Bouw van een eiken "anarchist workbench"

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Dat wordt een mooie, en vooral stevige, werkbank.
Dit is een klusje waar ik al even tegenop zat te kijken; het maken van de deuvels / pennen voor de "pen- en gatverbinding met trekboring" (dat geeft Google Translate mij voor een "Drawbore mortise & tenon join).
Dat zijn volgens mij toogpennen in het Nederlands.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Mooi werk weer! Heb je de Benchcrafted spullen al in huis? Het beviel mij erg goed om de sparingen voor beide klemmem voor te bereiden terwijl de werkbank nog niet geassembleerd was.
Helaas niet, verzenden vanuit de states is enorm duur en Fine Tools heeft nog steeds de spullen op "To us by sea" staan, dat kan dus nog 2 maanden duren. Ik heb ook even gekeken of het zin had om de Sjoberg Vise te halen, maar die komt bijna tot halverwege dus dat is niet echt een optie. Ik ga m'n bestaande mini bankschroefje eraan hangen totdat de benchcrafted spullen op vooraad zijn. Ik kan de werkbank altijd nog op z'n zei leggen om de leg vise te installeren.



Na de dryfit was het tijd om alles in elkaar te zetten. Eerst het hele onderstel, en aan het einde het blad erop. Ik ben begonnen met het maken van een hoop pennen, allemaal van padauk want daar had ik nog wat planken van liggen met kaarsrechte nerf, en het geeft een mooi contrast (ook als het later donkerbruin wordt).

IMG_20220114_143754.jpg

Volgende stap is het boren van de gaten voor de pennen, ik heb het meeste met de kolomboor gedaan, en had er nog wel meer met de kolomboor kunnen doen. Ook een aantal uit de hand geboord (vooral in het werkblad) en dat ging uiteindelijk prima, hoewel de kolomboor een stuk fijner is.

IMG_20220114_170403.jpg

Dan verlijmen en de pennen erin.
IMG_20220114_171901.jpg

Zo ziet het er dan uit zonder de verbinding...
IMG_20220115_152112.jpg

En het eindresultaat na wat schuren:

IMG_20220114_200626.jpg

Vandaag het hele onderstel kunnen assembleren, zeker met die pennen is het eigenlijk direct al supersterk, terwijl de lijm nog niet droog is. Daarna alle gaten geboord in het gat en de poten, gekozen voor 3 pennen omdat de verbinding tussen het blad en de poot gigantisch is en ik wat anders wilde dan de meeste (die hebben vaak 2). Ik had ook nog zat houten pennen, en gezien ze niet zo groot zijn (10mm) kwam ik met 3 wel mooi uit.

IMG_20220116_172120.jpg

En helemaal verlijmd met de pennen erin:

IMG_20220116_174751.jpg

Als bonus nog een filmpje van het erin slaan van twee pennen:


Volgende stappen zijn wat hardware bestellen en helaas nog geen bankschroef. Ook moet ik hout gaan halen voor de plank onderaan, en besluiten wat ik met de oude verrijdbare werkbank ga doen...
 

Bijlagen

  • IMG_20220114_171901.jpg
    IMG_20220114_171901.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 28

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mooi hoor! Gaaf hoe de verbinding zich echt dicht trekt bij het slaan van de pennen.

Voor mijn aankomende roubo build ga ik zelf de hardware maken. De trapezium spindels en moeren heb ik reeds besteld bij een nederlandse fabriek (trapeziumdraad.nl), handwielen heb ik ook al. de rest volgt bij de daadwerkelijke bouw.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Toevallig kwam vanavond de Benchcrafted set weer op voorraad in Duitsland, dus ik heb gelijk toegeslagen en de hele boel besteld (inclusief criss-cross en imperiale tap / allen key), mooie timing (hoewel het natuurlijk fijner was geweest als ik de boel kon installeren als het nog niet in elkaar zat).

Ook gelijk de spullen besteld om de gaten te boren, plus andere accessoires. Geen idee wanneer het binnen komt, ik zal ook nog hout moeten halen voor de klem en de planken onderin, plus het geheel moet nog geschuurd worden...
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Afgelopen week de werkbank "goed genoeg" vlak gemaakt. Ik heb helaas geen voorloper dus ik moet het met m'n No.5 doen, maar dat werkt opzich prima. Het eikenhout komt nu wel erg mooi tot z'n recht.
IMG_20220121_162548.jpg

Ook is de hardware binnen gekomen, erg mooi spul. 19mm gaten geboord, ik moet zeggen dat de Veritas bench dogs wel erg strak zitten, net als de wonder dog, maar wellicht wordt dat nog beter. De Gramarcy holdfasts werken fantastisch na ze wat opgeschuurd te hebben, ik kan aan 1 holdfast de hele werkbank optillen:

Ook in Arnhem het hout gehaald voor de klem en de planken onderin. Het hout voor de klem heb ik inmiddels helemaal gevlakt. Hier al gelijk enorm kunnen genieten van de stabiliteit van de werkbank met schaven.

