Thanks voor de complimenten!
Ziet er mooi uit!
Vraagje: waarom heb je uiteindelijk voor een hardwax gekozen?
Dat gebruikte Matt Estlea ook voor z'n Bertha, en ik had nog een hele pot staan dus ik dacht; waarom niet
. Het belangrijkste was dat er iets van bescherming op zit tegen vloeistoffen, zodat bijvoorbeeld lijm en olie niet een enorm issue worden als ik wat mors.
Wauw puik werk!
Ik kan zo snel niet meer vinden wat de afmetingen van je blad zijn. Hij lijkt me lekker compact, zo’n Roubo stijl werkbank kan wel erg groot worden als je beperkte ruimte hebt, maar deze is mooi gedimensioneerd. Ik denk ook dat je precies genoeg gaten voor de klemmen hebt gemaakt, ziet er uit als een mooi grid!
Toolhouders zijn wel erg handig, ik leer mezelf altijd aan om tools direct weer in de laden terug te leggen maar ik denk dat ik ook een gereedschaps houder maak ergens op/aan/boven de werkbank voor tijdens een projectje. Je schuift tools er zo af als je planken manouvreert, en dan mag je weer een beitel gaan slijpen… Je kan ook een zwevend bakje maken wat je in 1 van de klem gaten prikt, en wat een cm of 10 boven het blad uitsteekt, dan kan je m ook op een andere plek prikken.
Ga je er nog wielen onder maken?
Volgens mij is het ongeveer 55x150cm, ik heb vooral gewerkt met de maten die ik had en heb niet naar bepaalde maten gewerkt. Dus ik ben gewoon gestopt met vlakken van de balken voor het blad als ze helemaal vlak waren.
Ik wil eigenlijk een houder maken dat simpelweg bestaat uit 2 latten die op een cm afstand parallel lopen, een beetje wat veel mensen ook in het midden van een split-top hebben. Dan kan je daar beitels, zagen en combinatiehaken hangen.
Ik wilde er nog wielen onder maken, maar tot nu toe heb ik er nog niet echt de noodzaak van in gezien. Als ik hem een meter wil verplaatsen kan ik hem prima schuiven, en die wielen zijn niet echt fraai + een mooie plek om je teen aan te stoten.
Als stops voor schaven kun je ook gewoon een paar bankhaken maken. Ik maak meestal 3 verschillende typen: een standaard rechte bankhaak (hoef je niet in de bankschroef te klemmen), een T-vormige, en een L-vormige (klem je wel vast in de bankschroef). Daarmee kan ik zo'n beetje alle klusjes wel aan. Volgen mij heb ik de ontwerpen ooit afgekeken van Heiko Rech of Guido Henn (wellicht gezien in HolzWerken?). Maar het zijn in principe al heel oude hulpmiddelen, dus ik denk dat er wel meer versies van in omloop zullen zijn.
Klopt, dat soort dingen staan nog op m'n lijstje om te maken. Het nadeel is wel dat je ze weer ergens moet laten, en de ruime is al beperkt. Een bench hook mis ik wel om dingen op te zagen, dus dat wordt het volgende projectje.