Constructie Killerbee en tafel

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Beste allemaal,

Het leek me leuk om hier een verslagje te doen van de opbouw van een Ratrig Killerbee, 1500x1500. Dit als vervolg op pagina 7 van


een draadje dat ik nogal gekaapt heb...
De Killerbee zelf is nog niet gearriveerd, kan ook nog wel even duren, dus eerst maar iets over de tafel waar de portalfrees op moet komen te staan.
De tekening daarvoor maak ik in FreeCAD; wie geïnteresseerd is is welkom om me een PMétje te sturen. Een .png voeg ik bij deze openingspost.

De tafel wordt, is de bedoeling, semi-verrijdbaar: tijdens freesklussen staat-ie vast op de poten, maar met een hendel kan ik wielen op de hoekpunten uitklappen, zodat hij enigszins verrijdbaar is. Dat moet in mijn situatie ook wel, omdat de garage amper groot genoeg is voor het geheel (plm. 1700x1700 mm buitenmaten).

De hendel zit in het middel, en met hoeklijn (ws. wordt dat trouwens kokerbalk) worden de wielen naar beneden gedrukt. Dat is uiteraard staal, de rest is hout.
Tussen de opstaande platen aan de zijkanten en in het midden komen laden, en de electronica voor de aansturing van frees en stappenmotoren komt aan de zijkant rechts. Dat is allemaal nog niet ingetekend.

Poten en dwarsbalken maak ik van stroken op elkaar verlijmd timmerpaneel. Lijmen doe ik op zolder, omdat het in de garage te koud is (en ik te vrekkig ben om die te verwarmen...)

Ik wil kijken of ik het geheel met schroeven (platen aan de staanders) en bout/rampamoer (tusenbalken aan staanders, met pen-en-gat-verbinding) voldoende stijfheid kan geven; zo niet, dan moet ik delen verlijmen. Maar dat kan dan niet meer uit elkaar genomen worden natuurlijk.

In de overzichtstekening staan nu geen dwarsbalken tussen voor- en achtervlak.. Waarschijnlijk komen die er wel, om de y-lijnen van de protaalfrees te kunnen ondersteunen mocht dat nodig blijken.
Tafel-CNC-freesportaal.pngLijmen.jpgOp vandiktebank.jpgLange kant schuren.jpgKopse kant schuren.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtbewerker

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Wat betreft de aansturing etc.: maken van tekeningen doe ik in FreeCAD. daarin kan ik gcode exporteren. Dat gaat naar een RPi4, met daarop óf bCNC, óf Universal Gcode Sender (UGS); die stuurt het weer door naar een Arduino en CNC-shield, en vandaar met grbl naar de drivers voor de stappenmotoren (die drivers zitten ingebouwd in de xPRO-controller, die met de Killerbee meekomt). Dat is een stuk complexer dan ik mij in eerste instantie had voorgesteld...

Het is nog wachten op de RPi4, de Arduino met het CNC-shield heb ik inmiddels binnen. Vooralsnog aangesloten op mijn pc. Ik draai (al een jaar of 20) geen Windows, maar Linux (openSuse tumbleweed, voor wie dat leuk vindt). Zodra je de USB-vebinding aanlegt, wordt er een driverkanaal geopend op de PC, waarmee je de bCNC- en UGS software met het CNC-shield kunt verbinden. Dat werkt op zich goed, behalve dat zo nu en dan het driverkanaal (/dev/ttyACM0) wordt vervangen door een verse (/dev/ttyACM1), met dus een andere naam, en de oude dan niet meer bestaat. Oorzaak is ws teveel ruis: de Arduino ligt los op tafel, en/of is het USB-kabeltje niet helemaal fris.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ah, kijk, ook de grote machine! Welke frees zet je er in? En wat voor leuke dingetjes heb je er nog bij besteld? Kwijl...
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
Ik heb de AMB 1400 met digitale aansturing en er16 collets besteld, de blackbox besturing met de Interface, en de led-ring. Dan zelf nog een mooie tafel maken, en dan kan het feest beginnen:) Dit wordt mijn tweede machine, dus de eerdere ervaring is wel helpend. Leuk topic dit om te volgen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtbewerker

