Dakrand met peepschuim, hoe afwerken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nogmaals; doe het goed of doe het niet, want anders ben jij straks de gebeten hond en krijg je slechte reviews of andere ellende.
terechte bemerking
ik krijg vaak aanvragen om het knoeiwerk van concullega's recht te zetten
mijn aanpak: op de offerte zetten 'binnen de perken van het mogelijke na vastgesteld te hebben dat de voorgangers hun werk niet naar behoren uitgevoerd hebben'
ofwel gewoon bedanken, en hop naar de volgende klus

• Leuk
Waarderingen: arslan

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
15
0
rotterdam
PS is gewoon niet sterk genoeg om iets te dragen, ook niet met bouten er doorheen. Nogmaals; doe het goed of doe het niet, want anders ben jij straks de gebeten hond en krijg je slechte reviews of andere ellende.

De PS sparen van boven af, klossen of beugels aanbrengen en vervolgens een multiplex WBP dekplaat van 18mm dikte op afschot richting de goot aanbrengen is een haalbare oplossing waarbij de PS kan blijven zitten mit je de klossen of beugels vast kunt krijgen.
Ik kan me voorstellen dat je met kozijnstelhoeken of iets vergelijkbaar de boel wel vast kunt krijgen op de beton, wanneer je de stelbeugel verwijdert tbv montage aan het beton.
Als je daar dan een houten regel overheen zet die is bevestigd aan de stelbeugel en daar dan weer de multiplex op schroeft moet het wel blijven hangen lijkt me.

Een constructeur doet niets met dergelijke details, die is verantwoordelijk voor de hoofddraagconstructie en niet voor dergelijke randzaken.

In principe kan ik de piepschuim uitzagen/hakken (van binnen zijde) waar de beugels komen, er is dan minder ruimte om te kunnen boren achter de piepschuim. Voeg een schets bij; beugel (blauw) schroef (rood) achter de piepschuim geen schroef, maar een U-profiel met steunstuk achter piepschuim (U-profiel strak op beton, niet zoals op tekening). Dan multiplex erop, wat +/- 15/20cm langer uitsteekt dan U-profiel.

Bijlagen

• Screenshot_20250110_182740_WhatsAppBusiness.jpg
    Screenshot_20250110_182740_WhatsAppBusiness.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 17

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Een doorgaand profiel is zwaar en onnodig duur, paar beugels is afdoende. Ik zou sowieso niet boren aan de binnenzijde van een waterdragende goot.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
Dat bouwwerk is nog niet zo oud en het ziet er ook niet uit of er op een dubbeltje gekeken moet worden.
Koppel het even terug naar je opdrachtgever
en vraag iemand (een constructeur/bouwkundige) om er even in te duiken wat er nu pressies zit en vervolgens een goede oplossing te ontwerpen.
Dit is nogal een gezichtsbepalend onderdeel dat niet alleen goed moet maar er ook mooi uit moet zien.

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
15
0
rotterdam
Dat bouwwerk is nog niet zo oud en het ziet er ook niet uit of er op een dubbeltje gekeken moet worden.
Koppel het even terug naar je opdrachtgever
en vraag iemand (een constructeur/bouwkundige) om er even in te duiken wat er nu pressies zit en vervolgens een goede oplossing te ontwerpen.
Dit is nogal een gezichtsbepalend onderdeel dat niet alleen goed moet maar er ook mooi uit moet zien.
Klopt hij is nog 2/3 jaar oud, door vertrokken aannemer, zijn de laatste klusjes heel goedkoop afgerond.
Heb geen opdrachtgever, is zeer complex project. Wil mijn klanten uiterst helpen, daarom vraag ik Jullie als vakkundigen om hulp.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Heb geen opdrachtgever, is zeer complex project.
Sorry voor mijn slecht karakter, maar weet je überhaupt waar je aan begint?
@Rik Hechtel,
op basis van jouw bericht kan ik niet oordelen dat je een slecht karakter hebt
ook ik lees 'geen opdrachtgever' en op dezelfde lijn 'klanten'
bij mij is een klant een opdrachtgever
klant kan met een tussenpersoon, zoals een architect, werken

technisch blijft het een uitdaging
op basis van de foto schat ik de isolatie als isimo in
die is in vl achterhaald
wordt hoogstens nog volledig ingewerkt geplaatst
indien er spleten zijn, is isimo door zijn korrelstruktuur een ideale nestplaats voor muizen
in een buitenomgeving heeft die weinig stevigheid
daar liever pur, pir of xps

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
15
0
rotterdam
Sommige heren nemen snel vooroordelen, wat leidt tot zwakkere keuzes...
Kan vele materiaal/techniek termen niet, omdat ik een buitenlander ben, probeer meer te ontwikkelen, kost tijd.

Ben van plan om ijzeren klos te maken, op afstand van 30cm (inkepen in peepschuim vullen met purschuim of dergelijke), moeren alsnog door peepschuim en beton boren.
Plaatwerk op ijzeren klos monteren met schroef/lijm en waterafwering naar goot, isoleren, afwerken

Benoem het wel piepschuim, hoogstwaarschijnlijk is het ander materiaal, dat wel goed bestendig is voor buiten klimaat.

Voeg een schets, zou dit wel werken denken jullie?

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
113
35
Vlaanderen
Sommige heren nemen snel vooroordelen, wat leidt tot zwakkere keuzes.