IMG_20220125_194627.jpg

Met zo'n groot stuk hout loop je ook tegen andere problemen aan :D .
IMG_20220125_195130.jpg

Ook wat ontwerpen gemaakt voor de klem. Ik neig zelf nu het meeste naar 1, 2 of 3 (vanaf rechts). Wellicht maak ik eerst de meest rechter, dan kan ik het later altijd nog aanpassen naar de tweede...

1643152758537.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout, mink en LvdE

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Van het weekend aan de slag gegaan met de Benchcrafted Glide. De chop was al helemaal netjes, dus eerst alles uittekenen. Uiteindelijk heb ik meer ruimte aan de onderkant gelaten dan dit (op de foto is 5cm, heb uiteindelijk 10 gedaan), ik kom nu uit op een goede 30cm boven de schroef, meer dan zat.

IMG_20220127_205618.jpg

Door midden van een malletje (heel snel te maken op de zaagtafel) het "kanaal" van de criss-cross gefreesd. Ik heb het malletje wat verplaatst om de beugel van de Retro in te zetten. Ik heb de maten genomen die bij Fine-tools zijn te vinden.

IMG_20220130_141512.jpg

De hardware past er mooi in.

IMG_20220130_150746.jpg

Uiteindelijk de hele boel gemonteerd (met getapte machineschroeven) en hetzelfde met de poot gedaan. Hiervoor heb ik de werkbank op z'n kant gelegd, dat werkte prima. Later heb ik nog wel dit gat moeten frezen, dat heb ik staand gedaan en werkte uiteindelijk ook goed (ook door middel van een mal).

IMG_20220130_205004.jpg

Na de montage (da's nog best een gedoe, alles netjes uitmeten, schroeven, boren, etc) het werkende eindresultaat...


Werkt echt fantastisch, en is zoooo satisfying als dat ding helemaal sluit als je er een slinger aan geeft.

Ik ben tegen 1 probleem aangelopen. Benchcrafted zegt bij het monteren van de schroeven voor de Retro beugels dat je je markering het beste naar boven kan "biassen". Dat heb ik bij 1 gedaan en het resultaat was dat de schroeven er scheef in gingen en uitsteken. Volgens mij heeft het geen invloed op de werking maar ik heb het bij de poot gedaan door middel van een 9mm boortje als centreerpriem te gebruiken. Die zijn wel erg netjes geworden. Ook vind ik dat ik te weinig toe-in heb. Benchcrafted geeft in de handleiding aan dat je het metalen plaatje wat naar voren kan brengen door erachter een papiertje te doen - maar een kartonnetje had nog niet genoeg resultaat vond ik.

Nu is het een kwestie van de chop afzagen aan de bovenkant (en een beetje aan de onderkant, want hij gaat wel heel erg strak over de vloer). Dan een mooi designtje toepassen (eerst maar de meest rechter van hierboven) en wat crubber erop plakken (Benchcrafted levert suede mee omdat ze het niet meer op voorraad hebben, maar ik heb het zelf besteld bij Koop Online: Kurkrubber - Kurk & Co. (2mm). Dan heb ik gelijk een vierkante meter en kan ik nog wel voor meer dingen gebruiken.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Afgelopen weekend en 's avonds doordeweeks weer wat kunnen doen. Eerste stap was de klem een beetje vormgeven.
IMG_20220201_193102.jpg
Ook de gaten verder geboord. Volgens mij heb ik nu voldoende gaten maar is het ook niet "overdone". Ziet er in ieder geval prima uit vind ik.
IMG_20220206_164958.jpg
Ook de geschaafde bovenkant is hier zichtbaar. Dit kopshout schaven viel enorm mee, gewoon zorgen dat de beitel lekker scherp is. Ook is hier al een voorproefje van de planken zichtbaar. Voor het schaven van de planken kwam de klem echt goed tot z'n recht, dit was geen enkel probleem, en was zelfs zonder het kurkrubber.
IMG_20220204_172503.jpg
Ik liep tegen een probleem aan met een van de planken. Ik gok omdat ik ze niet genoeg gevlakt heb voordat ze door de vandiktebank gingen en die machine ze in feite heeft geplet met de scheur tot gevolg. Volgegoten met 2-componenten epoxy en dat maakte het stabiel genoeg voor het doel.
IMG_20220206_152202.jpg
Alle planken op maat gezaagd met de zaagtafel en ze voor nu los in de bodem gelegd, erg blij mee.
IMG_20220207_205255.jpg
Ik twijfel ze nog over hoe ik ze vast ga zetten. Eerst wilde ik een gesmeden spijker van boven doen of een schroef, maar ik vind dit wel erg strak. Misschien doe ik het van onderen, of misschien laat ik het wel helemaal. De planken zitten er strak genoeg in zodat ze niet zomaar verschuiven, en er komt zo toch wat bovenop te staan (waarschijnlijk m'n M-Boxxen).
IMG_20220207_205437.jpg
Voor de planken heb ik simpelweg wat latjes tegen de liggers gelijmd.
IMG_20220207_205502.jpg

