Detail fundering HSB

Yur

Nieuw lid
30 jul 2026
1
0
Castricum
Beste vakmannen,

Nieuw hier op het forum en actief als beginnend timmerman en ga me nu wagen aan een eerste HSB project in mijn eigen tuin. Het wordt een geisoleerde schuur om in te werken en als tuinhuis te fungeren. Alleen nu heb ik een belangrijke vraag waar ik even niet zelf uitkom. er zijn in mijn ogen twee opties waar ik graag jullie mening over hoor.

De situatie: een betonnen plaat van 150mm dik met daaronder 100mm EPS. De betonnen plaat steekt 50mm boven het maaiveld uit. De HSB wand moet op de betonnen plaat komen maar ik wil graag een vocht onderbreker omdat ik anders bang ben voor houtrot van bijvoorbeeld opspattend regenwater.

Idee 1:
Schermafbeelding 2026-07-30 om 13.48.21.png

Idee 2:

Schermafbeelding 2026-07-30 om 13.50.01.png

Ik ben onwijs benieuwd wat jullie mening is.

Beste vakmannen,

Nieuw hier op het forum en actief als beginnend timmerman en ga me nu wagen aan een eerste HSB project in mijn eigen tuin. Het wordt een geisoleerde schuur om in te werken en als tuinhuis te fungeren. Alleen nu heb ik een belangrijke vraag waar ik even niet zelf uitkom. er zijn in mijn ogen twee opties waar ik graag jullie mening over hoor.

De situatie: een betonnen plaat van 150mm dik met daaronder 100mm EPS. De betonnen plaat steekt 50mm boven het maaiveld uit. De HSB wand moet op de betonnen plaat komen maar ik wil graag een vocht onderbreker omdat ik anders bang ben voor houtrot van bijvoorbeeld opspattend regenwater.

Idee 1:
Bekijk bijlage 169905

Idee 2:

Bekijk bijlage 169906

Ik ben onwijs benieuwd wat jullie mening is.

Begin met een vorstand, die heb je nog wel nodig. Kan ook horizontaal. Ik kijk na mijn vakantie in de bak met details voor je. Ik ben 28 jaar architect geweest.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.418
4.072
Terborg
Mijn tekeningen van mijn schuur liggen nu bij een constructeur. Fundering op staal. Echter geen HSB maar een gemetselde muur met isolatie en daaroverheen Rabbatdelen. Heb echter geen datum gekregen wanneer de berekeningen klaar zijn. Mocht dit snel zijn dan wil ik details best delen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.