Mijn welgemeende verontschuldigingen indien mijn post u beledigd heeft !
Desalniettemin vind ik het merkwaardig dat dergelijk materiaal (isomo) nog gebruikt wordt en dat de plaatser (architect?aannemer?vakman?) daarmee weg kan komen.
Het is zeer nobel dat u uw klant?/opdrachtgever? wil helpen!
Ik wens u welgemeend veel succes!

• Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
die 3-hoek of L-hoek met diagonaal gaat veel ondersteuning geven
je kan die kant en klaar kopen
hoe bevestigen blijft uitzoeken
hier onder een voorbeeld van wovar

1736583307082.png

Bijlagen

• 1736543559093.png
    1736543559093.png
    518,4 KB · Weergaven: 4
  • 1736543646806.png
    1736543646806.png
    112 KB · Weergaven: 5

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
5
3
Beernem
Het detail met een opstaande betonbalk met aan de voorkant een moulure in eps=piepschuim afgewerkt met een crepilaag (daar ga ik toch van uit) is een zeer normaal detail waar zeker niets mis mee is.
Ik heb jammer genoeg geen tijd om er in detail op in te gaan maar
- met een betonplex te plaatsen horizontaal over de isolatie en beton, dat vast te maken in het beton.
- dakrandprofiel in alu te plaatsen op de betonplex aan voorzijde moulure in crepi die de voeg tussen betonplex en crepi voldoende afdekt en zeker 3 CM voor de crepi afdruipt
-Roofing of epdm of... Dakdichting plaatsen
Is de kous af.
Ik wil hier later gerust op terugkeren als er grote vragen zijn.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
met een betonplex te plaatsen horizontaal over de isolatie en beton, dat vast te maken in het beton.
hopelijk is de betonplex voldoende afgesloten, zodat die niet begint te rotten
indien hij toch rot, wens ik @arslan toe dat dit voldoende lang duurt, opdat hij binnen de garantietermijn niet aansprakelijk gesteld wordt
zelf zou ik voor trespa-platen gaan
die zijn zeker duurder
berekeningen kan en mag ik niet maken
wegens geen ervaring er mee voor dit type toepassing

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Het detail met een opstaande betonbalk met aan de voorkant een moulure in eps=piepschuim afgewerkt met een crepilaag (daar ga ik toch van uit) is een zeer normaal detail waar zeker niets mis mee is.
Ik heb jammer genoeg geen tijd om er in detail op in te gaan maar
- met een betonplex te plaatsen horizontaal over de isolatie en beton, dat vast te maken in het beton.
- dakrandprofiel in alu te plaatsen op de betonplex aan voorzijde moulure in crepi die de voeg tussen betonplex en crepi voldoende afdekt en zeker 3 CM voor de crepi afdruipt
-Roofing of epdm of... Dakdichting plaatsen
Is de kous af.
Ik wil hier later gerust op terugkeren als er grote vragen zijn.
Dus als staalplaten niet afdoende sterk zijn ivm wind dan is een plaatje plex zonder ondersteuning dit wel?

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
5
3
Beernem
Dus als staalplaten niet afdoende sterk zijn ivm wind dan is een plaatje plex zonder ondersteuning dit wel?
Op een standaard dakrand van een gevelsteenmuur wordt er in 99 procent van de gevallen ook een betonplex geplaatst zoals ik beschreef. Die wordt vastgezet in een opstand van 15cm breed die meestal nog eens in ytongstenen gemetst is in plaats van beton. Die betonplex steekt dan ook +- 27cm uit de opstand uit om tot aan de voorkant van de gevelsteen te komen. Bij de groter wordende diktes crepi ga je ook al snel aan 25cm uitkraging komen.
Iedereen mag doen wat hij wil en mag het van mij zeker veel sterker maken dan ik zeg. Ik geef maar aan hoe het in zeer veel gevallen in de bouwwereld in Vlaanderen gebeurt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Ik zou de praktijkervaring toch maar laten prevaleren boven de boekjeswijsheden. Volgens mij zoekt men een oplossing en geen nieuw probleem.......

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
5
3
Beernem
Ik zou de praktijkervaring toch maar laten prevaleren boven de boekjeswijsheden. Volgens mij zoekt men een oplossing en geen nieuw probleem.......

U mag mijn ervaring als projectleider in de bouw gerust als boekjeswijsheid categoriseren zonder mij te kennen. Ik zal mij beperken tot meelezen in dit geval.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
5
3
Beernem
Ach, ervaring en lange tenen als troefkaart. Waren de argumenten op?
Als ik ervaring heb in dit specifiek detail mag ik deze toch wel geven? Ik wist niet dat ik daarmee niet juist bezig was. Ik lees al een heel eind mee op dit forum en leer uit alle reacties die gegeven worden. Omdat ik naar mijn mening over dit onderwerp iets weet, heb ik gereageerd met de beschrijving van de methodiek die ikzelf al een 15 jaar ken en geleerd heb van mensen voor mij binnen het algemeen aannemingsbedrijf. Ik heb niet gezegd dat al de rest van de reacties niet juist waren en ik de wijsheid in pacht heb. Betreffende de lange tenen:
Ik kan uw reactie verkeerd begrepen hebben maar het leek alsof dat u op mij reageerde met de melding dat mijn reactie boekjeswijsheid is en dat mijn advies nieuwe problemen zou veroorzaken. Als ik dat verkeerd begrepen heb, wil ik mij daar gerust voor verontschuldigen.

• Leuk
Waarderingen: Emilio en michielr

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.