Div. vraagjes overkapping

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ben weer wat verder met de bouw (foto's volgen) en heb een vraag over dakbeschot.
Achteraf heb ik het materiaal wat te krap besteld (vellingdelen).

Nu heb ik zitten puzzelen en ik kan er net mee uitkomen. Maar op diverse plekken op de kopse kant van de overkapping zullen er korte stukjes zitten die maar kort dragen (~15 cm) en dan de overstek van 35 cm waar ze natuurlijk niet dragen. Zie gele arcering onder. Dit is ook nog een zijde die wel wat wind krijgt.
Kan dit kwaad met oog op trekbelasting van wind? Of geven de mes/groef verbindingen van het geheel zoveel draagkracht dat lengte van planken en waar ze vast zitten niet zoveel uitmaken?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-03-21 181457.png
    Schermafbeelding 2022-03-21 181457.png
    396,7 KB · Weergaven: 39

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Plaatje van de huidige stand van zaken.
Gordingen geplaatst.

20220614_201441.jpg

Is het op deze manier vastzetten van de korte overstekjes voldoende (1 x tellerkop 8*220) of moet ik deze ook nog naar de achterliggende witte balk vastzetten?

20220614_172959.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: speedy1986

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ziet er netjes uit. Ben je tevreden over je houtleverancier en zo jou zou je in een prive berichtje kunnen laten weten wie dat is?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ik ben momenteel bezig met aanbrengen dakbeschot (douglas vellingdelen). Nu krijg ik er net een stortbui overheen, en het meeste gemonteerde vlak is drijfnat (aan de oppervlakte). Kan dit nu kwaad? Afdekken nu het nat is lijkt me niet handig. Gaan de mes/groef delen niet voor problemen zorgen?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Wat zul je een goeie conditie hebben na een weekendje trapje op trapje af.
Valt mee hoor. Sowieso al sinds maart elk weekend en veel avonden in de tuin bezig, dus dat lopen / sjouwen / graven / zagen etc. ben ik nu wel gewend. Weinig tijd om nog te sporten, dus vermoedelijk zelfs minder conditie dan hiervoor 😊

Tevens heb ik ondertussen genoeg breedte om op het dak te zitten, dus zaag steeds meerdere delen, om die dan per 6 planken breedte te leggen.
 
J

j1eke

Guest
Ik bedoelde meer om het zeil er af en toe af te halen om het even uit te laten wasemen.
Altijd leuk om een dak te doen in een onrustig weekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: HugoWoodW

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Vraagje m.b.t. de wanden (regelwerk + enkelzijdig gepotdekseld met eiken rabat (en heel klein stukje dubbelzijdig)). Deze wil ik in principe gewoon tussen de palen en ringbalk bevestigen zonder ondersteuning op de vloer zodat ze als het ware zwevend zijn opgehangen. Kan dat? Overspanning is max 3 mtr, en elke 50 cm doe ik een staande regel.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vraagje m.b.t. de wanden (regelwerk + enkelzijdig gepotdekseld met eiken rabat (en heel klein stukje dubbelzijdig)). Deze wil ik in principe gewoon tussen de palen en ringbalk bevestigen zonder ondersteuning op de vloer zodat ze als het ware zwevend zijn opgehangen. Kan dat? Overspanning is max 3 mtr, en elke 50 cm doe ik een staande regel.
als de wand voldoende stijf is, kan dat
de stijfheid hangt af van het aantal bevestigingen
waarom wil je de wanden laten zweven ?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Zie hier wat foto's van de palen en poeren.
Ik wil het regelwerk verticaal van onderkant ringbalk tot iets voorbij onderkant paal maken, tot net boven de poer. De onderste plank kan iets verder doorlopen tot ca. 5 cm boven de grond. Op deze manier is er geen contact met de grond en dat lijkt me beter gezien vocht, opspattend vuil enzo. De wand hangt dan echter volledig tussen de palen en aan de ringbalk, en wordt niet ondersteunt.

Ik heb eventueel wel bandjes voor eronder, maar deze komen dan los te staan en vroeger of later vallen deze vast om en kan ik er niet meer bij.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Tijd voor een kleine update.

Sinds een weekje weer bezig met de wanden, daarvoor even een week of 5 niets gedaan.
Was het even zat, en op vakantie geweest.


Dakbeschot gemonteerd:
20220626_165844.jpg


En natuurlijk even tegen de regen beschermd:
20220626_194213.jpg


Daarna de dakrand erop gemaakt van balken:
20220701_110841.jpg


De dakrand afgewerkt met Douglas planken, die ik vooraf met witte induline al heb gebeitst.
Tevens een sierlat van dezelfde planken gemaakt. Viel me mee hoe gemakkelijk ik dit in de lengterichting zo strak kon zagen.
20220701_152815.jpg

Nog een plaatje van het dak voor aanbrengen van isolatie en bitumen:
20220701_162858.jpg


Isolatieplaten met afschot aangebracht:
20220702_113529.jpg


Dakbedekking erop (Dit vond ik overigens geen gemakkelijke klus, met name de randen met de contactlijm waren lastig. Het lag er direct na het leggen strak op, maar einde van de dag trokken er toch weer rimpels in):
20220703_140011.jpg


En daarna de daktrim aangebracht:
20220703_140413.jpg


Nu bezig met de wanden en elektra. De wanden worden opgebouwd uit Eiken rabatplanken die al een maand of twee liggen. Deze hebben al best wat gewerkt, hebben watervlekken en het kost veel werk/tijd om ze netjes te krijgen. Heb de vlekken geprobeerd te lijf te gaan met ontweringswater, maar dit werkte juist averechts. Ze kwamen er juist meer door naar voren. Daarna alle planken maar geschuurd, en daarmee verdwijnen de vlekken voor een deel. De Lazuur laat ze gelukkig nog wat verder vervagen.
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Mooie overkapping en mooi werk!

Paar vragen:
  • Heb je ergens de maatvoeringen van de balken staan?
  • 15x15 staanders & ringbalk?
  • Wat is de afmeting van de liggers (dikte en hoogte)
  • Hoeveel overhang heb je aan de voorkant en wat zijn de afmetingen bij het afgeschuinde deel :)?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Mooie overkapping en mooi werk!

Paar vragen:
  • Heb je ergens de maatvoeringen van de balken staan?
  • 15x15 staanders & ringbalk?
  • Wat is de afmeting van de liggers (dikte en hoogte)
  • Hoeveel overhang heb je aan de voorkant en wat zijn de afmetingen bij het afgeschuinde deel :)?

  • Gordingbalken bruto 63x175 mm, maar geschaafd netto 56x165 mm
  • Staanders en ringbalken 150x150 mm (geschaafd 143x143)
  • Schoren 110x110x750 mm geschaafd
  • Overstek van 35 cm aan, afschuining begint na 10 cm, en loopt omhoog tot 5 cm onder het einde van de balk (laatste 5 cm is dus weer recht)
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

RonaldV078

Nieuw lid
23 jan 2017
3
0
Ziet er erg goed uit, ik ben wel benieuwd hoe je het afschot heb aangebracht mbv isolatieplaten.
Heb je vulplaatjes of latten aan een kant gemonteerd en vervolgens de platen daarop?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.