Constructie Killerbee en tafel

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
De video van Datulab benoemd dat de Y-as wel de neiging heeft om in te zakken, zelfs al bij de 100x75 versie. Laat staan bij langere zoals jullie hebben. En los van precisie kan dat natuurlijk ook invloed hebben op soepel lopen. Om dat tegen te gaan heeft hij er een 20x40 alu onder beide extrusies gelegd, waardoor de hele Y-as op de bank/tafel rust ipv alleen de einden.
Ik heb die extra extrusies maar meteen meebesteld, maar feitelijk maakt het natuurlijk niet uit waar ze vandaan komen.

Hier zijn playlist van de build. Erg leerzaam; hooguit soms wat moeilijk te volgen. Hij heeft wel andere motoren en freeskop en aansturing er op, maar de principes blijven gelijk. https://youtube.com/playlist?list=PLzcD3pbxIKwLLGUCZI1hNnE-gvYxpWRcC
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Ik ken zijn kanaal en video’s inderdaad! Erg leerzaam, ga inderdaad nog 2 20x40’s bestellen. Maar die kunnen gemakkelijk achteraf bij geplaatst worden, dus dat hoeft de bouw verder niet op te houden.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb er uiteindelijk 3 bij besteld; 1 extra onder de spoilboard, omdat ik over de lengte die extrusies wil gebruiken om 4 C frames in het spoilboard te zetten voor klemmen.
Daarbij ook wat L brackets om de CNC op de tafel vast te zetten.Screenshot 2022-04-23 200501.png
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Ik heb er uiteindelijk 3 bij besteld; 1 extra onder de spoilboard, omdat ik over de lengte die extrusies wil gebruiken om 4 C frames in het spoilboard te zetten voor klemmen.
Daarbij ook wat L brackets om de CNC op de tafel vast te zetten.Bekijk bijlage 118348
Ik heb er net 2 besteld, enkel voor onder de Y-assen. Spoilerboard frame bestaat al uit 5 liggers, voldoende voor nu. Overigens afgelopen weekend alles aangesloten en de eerste tests gedaan. Nog geen freeswerk, maar enkel homing, hard stops, jogging en de spindel on-off met variabele snelheden. Interface aangesloten, werkt ook, enkel firmware update nog even doen, maar had geen USB-C kabel voorhanden. Wifi lijkt niet te werken voor deze specifieke upgrade volgens een aantal Openbuilds draadjes. Komend weekend maar eens even gaan nadenken over blijvende plaatsing van voeding, controller en wat kabelmanagement. Tegelijkertijd aan het kijken naar afzuiging, ik denk aan een cycloon icm met een Kärcher shop vac. Gezien de hoeveelheid werk die ik er mee wil gaan doen zal het vooralsnog volstaan. Op termijn wellicht nog een ombouw fabriceren...
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Al weer erg lang geleden dat ik dit verslag heb bijgewerkt. In de zomermaanden ben ik veel met het interieur van onze bootje bezig: een krap 9 meter lang stalen scheepje, waar ik de binnenbetimmering uit gesloopt heb, om die weer opnieuw op te bouwen. Staat in een loods die in de wintermaanden als botenstalling in gebruik is, dus ik heb alleen van begin mei tot eind september.

Maar inmiddels dus weer met de CNC beezig. Tafel is klaar, het hefmechanisme werkt prima. Vandaag laatste motor gemonteerd.

Een probleempje wat ik wel aan zie komen is de neiging van de Z-as om spontaan te zakken, ook als de besturing aan staat. Dat terwijl de waterkoeling van de freesmotor en de afzuiging nog niet gemonteerd zijn. De frees is ook wel een zware jongen, maar hier had ik geen rekening mee gehouden. Moet ik natuurlijk niet hebben als ik straks daadwerkelijk ga frezen....

Heb al snel wat gegoogeld, maar zie alleen oplossingen voor 3d printers, dus dat is toch wat anders.
Herkent iemand hier dat probleem?
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Mooi dat je de draad weer oppakt! Spontaan zakken van de Z herken ik niet. Zou ook echt niet moeten mogen, zeker niet als de steppermotor onder spanning staat. Dat gaat volgens mij onherroepelijk tot problemen leiden als je echt aan het werk gaat. Weet je zeker dat alles goed gemonteerd is?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Zoals hierboven ook gezegd, onder spanning mag ie niet zakken.
Misschien de koppeling tussen stappenmotor en z-spindel niet aangedraaid?
Of anders de stappenmotor niet onder stroom / niet goed aangesloten / niet enabled?
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Zoals hierboven ook gezegd, onder spanning mag ie niet zakken.
Misschien de koppeling tussen stappenmotor en z-spindel niet aangedraaid?
Of anders de stappenmotor niet onder stroom / niet goed aangesloten / niet enabled?
(Ook meteen maar antwoord op @JSE) Ik heb de koppelingen nog eens nagetrokken, maar dat zat eigenlijk wel goed. Idem voor de elektrische aansluiting. Op en neer vanuit bCNC gaat prima, dus dat lijkt ook te wijzen op correcte montage.
Er is wel verschil tussen wel/geen spanning op het systeem: zonder spanning zakt de frees vrijwel meteen (langzaam) naar beneden, mét spanning niet, maar is er maar weinig extra druk voor nodig om hem ook dan te laten zakken. Soms gebeurt dat ook spontaan een beetje wanneer er over x/y-as bewogen wordt. Daarbij komt dus dat de waterkoeling en stroomvoorziening van de freesmotor nog niet aangesloten zijn, en ook de stofafzuiging er nog niet op zit. Dat is allemaal meer neerwaartse druk, dus dat gaat niet goed komen denk ik.
Twijfelde nog even of ik wel de high- torque variant van de stappenmotor had (Ratrig biedt er twee aan, één van 175 oz-in, en één van 345 oz-inch koppel), maar dat blijkt wel het geval.
Zoals gezegd, frees is zwaar, plm.5 kilo schoon aan de haak. Maar zou toch goed moten (kunnen) gaan?
Misschien toch eens bij Ratrig informeren.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Is de stroom/ amperage voor de stappenmotor goed ingesteld? Van de drivers die ik ken is dit vaak in te stellen met dip switches.

