De naam van de boot wordt Pluut, Albert. Dat was in Joure vroeger de bijnaam van mijn vader, zoals bijna iedereen een bijnaam had. Helaas leeft de beste man niet meer, jammer ik had het bootje graag aan hem meegegeven.
Het voorjaar was qua weer wel superslecht, althans in mijn beleving, we hadden eind juni de cv af en toe nog aan. Maar in juli toch weer met de boot begonnen (en de organisatie Open Dag Hout even weggelegd). De verbeteringen die we na de proefvaar vorig jaar hadden bedacht was, de kielbalk naar voren doortrekken zodat de boot bij langzaam varen beter spoor houdt en er de mogelijkheid ontstond om er een boegschroef in te bouwen, omdat we wat meer diepte onder water kregen. Het roer was te kort en het gewicht moest wat naar voren, in mijn geval het accupakket.
Voor de kielbalk kocht ik bij Haijo in Akkrum twee lange mahonie balken en heb die op de hoogte van de boegschroef aan beide zijden met 2 keer de balkdikte opgedikt. In het eerste stuk de doorvoer voor de buis van de boegschroef geboord en dat stuk als geleiding voor de gatenzaag gebruikt om de volgende te boren/zagen. Alles met epoxy verlijmd. En onderwijl de antifouling van de onderkant schuren, met de rotex, schuurpapier 40 en 80 en de ministofzuiger. Maar het baggerde er allemaal onder. Bij het opruimen later kwam ik er achter dat de slang verstopt zat, resultaat van een keer uitlenen....... Echt vieze troep die anti voeling verf. Na alles netjes verlijmd te hebben van binnen uit de doorvoer voor de boegschroef geboord, de buis geplaatst en verlijmd en toen van binnen uit de ruimte tussen het hout en de polyester buis volgegoten met epoxy; rocksolid!
Daarna schuren, primer, en een paar lagen antifouling, mooi rvs stripje op de neus gemaakt, zag er profi uit, was er zeer tevreden over!
Bij het aansluiten binnnen 2 zekeringen van 160 amp opgestookt, en toen toch maar in het boekje gekeken waar de kabels horen te zitten. Italiaanse onlogica.....
Het LiFePo4 accupakket ook naar voren gebracht, op dit plek 2 watertanken met aan en afvoer gemaakt en de vloer in de kuip dichtgemaakt en afgegoten met PU hars (hetzelfde spul wat ze op garagevloeren gebruiken) en de boot op de trailer naar huis gebracht. Helaas te snel, dus er vielen onderweg 2 deksel van de bankjes in de natte PU...... Ik leer het nooit, echt.
Dit binnenkant van de kuip en bankjes geschuurd, 2 keer in een witte epoxy coating gezet, accu's geladen en de boot in het water gelaten.
O, ja ik had vorig jaar bij de proefvaart ook een lekkende stuurpomp, had bijna een nieuwe gekocht, maar toch voor de zekerheid het aansluitblok voor de slangen los gebout en bleek er een O-ring niet te passen en tussen de pasvlakken te zitten. Voor 1,50 3 nieuwe ringetjes en de pomp doet het super.
Het bronzen roer heb ik ook met epoxylijm, hars en matjes en een stuk multiplex verlengd, maar kan daar zo geen foto's van vinden.
De boot te water en we hebben nog 1,5 week fantastisch gevaren!
jaap
ps, de volgorde van de foto's ik knudde.......