Op sommige beitels staat Swedish steel, ik ben benieuwd welk staal ze hebben gebruikt dat van jernobolaget , EA Berg, sandvik of zo?
Geen van de drie die jij opnoemt dit zijn gereedschaps-merken en hebben niks met het te verwerken of verwerkt staal te maken, sterker nog sandvik is nooit in het bezit geweest van enig productie bedrijf, was een franchiser onder eigen naam,...
En Swedish steel op het ijzer van de beitel heeft niks te maken met het gebruikte staal, maar een export verwijzing naar het type beitel gebruikt,namelijk genaamd het Zweedse type beitel.
In de states spreken ze als ze over beitels praten of vooral kopen van "steel and wood' of te wel de beitel en het heft.
En anders had er gestaan made of Swedish steel,...wel een geweldige verkoop truc E.A Berg was een groot concurent in de 20er tot de eind 40er jaren, soms vraag ik mij af als ik de duurdere beitels vergelijk met elkander of nooitgedagt deze niet stiekem bij Berg heeft laten maken.
De vierkante beitel zonder bevel edge (afgeschuinde kanten) heet het Hollandse of Nederlandse type.
net zo'n kul als de uitdrukking ''berg staal''. E.A Berg is een naamgever aan een beitel merk cq gereedschaps- merk, dat opgegaan is in bahco en de uitdrukking het beste 'Zweedse staal', het staal voor de beitels van nooitgedagt kwam gewoon bij de nederlandse hoogovens weg.
En kwaliteit van staal dus ook gereedschaps staal word aangegeven in vier cijferige nummers niet in namen.