In het algemeen is meer stroom meer koppel (en ietsje minder snelheid en minder soepel lopen)

Veel stroom is veel warmte.
Te veel stroom en je stappenmotor wordt te heet en krijgt schade. )
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Is de stroom/ amperage voor de stappenmotor goed ingesteld? Van de drivers die ik ken is dit vaak in te stellen met dip switches.

In het algemeen is meer stroom meer koppel (en ietsje minder snelheid en minder soepel lopen)

Veel stroom is veel warmte.
Te veel stroom en je stappenmotor wordt te heet en krijgt schade. )
Is misschien inderdaad iets om naar te kijken. Benieuwd wat Ratrig daarover heeft te melden.
Ik heb oveigens niet de BlackBox, maar de Xpro V5 controller.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Dan zou je eens moeten kijken op welke waarde de settings voor de stroom nu staan.
X/Current/Run
X/Current/Hold
Y/Current/Run
.....etc.
Van wat ik lees over de xpro worden deze waarden software matig ingesteld, dus niet met jumpers zoals bij losse drivers.

als de xpro geleverd is zonder dat sparkconcepts / rat rig de standaard waarden heeft veranderd dan zouden deze op hele lage waarden staan.

0.25Ampere voor Run (als de stappenmotor draait)
0.125Ampere voor Hold (als de stappenmotor niet draait, maar wel onder stroom is)

dit zou je sowieso een stuk hoger verwachten bij niet al te kleine stappenmotoren. (Ik draai nema 23 motoren op de cnc met ongeveer 1.5A dit geeft voor mij een optimum tussen genoeg kracht en ook nog hoge snelheid.)

De stroom die de stappenmotor kan verwerken staat op het motorplaatje, maar dit is een nominale bij een bepaald voltage. Vaak geef je de motor een hoger voltage en deze stroom die op het motor plaatje staat MOET je reduceren. Je mag een 3A stappenmotor geen 3A uit de driver geven. Hier zijn wel formules voor die ook bij de xpro handleiding wordt genoemd. En zelfs dan zou ik eerst nog lager beginnen en omhoog werken.

dit zijn wel instellingen die ook schade kunnen veroorzaken (te hoge stroom en je stappenmotor brand op) dus neem vooral contact op met rat rig om erachter te komen hoe deze instellingen moeten staan, en of het de bedoeling is dat de gebruiker hierin gaat veranderen.

Screenshot_20221106-100120.png
 
Laatst bewerkt:

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Van Ratrig nog geen antwoord gekregen, maar via LDO Motors wel de maximale amperages, en uit de XPro-wiki de commando's gehaald. Blijkt dat de holdstroom op 0.5 A stond, die tot 0,75 verhoogd. Nu is het beter, kijken hoe het in de praktijk gaat.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Eén van de limit-switches bleek DOA, video'tje van gemaakt en naar Ratrig gestuurd, hoop dat er snel een nieuwe komt.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Andere vraag is de kabel die nodig is tussen de VFD (de bekende HuangWang in mijn geval) en de spindel. Moet in ieder geval 4x2,5mm-kwadraat zijn. Maar is afscherming nodig (totale lengte, als ik het via de dragchains doe, is plm 7 tot 8 meter)?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
4x2.5mm is zwaar overdreven. 0.75mm is al genoeg volgens mij voor een 1.5kW spindeltje. Draai zelf ook de 2.2kW op 3x 0.75mm+aarde, 2.2 is in theorie wel en beetje aan de krappe kant geloof ik.)
Afscherming is wel verstandig, en geschikt voor energieketting. Gebruik zelf bv betaalbare lapp kabel.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@Jogchum , let op; bij de xPro moet je de RUN voorlopig nog op 1.8 laten staan.
Als je dit hoger zet (wat in theorie met de Ratrig motoren kan gezien die 3A zijn) heeft dit onverwachte effecten die volgens hun eigen Github nog niet is opgelost.
Ik weet niet 100% of het daardoor is gekomen maar ik had die instelling op 2.0 staan en mijn Y2 motoraansturing is kapot gegaan en vervangen.

Ook is het handig om Stepper/IdleTime=255 in te stellen, dan blijft er altijd spanning op de steppers staan als ie aan is. Ofwel, dat is de tijd dat de HOLD spanning blijft.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Voor info, dit is de kabel die ik gebruik:
LAPP 1026761
Dit was altijd een zeer betaalbare optie. Inmiddels wel wat duurder geworden, ik haal het per 50m bij misumi, dat scheelt nogal in de prijs. (~1.30 /m)
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Niet om moderator te spelen, maar het gaat inmiddels niet echt meer om de constructie van de tafel.
Wellicht praktisch om verdere punten in het Ratrig Algemeen topic te roepen, voordat er 2 topics langs elkaar heen blijven lopen met allerlei ratrig dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.