Dakrand met peepschuim, hoe afwerken?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.701
488
Dordrecht
Overigens blijf ik met de vraag zitten waarom iemand dit soort sierlijsten om te beginnen uit piepschuim zou willen maken.
Naadloos, platen en hout hebben ruimte nodig en zeker met fijnere profieringen veel sneller en gemakkelijker qua onderconstructie. geen moeilijk gefrees etc.

En ik ben nergens onvriendelijk, wel duidelijk.

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
21
0
rotterdam
Heren, heren, voel mij zelf schuldig tegenover jullie! Het lijkt dat ik jullie wil pesten. Wat helemaal niet mijn bedoeling is. Zal meer over het project vertellen, denk dat het dan duidelijker word.

Eigenaar van de woning is mijn goede vriend, heeft huis laten bouwen door aannemer wat spoorloos is, hij heeft bij diverse aannemers al geinformeerd over de dakrand, maar heeft geen goed gevoel erbij gehad, daarom is hij nog steeds aan het zoeken.
Ook heeft hij aan mij gevraagd. Zelf ben binnenhuisarchitect (niet alleen achter schermen, ben zeer actief in de bouw praktijk) die dienstwn verricht in diverse landen voornamelijk Turkije, ook heb ik in Nederland gewoont en ook regelmatig naar Nederland kom. Heb mijn vriend beloofd dit voor hem op te lossen iedergeval goede tip kan geven.
Zelf heb ik Nederland ook aannemer om offerte gevraagd, maar zelf heb ik ook slechte techniek aangeboden gekregen. Ze zouden houten balken vanuit dakconstructie naar piepschuim verlengen en afwerken, dan zou de goot gedeeltelijk afgesloten zijn, mij leek dat geen goed idee.

Wil zeker jullie niet pesten. Wil mijn vriend helpen uit zijn ellende, hij kan nog steeds zijn woning noet bewonen. En wil ook mij zelf ontwikkelen. Vind dit gewoon zeer uitdagend, binnen en buiten huis zijn nog andere dingen wat al opgelost wordt, maar deze dakrand nog niet (gaat met zomer gebeuren)

Stijf materiaal klinkt goed in oren, ga mij zeker hierin verdiepen. Op de plaatwerk kan ik vele dingen nog monteren, zal alsnog een tekening doorsturen.

Ook wil ik mijn excuses aanbieden als ik verkeerde dingen schrijf, probeer zoveel mogelijk duidelijk in taal te zijn, maar woordenboek en translate kan soms verkeerd vallen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.701
488
Dordrecht
Weeral mijn slecht karakter, maar ik verwijs naar mijn post #27.
Ondertussen zitten we aan post nr. 73
I rest my case, your honourable
ook al zo'n onvriendelijk..... ;)

Wees blij, het forum vaart er wel bij. En iemand moet het nog steeds oplossen, alleen wat mij betreft bij voorkeur niet de solo OP....

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.701
488
Dordrecht
Heren, heren, voel mij zelf schuldig tegenover jullie! Het lijkt dat ik jullie wil pesten. Wat helemaal niet mijn bedoeling is. Zal meer over het project vertellen, denk dat het dan duidelijker word.

Eigenaar van de woning is mijn goede vriend, heeft huis laten bouwen door aannemer wat spoorloos is, hij heeft bij diverse aannemers al geinformeerd over de dakrand, maar heeft geen goed gevoel erbij gehad, daarom is hij nog steeds aan het zoeken.
Ook heeft hij aan mij gevraagd. Zelf ben binnenhuisarchitect (niet alleen achter schermen, ben zeer actief in de bouw praktijk) die dienstwn verricht in diverse landen voornamelijk Turkije, ook heb ik in Nederland gewoont en ook regelmatig naar Nederland kom. Heb mijn vriend beloofd dit voor hem op te lossen iedergeval goede tip kan geven.
Zelf heb ik Nederland ook aannemer om offerte gevraagd, maar zelf heb ik ook slechte techniek aangeboden gekregen. Ze zouden houten balken vanuit dakconstructie naar piepschuim verlengen en afwerken, dan zou de goot gedeeltelijk afgesloten zijn, mij leek dat geen goed idee.

Wil zeker jullie niet pesten. Wil mijn vriend helpen uit zijn ellende, hij kan nog steeds zijn woning noet bewonen. En wil ook mij zelf ontwikkelen. Vind dit gewoon zeer uitdagend, binnen en buiten huis zijn nog andere dingen wat al opgelost wordt, maar deze dakrand nog niet (gaat met zomer gebeuren)

Stijf materiaal klinkt goed in oren, ga mij zeker hierin verdiepen. Op de plaatwerk kan ik vele dingen nog monteren, zal alsnog een tekening doorsturen.

Ook wil ik mijn excuses aanbieden als ik verkeerde dingen schrijf, probeer zoveel mogelijk duidelijk in taal te zijn, maar woordenboek en translate kan soms verkeerd vallen.
Nogmaals; schakel een deskundige in, niemand is geholpen bij een halve oplossing. Het is echt geen als te grote opgaaf om dat materiaal er af te trekken en het goed te doen, maar je moet wel weten hoe. en, met alle respect, uit je antwoorden blijkt dat je de kennis ontbeert, dus wees niet eigenwijs, daar is nemand mee geholpen.

ik hoop dat je dat ter harte neemt, want ik ga er sowieso niet vanuit dat het vervelend is bedoelt, maar het wordt wat frustrerend als je niet snapt wat er wordt gezegd en geen details kunt lezen en dan alsnog door wilt gaan zonder begeleiding. Dat loopt simpelweg nooit goed af en ik kan het weten.....

• Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
159
10
Dag Allen,
'k Val hier beetje binnen na 5 pagina's aan posts, dus nog vrij 'neutraal'.

Ivm de tekening in de eerste post: Wat zijn die maten? Millimeters zijn het niet. Centimeters? Dan is die dakgoot 50cm diep en 60cm breed, juist? Met wat werd die dakgoot afgewerkt (oranje lijn)? Foto's van het bestaand aub, van alle kanten.

Dat sierdinges: Wat is het juiste product dat er gebruikt werd? Misschien zit er wel piepschuim in, maar het is niet zomaar piepschuim. Productnaam en type aub. En is dat werkelijk 40cm hoog en breed?

Welke lijm werd er gebruikt om dat sierdinges vast te zetten? Productnaam geven aub. Wanneer de goede lijm werd gebruikt zal dit vele malen steviger zijn dan met een paar bouten vastgezet.

Zeker niet boren in die beton voor je goed weet hoe en wat. Volgens uw tekening is het niet alleen een dakgoot maar ook structureel. Je gaat hier geen kadertje aan de muur hangen.

Er zijn zeker plannen van, haal die plannen boven.

Betonplex blijft maar waterresistent zolang de epoxylaag niet beschadigd is. Een boorgat of een zaagsnede moet opnieuw waterbesdendig gemaakt worden. Kies de juiste plaat. bvb betonplex uit vuren is niet geschikt voor buitengebruik.

Met de nu voorhande informatie is het enige goede antwoord dat van de 2de post: zinken dakrand erop.

Het zal ook beetje brutaal zijn, maar anders wordt het niet begrepen: Als je die vriend als vriend wil houden dan blijf je van dit project af. Je hebt er niet de opleiding nog de ervaring voor. En de meeste van ons, ik inbegrepen, ook niet trouwens.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.