Dakrand met peepschuim, hoe afwerken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Wat is er mis met de door Zoete aangedragen oplossing? Plaat 15mm watervast plex er op, vastzetten op de beton en zinken zetstuk met grote kraal er op. Die gecementeerde piepschuim lijsten zijn knijter hard. Daar kan je op lopen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Als ik ervaring heb in dit specifiek detail mag ik deze toch wel geven? Ik wist niet dat ik daarmee niet juist bezig was. Ik lees al een heel eind mee op dit forum en leer uit alle reacties die gegeven worden. Omdat ik naar mijn mening over dit onderwerp iets weet, heb ik gereageerd met de beschrijving van de methodiek die ikzelf al een 15 jaar ken en geleerd heb van mensen voor mij binnen het algemeen aannemingsbedrijf. Ik heb niet gezegd dat al de rest van de reacties niet juist waren en ik de wijsheid in pacht heb. Betreffende de lange tenen:
Ik kan uw reactie verkeerd begrepen hebben maar het leek alsof dat u op mij reageerde met de melding dat mijn reactie boekjeswijsheid is en dat mijn advies nieuwe problemen zou veroorzaken. Als ik dat verkeerd begrepen heb, wil ik mij daar gerust voor verontschuldigen.
Uiteraard mag je reageren, maar je reageert bij een probleem met een oplossing die dus bewezen niet werkt zoals vermeld bij de probleemstelling van de OP.
Ik bedoel daarmee niet dat het detail in reguliere omstandigheden niet zou werken, alhoewel ik cellenbeton verankering in de kop eigenlijk geen goed idee vind.
Ik bedoel dat hier een praktijkgeval wordt beoordeelt met problemen en dat er dus een oplossing nodig is die blijkbaar sterker moet zijn dan regulier. Dus dat de papieren oplossing, al dan niet fabrikant voorgeschreven, hier dus aangepast moet worden aan de voorliggende situatie/problematiek. De praktijk regeert boven papier.

Laatst bewerkt:

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Wat is er mis met de door Zoete aangedragen oplossing? Plaat 15mm watervast plex er op, vastzetten op de beton en zinken zetstuk met grote kraal er op. Die gecementeerde piepschuim lijsten zijn knijter hard. Daar kan je op lopen.
Lees de vraagstelling nog eens. Die lijst is dus blijkbaar niet hard en niet belastbaar. Je hebt iets nodig dat dragend is met een dergelijk overstek.
Ik zou daarbij 18mm geschilderd garantplex in een donkere kleur met goed dichtgezette randen gebruiken eventueel icm EPDM en zink of een alu daktrim.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
De kleur maakt weinig uit. Als je er een fatsoenlijke zinken lijst met klangen op zet, zie je niets van dat hout. Daarom gebruik je een grote kraal. Het lijkt alsof er iets van dun blik op geknutseld is, dat niet degelijk bevestigd was. Als je die plaat plex met genoeg schroeven op de beton vast zet, gebeurt daar niets mee.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Je ziet die plaat wel, want je moet, zoals Zoete terecht opmerkt overstek houden en dan kijk je dus van onderaf tegen een witte rand aan.
Die rand heeft gewoon ondersteuning nodig en als dat niet middels EPS kan dan moet er iets anders gebeuren. Dat EPS zit blijkbaar niet afdoende vast en het is mijns inziens makkeijker om aan de achterzijde wat weg te snijden/Feinen dan vanaf de voorzijde doorbouten en alles geheel opnieuw afwerken.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Onder de overstek zit toch de sierrand? Daar valt de kraal tegen aan en aan de goot kant valt de gezette hoek er over.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Nee, de kraal zit verder naar buiten, want anders krijg je druipsporen, er dient minimaal 30mm afdruipvrij overstek te zijn bij stuukwerk volgens fabrikantprotocollen. Met een kraal van 25mm dus 30+12,5=42,5 mm totaal overstek en heb je dus de onderzijde van het multiplex in het zicht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Daar zal best wel weer een regeltje voor zijn, maar ik zet de kraal net zo als op de foto's strak tegen de daklijst. En ik heb het eerlijk gezegd nog nooit anders gezien. Die sierlijst zorgt er al voor dat de druppels voor je gevel langs vallen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Dan doe je het dus niet zoals het hoort, want dan krijg je druipstrepen. De sierlijst is het probleem, want gestuukt, dus die wordt lelijk en groen, heeft nul met de onderliggende gevel te maken.
Doe je hetzelfde bij een normale gootlijst is het anders, maar hier classificeert het dus direct als gebrek en ik zou, als je een dergelijke klus gaat doen die onder een vergrootglas ligt, niet afwijken van de voorschriften. Heb je na een jaar weer gedoe en als er dan ter expertise iemand van bijv. Strikolith komt kijken heb je gelijk de poppen aan het dansen.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Die lijsten worden normaal gesproken gewoon geschilderd. Er is niet echt verschil met een houten of poly sierlijst. Als zo'n kraal niet aansluit weet ik zeker dat ik het opnieuw kan komen doen. Dat ziet er niet uit.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Onzin, het is gestuukt, dus krijg je gewoon gedoe. Heb 4 weken terug nog een discussie gehad mbt een zelfde situatie en Strikolith zoomde gelijk in op het beodigde overstek. Je kunt eigenwijs zijn, maar je betaalt zelf de prijs, net als de stukadoor toen.
Als de opdrachtgever het anders wil dan zul je dat moeten vastleggen anders ben je gewoon aansprakelijk.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Ach ja, weer de ervaringskaart want geen argumenten meer. Ik zou me maar eens gaan verdiepen in fabrikantsvoorschriften, zie hiervoor de bijlage, voordat het een keer mis gaat want dan heb je feest.

