De zoektocht naar een nieuwe kruislijnlaser

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga heel mijn zolder renoveren (plaatsen van gyproc, wanden, tegelen, ...) en om precies te werken ben ik op zoek naar een goede kruislijnlaser.
Zelf nooit mee gewerkt eigenlijk, maar dit werd me wel door verschillende mensen aangeraden.
Ik ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar je hebt er zo ontzettend veel beschikbaar!

Momenteel is mijn oog gevallen op de Leica L2P5, heeft iemand hier ervaring mee?
Of eventueel andere (betere) alternatieven.
Ik ben maar een hobbyist, met een dure smaak :D

Budget ligt rond de 300€, een statief is wel nodig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ja, die heb ik begin verleden jaar gekocht
ik had reeds een kruislijnlaser (vertikale + horizontale lijn)
toen ik die kocht had ik een grens op het budget gesteld, waardoor ik er geen met een vertikaal punt gekocht had
achteraf spijt van gehad
en toen kwam de reclame voor de l2p5 langs
dan toch maar ook deze gekocht
de essentie: de funktie van het vertikale punt laat je toe op de vloer afstanden uit te zetten & die op het plafond te projecteren - of omgedraaid metingen te doen op het plafond door het laserpunt op de plaatsen te zetten die je wil uitmeten & die dan op de vloer uit te tekenen
op zich is Leica Lino L2P5 voordeelbundel kopen? Direct uit voorraad leverbaar! een koopje
want de mijne heb ik rond de 225 betaald ex btw & zonder statief + oplaadapparaat
het statief is tot 150 cm beperkt
ik heb er een tot 300 cm bijgekocht - alternatief is de variant met 1 uitschuifbare poot
een oplaadapparaat heb je sowieso
ff puzzelen, maar leica is een goed merk
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ben zelf zeer tevreden met zo'n kale L2P5 (oude model). Heb er wel een eenpootstatief bij gekocht. Leica heeft die ook, maar de Piher vind ik handiger. Wel een beugeltje bijkopen, zodat de magneetvoet aan de paal kan worden vastgezet.
Heel veel klussen mee gedaan, altijd handig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
In de ruimten waar je een kruislijnlaser gebruikt, staat een statief altijd in de weg. Als je hem omstoot gaat de zuiverheid snel van je af. Een punt op de vloer is handig met uitzetten van dingen op het plafond. Je zet het uit op de vloer, zet je laser er op en hij projecteert het op het plafond.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Met een kruislijnlaser kan je heel goed hoeken uitzetten. En voor tegelvloeren is het wel handig als je laser ook een horizontale lijn geeft. Dan heb je aan een latje met streepjes genoeg. Of als je meer geld wil uitgeven een baak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Voor wanden tegelen heb ik nog nooit een laser gebruikt. Gewoon langs een potloodstreepje of over grote afstanden een smetlijn. Je zit meestal in het beeld, zodat je geen lijn kan zien.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf heb ik deze: https://www.coolblue.nl/product/789...AVR3GES-RYyXAyV3khFSoo3snK2Q5EexoCOXsQAvD_BwE waar ik erg tevreden over ben. Destijds bij de Gamma gekocht met 25% korting, maar ik zag geen Bosch Blauw meer op de site.

De houder heeft magneten aan de achterkant, wat ik vaak heb kunnen gebruiken. Op een fotostatief past hij ook goed en zo heb ik hem al heel veel gebruikt met onze verbouwing. Je kan hem ook "blokkeren" en dan schuine lijnen projecteren als je bijvoorbeeld een trapleuning, of iets onder afschot wilt plaatsen.

Een groene laser schijnt iets beter zichtbaar te zijn, maar over het algemeen zijn die ook flink duurder.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een laserliner. ben er tevreden over.
Hoi Wim, welke variant?

@allen,
Ik ben nu ook op zoek naar een laser (had ik al veel eerder moeten doen...) voor de laatste binnen verbouwklussen en enkele buiten werkzaamheden (bouw pergola/veranda, incl uitzetten poeren, uitmeten voor bestrating etc.).
Een gewone kruislijnlaser is denk ik te beperkt, een roterende laser is mooi maar heeft geen eventuele verticale lijnen en dan kom ik denk ik uit op een 360 graden laser, met verticaal functie en eventueel ook icm ontvanger. Het is maar voor particulier/sporadisch gebruik en dan kom ik op een aantal, mij onbekende, merken uit zoals Laserliner, Top Laser, Ada.

Wie heeft er ervaring met genoemde merken en/of heeft een andere, budget vriendelijke, aanrader?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf heb ik deze: https://www.coolblue.nl/product/789649/bosch-gcl-2-15.html?cmt=c_a,cid_8859821505,aid_88396262159,tid_pla-316558342021,gn_g,d_c&gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTWsVpu5_K_qYZg3jT6WS9gAVR3GES-RYyXAyV3khFSoo3snK2Q5EexoCOXsQAvD_BwE waar ik erg tevreden over ben. Destijds bij de Gamma gekocht met 25% korting, maar ik zag geen Bosch Blauw meer op de site.

