Constructie Killerbee en tafel

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Voor het meten van de geleiders zou ik gebruik maken van een zogenoemde meetklok. Eerst 1 rail parallel aan de extrusie stellen dmv. de bijgeleverde plastic hulpstukjes. Daarna met een meetklok op de ene rail de andere parallel stellen.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
De bouwbeschrijving geeft aan dat, na de eerste rail gesteld te hebben, de plaat die op de 4 wagentjes gemonteerd wordt naar beide uiteinden gepositiioneerd moet worden, om zo de tweede rail te positioneren. Lijkt me op zich geen gekke methode, voegt een meetklok daar veel aan toe?

Wat ik wel gedaan heb, is de plaat ook op nog een aantal tussenstops als ijkpunt te gebruiken bij het vastschroeven van de tweede rail.

Wat mij opvalt is, dat als ik de plaat losschroef van de wagentjes op de tweede rail, de boel heel soepel loopt. Zodra ik ook maar één van de acht losgemaakte schroefjes weer vastzet, loopt de plaat een heel stuk stroever. vandaar mijn gedachte dat het vooral hoogteverschil is.
 
Laatst bewerkt:

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Dat is ook mijn idee. De strip zat er niet bij, en daar heb ik onder andere met Ratrig over gemaild. Wordt nog nagezonden.
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Als de rails parallel van elkaar goed lopen is de meetklok inderdaad niet per se nodig. Het probleem van het hoogteverschil is inderdaad op te lossen met het shim-tape, het kan zelfs zijn dat maar 1 kant van het blokje wat shims nodig heeft, maar dat is een kwestie van trial and error. Succes in ieder geval!
 

Wezep007

Nieuw lid
6 nov 2013
3
0
Hoe soepel moeten de geleiders lopen over een rail? Bijvoorbeeld als je de XY of XZ plaat bevestigd op de geleiders en de C-beam (dus met rails, geleiders en XY/XZ plaat) verticaal houdt zou de XY plaat dan door de zwaartekracht naar beneden moeten lopen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Bij mij ging de Z-as door de zwaartekracht naar beneden. De andere assen niet, maar daar was echt niet meer dan zeer licht duwen nodig om de as te laten bewegen. Natuurlijk was dit zonder lead screw en steppenmotor.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ratrig mailen als het er niet bij zat. Waarschijnlijk sturen ze het wel na.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
11weken.... damn dan moet ik nog ff geduld hebben; zat al te hopen op de 6 weken die iemand anders noemde.
Heb de mijne 3 maart besteld.

Speaking of de tafel; Datulab op youtube heeft een prima tafel en enclosure gebouwd, in combinatie met een omgedraaide motor op de x-as... best interessant.
En daar ook de tip om onder de y-as een 4020 extrusie te plaatsen tegen doorhangen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
11weken.... damn dan moet ik nog ff geduld hebben; zat al te hopen op de 6 weken die iemand anders noemde.
Heb de mijne 3 maart besteld.

Speaking of de tafel; Datulab op youtube heeft een prima tafel en enclosure gebouwd, in combinatie met een omgedraaide motor op de x-as... best interessant.
En daar ook de tip om onder de y-as een 4020 extrusie te plaatsen tegen doorhangen.
Ik las op de Facebook groep van RatRig dat ze inmiddels wel weer rond de 8 weken zitten zoals ze beloven. Dus dat hoop ik voor je haha!
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Hoe staat het met de voortgang Jogchum? Ik verwacht mijn machine ergens komende week, uiteindelijk iets van 10 of 11 weken geduurd.
Sorry voor de late reactie - druk druk druk, maar (nog) niet met frezen... In wezen niet veel voortgang sinds mijn laatste post, naast geheel andere zaken vooral bezig geweest met het herindelen van schuur en garage, om de toch wel forse machine te kunnen plaatsen.
Het soepel-lopen probleem he ik nog steeds niet naar eigen genoegen opgelost. Ook met hettoepassen van de strips (0,04mm dik), maar geeft bij toepassing wel merkbare verandering, maar nog geen verbetering. Ratrig weet ook niet veel meer te melden dan daarmee te experimenteren. Ze reageren trouwens wel vlot op vragen. Misschien ben ik te kritisch, en blijkt het prima te lopen als ik het eenmaal in elkaar heb gezet.

Lukt het jou een beetje? Waar plaats jij het geheel op?
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Sorry voor de late reactie - druk druk druk, maar (nog) niet met frezen... In wezen niet veel voortgang sinds mijn laatste post, naast geheel andere zaken vooral bezig geweest met het herindelen van schuur en garage, om de toch wel forse machine te kunnen plaatsen.
Het soepel-lopen probleem he ik nog steeds niet naar eigen genoegen opgelost. Ook met hettoepassen van de strips (0,04mm dik), maar geeft bij toepassing wel merkbare verandering, maar nog geen verbetering. Ratrig weet ook niet veel meer te melden dan daarmee te experimenteren. Ze reageren trouwens wel vlot op vragen. Misschien ben ik te kritisch, en blijkt het prima te lopen als ik het eenmaal in elkaar heb gezet.

Lukt het jou een beetje? Waar plaats jij het geheel op?
Ik heb een onderstel besteld direct bij Rat Rig, ik verwacht maandag aanstaande een 18mm pdf plaat van 1800x1800 die als blad gaat dienen. Je uitdaging op soepel lopende rails is herkenbaar. Op de X en Z as loopt het goed soepel, de Y is de uitdaging. Ik heb het geheel nu in elkaar staan, als maandag het blad er is ga ik dat eerst goed vast zetten, dan de machine op het blad, goed stellen (vierkant) en dan eens kijken hoe het loopt. Heb ook al meerdere shims erin zitten, tot wel 3 keer 0.4mm maar vind t nog twijfelachtig.

Maar heb hetzelfde als jij, alles maar eens in elkaar en dan kijken hoe het loopt. Als het dan toch niet ok blijkt weet ik in ieder geval aan welke onderdelen het ligt ;-).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.