Mooi werk weer! Heb je de Benchcrafted spullen al in huis? Het beviel mij erg goed om de sparingen voor beide klemmem voor te bereiden terwijl de werkbank nog niet geassembleerd was.
Helaas niet, verzenden vanuit de states is enorm duur en Fine Tools heeft nog steeds de spullen op "To us by sea" staan, dat kan dus nog 2 maanden duren. Ik heb ook even gekeken of het zin had om de Sjoberg Vise te halen, maar die komt bijna tot halverwege dus dat is niet echt een optie. Ik ga m'n bestaande mini bankschroefje eraan hangen totdat de benchcrafted spullen op vooraad zijn. Ik kan de werkbank altijd nog op z'n zei leggen om de leg vise te installeren.
Na de dryfit was het tijd om alles in elkaar te zetten. Eerst het hele onderstel, en aan het einde het blad erop. Ik ben begonnen met het maken van een hoop pennen, allemaal van padauk want daar had ik nog wat planken van liggen met kaarsrechte nerf, en het geeft een mooi contrast (ook als het later donkerbruin wordt).
Volgende stap is het boren van de gaten voor de pennen, ik heb het meeste met de kolomboor gedaan, en had er nog wel meer met de kolomboor kunnen doen. Ook een aantal uit de hand geboord (vooral in het werkblad) en dat ging uiteindelijk prima, hoewel de kolomboor een stuk fijner is.
Dan verlijmen en de pennen erin.
Zo ziet het er dan uit zonder de verbinding...
En het eindresultaat na wat schuren:
Vandaag het hele onderstel kunnen assembleren, zeker met die pennen is het eigenlijk direct al supersterk, terwijl de lijm nog niet droog is. Daarna alle gaten geboord in het gat en de poten, gekozen voor 3 pennen omdat de verbinding tussen het blad en de poot gigantisch is en ik wat anders wilde dan de meeste (die hebben vaak 2). Ik had ook nog zat houten pennen, en gezien ze niet zo groot zijn (10mm) kwam ik met 3 wel mooi uit.
En helemaal verlijmd met de pennen erin:
Als bonus nog een filmpje van het erin slaan van twee pennen:
Volgende stappen zijn wat hardware bestellen en helaas nog geen bankschroef. Ook moet ik hout gaan halen voor de plank onderaan, en besluiten wat ik met de oude verrijdbare werkbank ga doen...