Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Die laatste beitel (de meeste trouwens) moet ik nog ontvetten en ontroesten, kan niet goed zien of het gelamineerd staal is of niet. Wel loopt de dikte vanaf de vouw naar boven flink af.
Bijgaande foto vandaag op MP, schaaf met modern stickertje (later dan het ovaaltje), beitel uit gewoon blank gereedschapsstaal maar wel zo'n ronde (messing? kan ik niet zien) moer op de keerbeitel. Die moer voldoet dus niet echt om Nooitgedagt schaven te dateren.
Interessant dat dateren! Ik heb vandaag mijn eerste oude schaaf gekocht; een blokschaaf van Nooitgedagt voor de lieve som van 1 euro 50. Wel erg mishandeld. Eens kijken of we er wat van kunnen maken. Met ruitjeslogo en logo+garantie erin. Is een oude dus, of niet? Moeite waard om aan te pakken. Mooi experiment.
Hierbij een sponningschaaf van Nooitgedagt met originele sticker er nog op. De tekst luidt; Nederlandsch fabrikaat wat duidt op van voor 1934. In dat jaar heeft er kennelijk in de Nederlandse taal een grote verandering plaatsgevonden ( zie foto). Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen de schaaf wat te hebben opgepimpt wat inhoudt het messing en ijzer weer glimmend gemaakt
Bedankt voor alle extra informatie. De taalwijziging is een mooie indicatie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Marchant wijziging dateert uit 1934 ('zoo' wordt 'zo') en er is ook nog een wijziging in 1947 geweest ('bosch' wordt 'bos'). Op basis daarvan kon ik een JNIJ catalogus dateren van voor 1934. Wat in deze catalogus te zien is, is dat er toen geen stickers op gereedschappen werden geplakt. Het wordt tijd voor een soort samenvatting van wat we al hebben. Ik heb ook al veel uit advertenties in kranten kunnen vinden.
Hieronder een paar foto' s van mijn schuur vondst : een no.3 van Nooitgedagt.
Ik wist voor die vondst niet dat ze ooit stalen blokschaven hadden gemaakt. Nooit gezien. Wel het houten spul ende beitels.. ook niks online over te vinden, of niet goed genoeg gezocht natuurlijk
Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.