Voor het meten van de geleiders zou ik gebruik maken van een zogenoemde meetklok. Eerst 1 rail parallel aan de extrusie stellen dmv. de bijgeleverde plastic hulpstukjes. Daarna met een meetklok op de ene rail de andere parallel stellen.
sorry voor topickaap maar iemand enig idee waar je shim tape in Nederland kan bestellen? Ook bij mij was het niet meegeleverd.Mogelijk zit er een klein hoogteverschil in de rails. Bij de set zit een zeer dunne metalen strip (shim tape) waarmee je het hoogteverschil kunt opvullen. Zie stap 11 in de Ratrig tutorial voor uitleg.
Ik las op de Facebook groep van RatRig dat ze inmiddels wel weer rond de 8 weken zitten zoals ze beloven. Dus dat hoop ik voor je haha!11weken.... damn dan moet ik nog ff geduld hebben; zat al te hopen op de 6 weken die iemand anders noemde.
Heb de mijne 3 maart besteld.
Speaking of de tafel; Datulab op youtube heeft een prima tafel en enclosure gebouwd, in combinatie met een omgedraaide motor op de x-as... best interessant.
En daar ook de tip om onder de y-as een 4020 extrusie te plaatsen tegen doorhangen.
Moet ik toch maar weer lid van facebook worden, als ze vooral daar hun 'group' hebben....Ik las op de Facebook groep van RatRig dat ze inmiddels wel weer rond de 8 weken zitten zoals ze beloven. Dus dat hoop ik voor je haha!
Keurig op maandag bezorgd, komend Paasweekend maar eens aan de slag! Ziet er allemaal op het eerste gezicht zeer solide uit!Hoe staat het met de voortgang Jogchum? Ik verwacht mijn machine ergens komende week, uiteindelijk iets van 10 of 11 weken geduurd.
Is bij de workbee ook al zo, veel nuttige info komt via Facebook. Dus vrees dat je weinig keuze hebtMoet ik toch maar weer lid van facebook worden, als ze vooral daar hun 'group' hebben....
Ja ik heb ook om die reden een account aangemaakt, ik heb me altijd afzijdig van Facebook gehouden. Maar er zijn wel veel interessante groepen te vinden.Moet ik toch maar weer lid van facebook worden, als ze vooral daar hun 'group' hebben....
Sorry voor de late reactie - druk druk druk, maar (nog) niet met frezen... In wezen niet veel voortgang sinds mijn laatste post, naast geheel andere zaken vooral bezig geweest met het herindelen van schuur en garage, om de toch wel forse machine te kunnen plaatsen.Hoe staat het met de voortgang Jogchum? Ik verwacht mijn machine ergens komende week, uiteindelijk iets van 10 of 11 weken geduurd.
Ik heb een onderstel besteld direct bij Rat Rig, ik verwacht maandag aanstaande een 18mm pdf plaat van 1800x1800 die als blad gaat dienen. Je uitdaging op soepel lopende rails is herkenbaar. Op de X en Z as loopt het goed soepel, de Y is de uitdaging. Ik heb het geheel nu in elkaar staan, als maandag het blad er is ga ik dat eerst goed vast zetten, dan de machine op het blad, goed stellen (vierkant) en dan eens kijken hoe het loopt. Heb ook al meerdere shims erin zitten, tot wel 3 keer 0.4mm maar vind t nog twijfelachtig.Sorry voor de late reactie - druk druk druk, maar (nog) niet met frezen... In wezen niet veel voortgang sinds mijn laatste post, naast geheel andere zaken vooral bezig geweest met het herindelen van schuur en garage, om de toch wel forse machine te kunnen plaatsen.
Het soepel-lopen probleem he ik nog steeds niet naar eigen genoegen opgelost. Ook met hettoepassen van de strips (0,04mm dik), maar geeft bij toepassing wel merkbare verandering, maar nog geen verbetering. Ratrig weet ook niet veel meer te melden dan daarmee te experimenteren. Ze reageren trouwens wel vlot op vragen. Misschien ben ik te kritisch, en blijkt het prima te lopen als ik het eenmaal in elkaar heb gezet.
Lukt het jou een beetje? Waar plaats jij het geheel op?