onderlinge verschillen van paal tot paal max 1 mm, dus best tevreden mee.

20220525_174239.jpg

Paalkop
20220525_192550.jpg

Op een rijtje

20220526_095055.jpg

En zwart gemaakt met Remmens Induline 310

20220526_141237.jpg
 
J

j1eke

Guest
Jep, ik gebruik alleen een brede beitel (35-40mm vind ik zelf de ideale maat die niet te breed is dat je er een hamer bij nodig hebt om hem door het hout heen te krijgen en toch breed genoeg dat je duidelijk door hebt wanneer hij vlak ligt).
Een sponningschaaf of een gewone schaaf en de beitel kan ook, vind ik minder prettig werken. Een schuurmachine met groffe korrel kan ook snel een begin voor je maken als het al redelijk vlak is, maar dat is vloeken in de kerk misschien.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Dank voor de reacties.
Heb zelf twee beitels (50 mm en 12 dacht ik). Heb ook wel een kleine schaaf. Vraag me alleen af hoe vlak ik het daarmee kan krijgen. Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, of moet ik nog meer oefenen 😊
 
J

j1eke

Guest
Gewoon proberen. Met de 50mm kun je het beste zien wat je doet. Zo moeilijk is het niet hoor. Lekker scherpe beitel scheelt wel een hoop. Gewoon bij een redelijk vlak stukje beginnen en dat steeds uitbreiden. Met een blokhaakje erbij om te zien of het vlak is. Als je niet goed kunt zien of je in het juiste vlak werkt kun je in het begin even lijnen rondom zetten.

Edit: bijna exact tot de juiste diepte zagen werkt het eenvoudigst, dan hoef je het alleen maar glad te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: HugoWoodW

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Vandaag wat palen bewerkt met de cirkelzaag + handzaag in plaats van inzagen met de cirkelzaag en beitelen.
Als je de handzaag goed kan geleiden krijg je best een strak resultaat. Ik heb dat gedaan door boven een houten geleiding links, en onder juist rechts vast te klemmen. Zo sluit je ze zaag als het ware op. Gaat behoorlijk zuiver, en sneller dan inzagen en met de beitel nadien overheen.

Wat foto's ter illustratie.

20220529_154343.jpg20220529_154444.jpg20220529_155133.jpg
 

Bijlagen

  • 20220529_152317.jpg
    20220529_152317.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 28

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mooie overkapping met dat zwart en wit. Precies wat ik ook voor ogen heb. Buitenpracht levert goede inspiratie.

Ga je het witte gedeelte schilderen of ook beitsen? Ik dacht zelf het zwart ook te schilderen namelijk. Heb al een zwart gebeitse schutting.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Mooie overkapping met dat zwart en wit. Precies wat ik ook voor ogen heb. Buitenpracht levert goede inspiratie.

Ga je het witte gedeelte schilderen of ook beitsen? Ik dacht zelf het zwart ook te schilderen namelijk. Heb al een zwart gebeitse schutting.
Zeker een bron van inspiratie!
Witte deel doe ik met Remmers Induline DW 610, dit is een verf.
Zwart met Remmers Induline GW 310 gitzwart, een beits.
Beiden zouden het hout moeten laten ademen, maar wel beschermen. Echte verf sluit het oppervlak af, en dat leek me minder geschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.