OK dan, die methode is nieuw voor mij. Heb je dan geen problemen met een lijmlaag die achterblijft op het hout ???
Dat is ook het enige nadeel van deze methode. Maar als je eerst een lijmtang er op zet kan je overtollige lijm even weghalen. Verder kan je met plakband de meest rare hoeken in elkaar plakken en dat is weer een voordeel.
Een kubus plakken is met plakband een eitje. Zes platen met hoeken van 45 graden. Vier platen achter elkaar leggen met de buitenkant boven. Twee of drie stroken plakband er op en omdraaien. Verbinding lijmen en de boel in elkaar vouwen. Daarna met plakband even een paar lagen met druk er op plakken. Zijde er in plakken en weer wat lagen plakband. Hierna heb je de meest mooi kubus die je je maar kan wensen.
De eerste keer zal het niet makkelijk zijn. Nu draai ik mijn hand er niet voor om en doe het even.
Zo maak ik ook kokers van plaatmateriaal. En als het langer moet kan je door het verschuiven van de kopse verbinding behoorlijk lange lengtes halen. Er zat nog een plaatje in de computer dat maakt het wat duidelijker.
Wat ook wel wil helpen is de eerste laag op de kop er op. Zo hecht de lijmlaag van het plakband niet op het hout. Vooral bij massief hout wel eens prettig. Na een rondje keer je het plakband om en kan je er spanning op zetten.
Mocht je een verbinding hebben die met plakband niet dicht wil dan kan je tijdelijk even voor meer druk een lijmtang er op zetten.
Het grootste voordeel van plakband is toch wel de prijs en flexibiliteit. O en als de lijm droog is mag je het plakband verwijderen.