De houder heeft magneten aan de achterkant, wat ik vaak heb kunnen gebruiken. Op een fotostatief past hij ook goed en zo heb ik hem al heel veel gebruikt met onze verbouwing. Je kan hem ook "blokkeren" en dan schuine lijnen projecteren als je bijvoorbeeld een trapleuning, of iets onder afschot wilt plaatsen.

Een groene laser schijnt iets beter zichtbaar te zijn, maar over het algemeen zijn die ook flink duurder.
Inmiddels heb ik een kleine upgrade gekocht. Deze set: Bosch GCL 2-50 Punt-/lijnlaser in koffer - 20m - 0601066F01 (hoewel ik er volgens mij minder voor heb betaald).

Eigenlijk was ik wel tevreden met de vorige, alleen ontdekte ik dat ik daar geen ontvanger mee gebruiken kon wat ik wel "nodig had" bij werkzaamheden buiten.

Bij deze set zit ook een houder die je ergens aan vast kan klikken, of aan een schroef kunt hangen en dan kan je met een tandheugel de hoogte nog wat aanpassen. Hier was ik met mijn plafond uitlijnen erg blij mee.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Hou er rekening mee dat de lijnen van een gewone kruislijnlaser in de buitenlucht niet zichtbaar zijn. Ik heb een groene van Bosch en voor binnen werkt dat goed, maar deze apparaatjes zijn niet heilig. Er staat vaak iets in de weg (schaduw) en bij direct daglicht zie je de lijn niet. Het best is eerst de ruimte uit te meten en referentiepunten te markeren zodat je (wanneer je het ding omstoot) je snel weer je uitgelijnd bent.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hou er rekening mee dat de lijnen van een gewone kruislijnlaser in de buitenlucht niet zichtbaar zijn. Ik heb een groene van Bosch en voor binnen werkt dat goed, maar deze apparaatjes zijn niet heilig. Er staat vaak iets in de weg (schaduw) en bij direct daglicht zie je de lijn niet.
Ik heb een dewalt kruislijnlaser met ontvanger. En inderdaad, buiten zie je de lijn bijna niet, en vooral als de zon schijnt is het helemaal niet te zien. Maar de ontvanger pakt hem dan wel op.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hoi hoi ik heb een de walt DCE0811D1G
Deze gebruik ik voor me werk zowel binnen als buiten
Buiten met de ontvanger als het mooi weer is echt top vooral de functie met haakse hoek echt een top apparaat kost wat maar dan heb je ook wat succes met je keuze
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vorig jaar heb ik de GLL3-80 van BOSCH gekocht. Gezien het prijsverschil de rode variant in plaats van de groene laser.
Ik heb hem gebruikt om de rail van de aandrijving van de garagedeur opnieuw mee uit te lijnen, deze bleek namelijk verkeerd gemonteerd. En we hebben hem gebruikt om het terras afschot mee uit te zetten.
Ik zit nog op de eerste set AA batterijen en hoewel het weer goed was, konden we de lijnen buiten zien. Ik had zelf een baak gemaakt van een stuk multtiplex en dat werkte nauwkeurig genoeg om de bool over 6m 15 cm lager te leggen.

Het is voor mij zo'n stuk gereedschap dat je klussen weer wat sneller maakt als je wat meer ervaring hebt en de wat lastiger zaken gaat doen.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Heb zelf nu iets langer dan een jaar al de Bosch GLL 3-80 groene variant met de 12v accu. Echt een aanrader. Omdat mijn andere accu gereedschap ook van bosh is en 12v is kan ik direct accu's uitwisselen. Heb al heel wat ladingen er door gedraaid. Met batterijen was ik al arm geweest. De groene variant is duidelijk zichtbaar en ook buiten. Maar niet meer op 30m. Heb hem gebruikt voor het maken van de balken laag voor de zolder vloer. Uitmeten van kozijnen, muurtjes metselen. Gaten boren op tegen overgespeeld muren. En zelfs de beukenhaag gesoeid. Nog nooit zo een rechte haag gezien. Wel zou ik adviseren om een standaard/ statief te gebruiken. Nadeel is dat deze niet heel laag gaan. Dat moet je ff iets op verzinnen.
Voor mij echt een must en krijg elke x weer meer respect voor hoe ze vroeger dingen recht maakte en bouwde. Wat een geduld hadden ze toen!
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
hoe doe je dat precies ?
Voor de bovenkant het statief op de juiste hoogte instellen EN LOCKEN!!.. was ik vergeten en y waaide wat. Dus halverwege met snoeien was die laserlijn wat gezakt met gevolg dat ik ook wat zakte met snoeien... gelukkig groeien hagen. Voor de aanzicht kant. Heb ik de laser naast de haag gezet. En van vanaf de laser gaan snoeien. Overal waar ik een groen lijntje op de takjes zag knipte ik net een halve cm meer terug in de haag. Zo kon de laser mooi op de volgende takjes schijnen. Ja, dit was wel wat veel werk, maar was jaren niets aan gedaan door de vorige bewoner
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.