Ook heb ik de gehele werkbank grof geschuurd. Nog een keertje met een fijnere grit (180 is hoog zat) en dan kan hij in de olie. Ik twijfel nog tussen gekookte lijnzaadolie, hardwax olie, danish oil of een mix tussen bijenwas en gekookte lijnzaadolie... Het is vooral zodat dingen als lijm en andere olieen niet direct het hout in zakken en zo de werkbank helemaal vies maken. Het is geen meubel maar het kan geen kwaad om het een beetje netjes te houden :p .
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik zou die plankjes gewoon los in de sponning laten liggen. Eens wil je ook onder de werkbank eens schoonmaken. Dan licht je de plankjes er uit en kun je er gemakkelijk bij. Anders wordt het een gewichtige operatie;).
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Prachtige werkbank!

Ik ben van plan om binnenkort ook zoiets te knutselen - heb het boek inmiddels ook doorgelezen. Heb je er bewust voor gekozen om geen planing stop (schaafstop?) in te bouwen? Dat lijkt mij nou juist een handig hulpmiddel - ik klem nu vaak een dunner plankje op m'n huidige (MDF / vuren) werkbank als schaafstop.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Prachtige werkbank!

Ik ben van plan om binnenkort ook zoiets te knutselen - heb het boek inmiddels ook doorgelezen. Heb je er bewust voor gekozen om geen planing stop (schaafstop?) in te bouwen? Dat lijkt mij nou juist een handig hulpmiddel - ik klem nu vaak een dunner plankje op m'n huidige (MDF / vuren) werkbank als schaafstop.
Ik merk dat ik met 2 gaten naast elkaar genoeg opties heb om tegenaan te schaven. Ik heb inderdaad gedacht aan een plankje (eventueel wat met een blokje geklemd kan worden in de bankschroef) wat ik kan gebruiken als stop, of de veritas oplossing die in de gaten passen, maar tot op heden heb ik dat nog niet echt nodig gehad. Een bench dog werkt wat mij betrefd ook prima, ik moet alleen nog een "dogs toe" maken voor het gemak.



Inmiddels heb ik de werkbank afgemaakt, eindelijk!

De resterende stap was de hele boel schuren en in de hardwax olie zetten, voornamelijk om te beschermen tegen vlekken en dergelijke (voor zover mogelijk). Het enorme verschil tussen het kale eiken en met de olie...

IMG_20220211_165759.jpg

Gezien het enorme oppervlakte heb ik een aantal dagen gedaan over het schuren en olieen. Note to self: Altijd masker gebruiken bij het schuren...


IMG_20220212_224354.jpg

Op deze foto kan je goed zien hoe de pen en gat verbinding de deuvels krom heeft getrokken aan het kleine randje onder de deuvels.

IMG_20220212_231700.jpg

Ik kon de werkbank gelijk goed gebruiken voor het olieen van de planken.

IMG_20220217_202343.jpg

En het eindresultaat in meerdere foto's...
IMG_20220218_145916.jpg

IMG_20220218_145933.jpgIMG_20220218_145737.jpg
IMG_20220218_150017.jpg
IMG_20220218_150101.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20220217_202343.jpg
    IMG_20220217_202343.jpg
    166,8 KB · Weergaven: 7

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
IMG_20220218_150304.jpg
IMG_20220218_150329.jpg
IMG_20220218_150525.jpg

IMG_20220218_150619.jpg
Heel blij met het eindresultaat, heb al m'n Makita M-Boxxen nu onder de werkbank gezet en toevallig past dat heel erg goed - vooral handig omdat het stof dan bovenop de dozen valt. Ik snap ook gelijk Christopher Schwartz' z'n opmerking over planken met gleuven, want het stof valt gewoon op de grond als je het met een borsteltje schoon maakt, erg handig.
Ik wil nog een soort houder maken die ik achter de werkbank kan hangen om beitels / zagen in te stoppen, die sommige mensen in het midden van de werkbank doen bij een split top.

Van het weekend een doosje gemaakt en ik merkte al direct hoe fijn het werken is aan zo'n massieve werkbank. Schaven kost opeens veel minder kracht, veel makkelijker om dingen te klemmen (en dan zitten ze ook goed vast), veel mogelijkheden om dingen vast te maken, etc. Ik heb ook zo'n zelfhelende snijmat gekocht voor bijvoorbeeld het lijmen of beitelen, en een rol papier met schilderstape om de werkbank te beschermen tijdens schilder / olie werkzaamheden en het lijmen. Die wil ik eigenlijk achter de werkbank hangen zodat ik hem simpel over het blad kan trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.