Ps. let ook even op de verankering van de dekplaat....

Bijlagen

• 3-14 dakrand met aluminium daktrim.pdf
    159,5 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Heeft niets met ervaring te maken. Gewoon denken in oplossingen die werken en niet te veel kosten. En geen werk aannemen bij zemelaars. Die willen over het algemeen meer dan waar ze geld voor hebben. En ze willen dus dat ik dan voor niets ga werken.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort en ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Heeft niets met ervaring te maken. Gewoon denken in oplossingen die werken en niet te veel kosten. En geen werk aannemen bij zemelaars. Die willen over het algemeen meer dan waar ze geld voor hebben. En ze willen dus dat ik dan voor niets ga werken.
Dus geen argumenten en bij makke klanten werken zodat je niet op kwaliteit aangesproken wordt. Als het fout gaat zijn het zeikerds? Zoiets?
Detail daarom ook maar even zomaar genegeerd? Alhoewel het daar juist bij de OP om gaat uiteraard. Die is nl. niet geholpen met onjuiste detaillering bij deze "zemelaars" waar hij voor wil werken omdat het voor hem blijkbaar goede klanten zijn.

Je hebt alleen garantie als je juist detailleerd, dat vonden de ingehuurde "zemelaars" van Strikolith recent dus ook. Nu is er 2 weken herstelwerk inclusief steiger gaande.
Ander voorbeeld is het afwijken van merk houtrotherstelmiddel door een "praktische" aannemer die daarmee bewerkstelligde dat er geen systeemgarantie kon worden verkregen en nu door zijn eigenwijzigheid alles nogmaals kan uitfrezen en opnieuw en nu juist herstellen zoals voorgeschreven.

