Welkom op het forum !Garantie staal is gegarandeerd voor de oorlogs-kwaliteit, het verschil in stempels komt omdat de messen niet allen gemaakt zijn in Nederland, maar veelal in licensee in Duitsland,....en dus wel de hoogste kwaliteit had die nooitgedagt aan hun staal gaf,was hij niet goed kreeg je een ander, no question asked,..
Het stempelen van beitel ijzers en schaaf messen was op zijn hoogst voor de oorlog en vertelde iets over de garantie en kwaliteit.
Bij nooitgedagt
Het volle firma logo= eerste kwaliteit
Het volle logo met garantie= tweede kwaliteit
en alleen garantie zonder logo=derde kwaliteit deze zeer zeldzaam ik heb er nog nooit een gezien maar ze zijn er wel.
In Engeland
volle logo =eerste kwaliteit
volle logo met warranted steel=tweede kwaliteit,....deze kwaliteit betekende een slechte beitel of schaaf mes gewoon een nieuwe,..
enkeld warranted steel=derde kwaliteit
Het Duitse systeem is nog leuker, maar daar begin ik maar niet mee,..
Dit kwam gewoon door de fluctuerende kwaliteit tool steel dat geproduceerd werd voor de oorlog, en daarbij horende kwaliteits- controle.
Na de oorlog verviel dit systeem een beetje omdat de grote firma's na hun A merken gewoon B of C merken op de markt zetten.
Jouw informatie over het stempel systeem was nieuw voor mij en geeft een goed beeld over de kwaliteiten .
Nou ben ik wel benieuwd naar het duitse stempel systeem ?