De eerste gaten zijn geboord...
Uiteraard weer een stapel foto's
Omdat ik zicht wil hebben waar ik geen gaten moet boren markeer ik die delen met schilderstape
Zoals hier waar de 2 platen samen komen zitten schroeven aan de onderkant
Al eerder in dit draadje kwam de tip voorbij om gaatjes board te gebruiken voor het raster
Vanochtend een plaat hardboard met gaatjes gekocht (90x200cm) dus het voorbereiden kan beginnen
eerst maar even bepalen hoe groot de voetplaat moet worden waar de boutjes in komen voor het uitlijnen
Even het goeie boortje zoeken, dat zit nog in de doos met spullen van Ecotools die afgelopen december al binnen was gekomen
Ik plaats een plaatje hout onder het gaatjesboard en boor vier gaatjes als markering
Even de frees er op om te zien of het naar wens is
Uit de hand boor ik de gaatjes met 5mm door en draai er M6 boutjes in
Ik draai er net zover doorheen als het gaatjesboard dik is
Even passen op de voetplaat mooi vlak ligt
Check check, dubbelcheck
Voor het vastzetten eerst even het juiste boortje er in, nou ja 'juist' is niet het goede woord, een passend boortje (19mm) juist is deze niet want deze is niet geschikt voor de hoge toerentallen van een freesmachine
Echter met geduld en kleine stapjes boren denk ik wel dat het goed gaat
Ik plaats 2 stukjes draadeind door de frees om hem daarmee op de voetplaat vast te zetten
Het is een beetje geknutsel, de ene schroefjes te lang de andere te kort, met een beetje gepruts zit het eindelijk als een huis
Het boren kan beginnen....
Met veel geduld en steeds een stukje boren komt er langzamerhand een mooi gaten patroon tevoorschijn
Eerlijk is eerlijk, de boor is echt niet geschikt, maar het werkt wel
De gaten zijn duidelijk verkleurt aan de binnenkant
Een klein testje door nog kleinere stapjes te maken laat zien dat het wel lukt zonder verkleuring, maar zoveel geduld heb ik niet, dus gewoon verder zoals ik begonnen ben
De eerste gaten van het volgende vak zitten er ook al
Ik zal de plaat naar links schuiven en dan het laatste gat rechts en het eerste gat links met benchdogs uitlijnen
Zo moet het gatenpatroon over de hele werkbank goed uitgelijnd zijn (daar waar ze komen)
Nu even genieten van de zondag, later weer een stukje gaten boren (saai werk is het wel)