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ik heb een Chinese spindel gekocht, via gpenny, die schijnt ook hier reeleijk goed bekend te staan. 2.2 kW, borstelloos, met waterkoeling en keramische lagers. Daarbij collets van 3.275 (of zoiets) tot 12.7, VFD-aansturing en een koelpompje. Die laatste is waardeloos: aquariumpompje, moet je in een open bak water zetten.. Heb k dus iets anders voor besteld, maar ook dat duurt nog even voor het hier is. Als koelradiator had ik nog een PC-koeling, Zalman Reserator 1, liggen.
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
Oh ja, daar heb ik inderdaad wel positieve geluiden over gehoord. Alleen heb ik gekozen om alles bij RatRig te kopen, ivm garantie. Maar klinkt als een leuke set!
 

Wezep007

Nieuw lid
6 nov 2013
3
0
Leuk te lezen dit! Ik heb begin december ook een 1515 besteld met ABM1400, nu afwachten tot dat die komt :)
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Ik heb de AMB 1400 met digitale aansturing en er16 collets besteld, de blackbox besturing met de Interface, en de led-ring. Dan zelf nog een mooie tafel maken, en dan kan het feest beginnen:) Dit wordt mijn tweede machine, dus de eerdere ervaring is wel helpend. Leuk topic dit om te volgen!
Hi, leuk topic dit. Ik overweeg sterk ook iets als bovenstaand te bestellen, zelfs de bij te leveren tafel stond me wel aan. Waar ik nog naar op zoek ben is hoe je het beste afzuiging kunt organiseren, aangezien ik vooralsnog niet van plan ben een ombouw omheen te plaatsen en het geheel in de garage komt te staan waar ook de fietsjes van de kinders geparkeerd staan. Jullie daar al over nagedacht of een oplossing voor?
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
Wat vaak wordt gebruikt is een zogeheten stofschoen, dat is een kap met borstels die om de spindel klemt. Afhankelijk van de spindel is het model verschillend, maar met een goede afzuiging komt er maar weinig stof langs de borstels.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Wat vaak wordt gebruikt is een zogeheten stofschoen, dat is een kap met borstels die om de spindel klemt. Afhankelijk van de spindel is het model verschillend, maar met een goede afzuiging komt er maar weinig stof langs de borstels.
Sorry voor de topic kaap, maar vervolgvraag is er voor elke spindel (Rat Rig levert een AMB mee) een stofschoen te verkrijgen? Ik zie ook veel zelf gefabriceerde voorbij komen (3D print) en een hee snelle google search leverde niet direct een hit.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Deze zijn niet standaard te koop, is ook afhankelijk van de frees die je gebruikt, en welke spindle mount je hebt. Ik heb laatst mijn ontwerp hier gedeeld, maar die werkt nog niet feilloos. Ik ga binnenkort een nieuw ontwerp maken welke in hoogte te verstellen is. Er zijn wel bedrijven die 3D bestanden voor je printen als je geen 3D printer hebt, dan zou ik wel een ontwerp van iemand kiezen die al een tijdje naar tevredenheid wordt gebruikt.

Zijn er nog vorderingen Jogchum met de tafel?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
jawel, deze zijn standaard te koop via sorotec.de. Ik koop daar regelmatig freesjes en stukken voor mijn workbee cnc... Heb nu net de tool length sensor gekocht, die staat in promo :LOL:
Hebben ook zeer goede kwaliteit freesjes!

Ik heb zelf ook een AMB spindle, ik zit al aan men 2e (de eerste was de lock knob afgebroken om de spantang te kunnen losdraaien, dat is wel kosteloos gerepareerd door amb, alleen had ik al die tijd anders geen andere spindel dus heb nog ik eentje gekocht aangezien ik nog verschillende dringende opdrachten had liggen)

Ik gebruik een dust shoe van kent cnc, maar die is wel duur (ik zou hem niet opnieuw kopen) en een grote afzuiging voor houtsnippers, geen stofzuiger al lukt dat ook wel!!

