Inmiddels ben ik mijn garage/werkplaats opnieuw aan het inrichten, met een paar grote opbergkasten e.d. Het blijft schipperen met ruimte ne dus altijd een compromis tussen "de overige functies" die in de garage moeten passen (auto, fietsen, wat huishoudelijke dingen) en mijn hobby-werkplaats. In het ideale geval blijft mijn opstelplaats voor werkbank(en) beperkt tot een strook van 60 a 65 cm en een lengte van 5 meter.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat ik mijn bestaande kleine solide werkbank (ca. 150 breed) waar mijn bankschroef en kolomboor e.d. op staan wil behouden - voor het zware werk en geheel los daarvan een tweede werkbank wil maken die ik o.m. kan gebruiken om hele platen multiplex e.d. op te leggen om te verzagen met mijn lineaal zaag, die ik kan gebruiken als "montage tafel" e.d.
Plaats voor een permanente opstelling van een dergelijke grote tafel heb ik helaas niet, dus het moet "iets" worden dat een beetje mobiel en inklapbaar/uitbreidbaar is.
De MFTC (of de XL uitvoering daarvan) is daarbij een mogelijkheid, waarbij je de verlengtafels natuurlijk wel een plekje moet kunnen geven als ze niet in gebruik zijn.
Een alternatief zou denk ik de Paulk Workbench II zijn, die bestaat uit twee helften van 61 X 244 die ca. 20 cm hoog. Bij "gewoon" gebruik kun je die 2 helften dan op elkaar leggen op een onderstel van 55 cm (ladekast?) om een comfortabel werkhoogte te krijgen van 95 cm. Het nuttige oppervlak is dan dus 244 x 61 cm en het past in de ruimte. Is meer ruimte nodig dan koppel je de twee helften zoals het bedoeld is, zodat een vlak 122 x 244 ontstaat op een onderstel van speciaal gemaakte inklapbare schragen. Paulk heeft ook nog een cross cut jig ontworpen wat gebruik maakt van de Festool lineaal, dat spreekt me aan.
In de afweging denk ik dat de MFTC meer functionaliteit ingebouwd heeft. De Paulk Workbench heeft weliswaar ook een gaten patroon in het bovenblad voor lijmklemmen, maar door de beperkte materiaaldikte zullen "bench dogs" niet bruikbaar zijn, ook het verticaal klemmen op de poten kan niet ( want die heeft hij niet), anderzijds is het werkoppervlak in basis opstelling groter en is er een soort aflegplaats voor gereedschappen onder het werkblad.
Een lastige keuze.......advies en inspiratie is welkom......