Dat soort ellende probeer ik altijd te voorkomen, maar eens in zoveel tijd heb je er 1 die het beter denkt te weten, dan wordt het vaak minder gezellig terwijl dat simpel te voorkomen was geweest. Gewoon zonde.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Dat plaatje van je, gaat over isolatieplaten tegen een buitengevel kleien en alu daktrim. Dat zit bij mij in de hoek budget prutswerk. Daar houd ik me verre van. Het is logisch dat je je dan aan alle kanten moet indekken. Je weet al dat je oplossing problemen gaat geven, dus alle problemen afschuiven op de aanneemcombinatie. En die laat je ploffen als het project klaar is. Zo gaan aanbestedingen tegenwoordig. Maar de topicstarter heeft er weinig aan. Die heeft voor zo ver ik dat heb begrepen, geen interesse om zijn buitengevel te gaan isoleren.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Dat plaatje van je, gaat over isolatieplaten tegen een buitengevel kleien en alu daktrim. Dat zit bij mij in de hoek budget prutswerk. Daar houd ik me verre van. Het is logisch dat je je dan aan alle kanten moet indekken. Je weet al dat je oplossing problemen gaat geven, dus alle problemen afschuiven op de aanneemcombinatie. En die laat je ploffen als het project klaar is. Zo gaan aanbestedingen tegenwoordig. Maar de topicstarter heeft er weinig aan. Die heeft voor zo ver ik dat heb begrepen, geen interesse om zijn buitengevel te gaan isoleren.
Onzinverhaal, dit geldt voor alle en ieder werk met strikolith en is representatief voor de goot, want dat is exact hetzelfde systeem als daar zit. Het type daktrim is totaal niet relevant, het overstek wel, de uitleg staat boven.
Je roeptoetert weer lekker met een vaag fictief verzinsel om de schuld weer te verleggen en van de feiten weg te komen.. Dat soort gedrag is bijzonder typerend in voor de aannemers die door eigenwijsheid zichzelf het leven zuur maken, maar goed, dan heb ik weer wat te doen....

OP heeft dus dat detail aan te houden als hij geen gedoe wil met het stuukwerk van de goot, anders is hij aan de beurt bij technische opname door leverancier of expertisebureau en kan hij het nogmaals doen.
Maar dat ligt dan natuurlijk aan de " zemelende" klant of expert.....

Dus even resumé op inhoud; 30mm vrij overstek t.o.v. het stuukwerk, multiplex dus donker schilderen om niet op te vallen en een verankering van de bovenplaat om neerwaartse druk op de isolatie te.voorkomen. Dat is voorschrift, dat voorschrift is ontstaan uit jaren ervaring door 1 van de technisch beste leveranciers en daar wordt aan getoetst bij opnames of door kwaliteitsborgers bij nieuwbouw. Doe er je voordeel mee.

Laatst bewerkt:

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
15
0
rotterdam
Beste Allen,

Heb mijn schets getekend, wil mijn project versterken met beugels die om 30 of 50cm wil plaatsen en piepschuim met moer aan beton vast monteren.

een beugel met ijzeren profiel en aan einde ijzeren stuk wat over beton heen gaat. Hoop achter piepschuim een scroef (groen) in beton te krijgen zodat hij goed vast zit. Uitgehakte piepschuim opvullen met purschuim.
1736770885493.png

Watervaste multiplex, betonplex of betopan, welke geschikte materiaal is ga ik nog uitzoeken.
Bij overstek van +/- 15cm, tweede plaat erop monteren voor stevigheid voor verzakking bij overstek (grijs).
Zo monteren dat alle water naar goot gaat. Membraan (zwart) isolatie met daktrim (oranje)
Ben wel bang dat plaatmateriaal met tijd gaat zakken bij overstek, wellicht kan ik op de plaat een contructie verzinnen..

1736770500864.png

Zink heb ik uitgezocht, als je kraal monteren, dan krijg je een rare zicht als je van grond naar dak kijkt.
Ook ontstaat er een probleem bij ingang gedeelte, daar is de plaatwerk 2 toto 3 dubbel langer (uitbouw gemaakt) hiervoor sataliet foto gestuurd.

1736770485273.png

Bijlagen

• 1736770783200.png
    1736770783200.png
    9,4 KB · Weergaven: 0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.