Diep gat boren

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik heb 3 jaar geleden een vergelijkbaar probleem gehad. Namelijk een gat boren van 60 cm in een boomstam om vervolgens op de 2 cm nauwkeurig uit te komen. De tips uit ervaring:
  • niet hard op de boor drukken, want dan gaat de boor krom en gaat de boor een eigen weg creëren.
  • Aan beide kanten van het hout een geleidelijn tekenen. Dan kan je op het oog kijken of je rechtuit gaat. Dan is het handig om elke paar cm die je geboord hebt te checken op een afstandje.
en vooral geen haast hebben. Succes!
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Ik heb hetzelfde gedaan in een oude meerpaal, waarschijnlijk eik. Een rond staal van 15mm op het eind plat gesmeed en een soort van boorpunt aan geslepen, effe rood gestookt en plots afkoelen. Was goed genoeg om 1,2 meter te boren, koste wel wat moeite vooral voor de (hand) boormachine en mijn polsen maar de kabels zitten erin. Natuurlijk afhankelijk hoe precies je beneden wil uitkomen. Ook een houtboor aan een rondstaal 12mm lassen of laten lassen werkt goed, wel rustig aan boren zodat het boor niet halfweg afbreekt.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
De balk voor verwerking diagonaal (van hoek tot tegenovergestelde hoek) doorzagen en daarna weer aan elkaar lijmen nadat een groef is gemaakt. Het blijft dan vierkant, doordat het op de hoek samenkomt zie je dat bijna niet. Geen antwoord op je vraag, maar als het met het boren niet lukt, zou dit mijn stappenplan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en jmartens

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
De balk voor verwerking diagonaal (van hoek tot tegenovergestelde hoek) doorzagen en daarna weer aan elkaar lijmen nadat een groef is gemaakt. Het blijft dan vierkant, doordat het op de hoek samenkomt zie je dat bijna niet. Geen antwoord op je vraag, maar als het met het boren niet lukt, zou dit mijn stappenplan zijn.
Ook als het met boren wel zou lukken zou dit mijn aanpak zijn: eenvoudiger, sneller en zeker weten recht zonder extra (dure) stukken gereedschap.
 

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Wat ook goed werkt is de balk goed vast klemmen, hier op de kopstekant een spiegel leggen met een gat er in van 22/25 mm (zelf er in maken) en dan exact boven de boor je ogen houden, dan dient de boor aan alle kanten 'door te lopen' in de spiegel.
Als de boor dus een hoek heeft in vergelijking met de boor in de spiegel, gaat hij dus scheef en in een hoek.
Als de boor exact door loopt en dus niet in een hoek ga je precies recht naar beneden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Wat ook goed werkt is de balk goed vast klemmen, hier op de kopstekant een spiegel leggen met een gat er in van 22/25 mm (zelf er in maken) en dan exact boven de boor je ogen houden, dan dient de boor aan alle kanten 'door te lopen' in de spiegel.
Als de boor dus een hoek heeft in vergelijking met de boor in de spiegel, gaat hij dus scheef en in een hoek.
Als de boor exact door loopt en dus niet in een hoek ga je precies recht naar beneden.
Of een cd nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Ik zou het met een booromslag doen, en dan van twee kanten. Uiteraard met een slangeboor dan. Daarmee kan je heel beheerst en ook verrassend snel dit soort gaten maken.
Je moet wel van twee kanten boren. Alleen kom je dan niet op 50 diep per kant, zo lang ken ik die slangeboren niet... Maar als je nu aan twee kanten goed recht met 20mm heb geboord, kan je het stuk daartussen met een gewone boor wel overbruggen.
Vroeger hingen ze dan hun trouwring aan de boor. Als je dan niet recht boort, gaat hij omhoog of omlaag over de boor. Uiteraard dan horizontaal werken, maar dat is sowieso handiger.
 

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik heb wel eens video's gezien waarbij ze een ringsleutel om de boor hangen. Als je waterpas boort blijft die op hetzelfde plek hangen.

Geen idee of het werkt maar met een stuk afvalhout is het te proberen.?
 

Kurt b

Nieuw lid
8 sep 2022
7
0
8630
Ik heb op internet al een paar keer gezien dat iemand een spiegel (of iets spiegelend) gebruikt dat men naast het te boren gat legt. als je boor en spiegelbeeld in 1 lijn liggen ben je recht bezig.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
het probleem met de gewone boren is dat ze niet alleen aan het einde boren, maar ook aan de zijkanten, ze kunnen ook buigen/flexen.

Zo mooi rechte geen zoals in een geweer boor je niet met een spiraal boor.

Ik heb wel eens een zogenaamde D drill gemaakt, werk wel, maar er is zo weinig plaats voor het boorsel, je moet het er veel keren de boor eruit trekken.

Zo voor diepere holen in hard metaal je moet ook koelen, zo ir is ook een gat van begin tot einde waar lucht en of koeland door ge pompt kan worden plus er is ruimte nodig voor al dat boorsel.

Hieronder is een foto van sommige types van "Gun drills"gun drills.jpg
Verder heb Ik enkele links voor Youtube, er is wel meer info, maar als je dat wilt weten dan moet je het zelf opzoeken, Ik heb alleen deze hier dat het wel covers.




 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Ik heb mij laten vertellen dat ze dat vroeger met een lepelboor deden (in een booromslag). Ik heb er een paar liggen, maar nooit geprobeerd. Lijkt er qua concept wel op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik was hout ophalen bij een professionele fluitbouwer en die gebruikte ze ook om zuivere gaten te boren. Dit wel op een speciale metaaldraaibank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.