Groetjes,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: JSE

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Deze zijn niet standaard te koop, is ook afhankelijk van de frees die je gebruikt, en welke spindle mount je hebt. Ik heb laatst mijn ontwerp hier gedeeld, maar die werkt nog niet feilloos. Ik ga binnenkort een nieuw ontwerp maken welke in hoogte te verstellen is. Er zijn wel bedrijven die 3D bestanden voor je printen als je geen 3D printer hebt, dan zou ik wel een ontwerp van iemand kiezen die al een tijdje naar tevredenheid wordt gebruikt.

Zijn er nog vorderingen Jogchum met de tafel?
Ha Ferdy, nog niet veel, erg druk met andere zaken geweest. Maar kan er zo langzamerhand wee mee aan de slag. Pompje is deze week ook aangekomen, in lullig plastic zakje, zonder verdere papieren. Maar doet het goed. Aansluiten aan de Reserator, kan ik de spindel proberen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Heb nu net de tool length sensor gekocht, die staat in promo :LOL:
Hoi Chritophe, heb even gekeken bij sorotec, maar het is me niet duidelijk geworden waar zo'n instrument nu eigenlijk voor dient, en hoe je het gebruikt. Kun je daar een paar woorden aan wijden?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
In feite is het een touchplate, maar dan enkel voor de Z-hoogte. Dus wanneer je een frees wisselt vooral erg handig om de Z hoogte opnieuw in te stellen, als ik het goed begrepen heb?

Ik zag laatst een CNC waarbij de spindel (wanneer het programma een frees wissel nodig vind) standaard naar de positie van de tls gaat en zodra je aangeeft de wissel uitgevoerd te hebben zelf de meting uitvoerde voordat hij z’n programma vervolgt. Erg nuttig, maar voor de workbee kon ik dat programma/die code nog niet vinden.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Check of het pompje het goed doet. Met de Zalman Reserator.
 

Bijlagen

  • Pompje.jpg
    Pompje.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 68
  • Testopstelling_pompje.jpg
    Testopstelling_pompje.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 71
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Bijgaand een video in .pdf-extensie, waarmee een test op doorbuiging van een profiel voor de tafel wordt getoond. Het is eigenlijk een .vcd-bestand, maar die extensie is kennelijk niet toegestaan. Je moet het dus misschien even hernoemen.
Met het profiel moeten de wielen onder de tafel omlaag worden gedrukt, zodat hij verrijdbaar word. Omdat de tafel-met-portaal qua gewicht behoorlijk aan de maat is, leek me dit wel een goed idee. Het is een blok van 125kg wat erop gezet wordt.
 

Bijlagen

  • doorbuiging.pdf
    3,7 MB · Weergaven: 18

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
En eergisteren is mijn Killerbee aangekomen! Bestaande uit honderden onderdelen, maar toch nog een paar te weinig, merkte ik bij de eerste stappen.
Gelukkig blijken ze bij Ratrig snel met reageren, en na wat heen-en-weer mailen over wat er precies aan schortte waren we er snel uit. Prima club, lijkt me.
Bijgaand een plaatje van de z-as-constructie.IMG_20220211_163843.jpgIMG_20220211_163911.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Volgens de - overigens goede - bouwbeschrijving moeten de moeten de wagens op de lineaire x- en y-assen "smoothly" lopen. Ze hebben wat tips over hoe je dat het beste voor elkaar krijgt, maar heel uitgebreid is dat niet. En wat is "smoothly? Ik merk wel dat dat bij het ene profiel beter lukt dan bij het andere. Dus ik ben van plan dat te gaan meten met een veerunster. ik heb deze op het oog. Ben binnenkort paar dagen in en om Leiden, ga dan maar eens in Moordrecht kijken.
Heeft hier iemand ervaring in dezen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.