Bouw van een eiken "anarchist workbench"

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
De afgelopen paar maanden ben ik steeds fanatieker bezig geweest met vooral handgereedschap, en op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik echt een goede werkbank nodig had. Een stevige waar je op kan schaven, met beitels kan werken en kan zagen. Ook een vlak werkoppervlak bleek erg belangrijk, want ik heb op dit moment gewoon geen vlakke referentie en dat maakt het schaven soms erg lastig.

Ik hou wel van een klassiek design maar ook wel van strakke dingen zonder franje. Al snel kwam ik uit op de de "Anarchist Workbench", het boek van Chistopher Schwarz wat gratis te lezen is: Now Available (for Free): ‘The Anarchist’s Workbench’

Hij heeft het hier over een werkbank uit constructiehout, maar belangrijker nog het ontwerp - wat zijn nou de slimme keuzes en wat heb je nu wel en niet nodig. Het uiteindelijke ontwerp is vrij simpel en lijkt op de Benchcrafted Classic, en daar heb ik mijn ontwerp ook op gebaseerd.

Het begon allemaal met een houtveiling waar ik voor een nette prijs een gezaagde boomstam heb gekocht.


IMG_20210520_140411.jpg
In de aanhanger
IMG_20210520_145657.jpg
Uitgelegd om te kijken wat het nou precies allemaal was. Na wat meten kwam ik erachter dat ik zat had voor het werkblad, maar het onderstel waarschijnlijk niet hiervan zou lukken.
IMG_20210521_170421.jpg
Toen het nog lekker weer was buiten de plakken met de invalzaag naar balken verwerkt. Helaas kwam m'n invalzaag er net niet doorheen, dus het laatste stukje moest met de hand. Ongeveer dezelfde breedte aangehouden en zo min mogelijk van het spinthout of de kern mee gepakt.
IMG_20210523_201946.jpg
Was nog best een boel werk maar uiteindelijk hou je dan een stapeltje over. Hier kwam ik er ook achter dat het hout eigenlijk te nat was. Maar na de ervaringen van Christopher Schwarz gelezen te hebben over wat natter hout, leek mij dit niet zo'n probleem, zeker gezien ik de boel ging lamineren.
IMG_20210725_170854-COLLAGE (1).jpg
Mijn initiele plan was om alles met de hand te schaven, maar hier ben ik heel snel van terug gekomen. Ik werk fulltime en ik zou nu nog bezig zijn om alles te schaven, als ik geen vandiktebank had gekocht. Door middel van een slede heb ik de ene kant gevlakt, en later de andere kant parallel gemaakt. De zijkanten heb ik nog niets mee gedaan, ik heb geaccepteerd dat ik nog wat werk te doen had na het verlijmen.

Ik heb 3 stukken van 4 balken gemaakt, dat was redelijk goed te hanteren en zo was m'n lijmproces wat minder stressvol dan alles in 1 keer te doen.
IMG_20210731_202926.jpg

Ohja, vergeet je stofafzuiging niet te legen... Ik moet zeggen dat de DIY cycloon en Makita VC2512L prima werken om de spanen van de Metabo DH 330 af te zuigen. Er belant best wat op de grond maar de machine loopt zeker niet vast en je ziet dat hij behoorlijk veel afvoerd.

IMG_20211008_170057.jpg

De Amazon aanbieding van de Bessey lijmklemmen kwam als geroepen, want hiermee had ik precies de goede klemmen om alle 3 de stukken aan elkaar te lijmen. Ik heb de klemmen als referentie gebruikt zodat de "goede kant" redelijk vlak bleef. Dit is de onderkant, en er zit behoorlijk veel verschil in diktes van de balken. Achteraf gezien had ik iets meer aandacht moeten besteden aan het netjes zagen van de balken - maar ik was bang om iets te verspillen.
IMG_20211008_200748.jpg
De onderkant - of eigenlijk de bovenkant van het werkblad. Ik heb de mooiste stukken uitgezocht (al tijdens het verlijmen van de 4-delige balken) en er altijd voor gezorgd dat het draad netjes in 1 kant loopt. Helaas hebben sommige balken het draad in 2 kanten lopen - maar over het algemeen klopt het prima.
IMG_20211022_141654.jpg
Inmiddels had ik ook het hout gehaald bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Het stukje links is een reststukje van het hout wat ik thuis had, ik twijfelde of ik nou met rode of witte eik te maken had, maar het bleek het laatste. Mooi, dus daarvan heb ik meer gehaald. Redelijk korte stukken van een meter, en twee langere voor de liggers. De totaalprijs voor de werkbank begon ook wel aan te tikken (en dan moet de hardware er nog bij...) - maar ik wist dat ik in de komende 10 jaar waarschijnlijk geen andere ging maken dus dan maar gelijk goed doen...
 

Bijlagen

  • IMG_20210521_175534.jpg
    IMG_20210521_175534.jpg
    94,1 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
IMG_20211023_155024.jpg
Voordat ik het ondestel ging bouwen wilde ik het werkbank vlakken, om zo een goede referentie te hebben en hem eventueel ook te gebruiken tijdens de bouw. Dat laatste is niet echt gelukt (mijn werkplaats is te klein en ik heb alle ruimte nodig) en hij is nog niet 100% vlak, maar het gaat de goede kant op. De "keuze" voor witte eik zorgde er ook wel voor dat dit een pittige exercitie was, het is niet het meest makkelijke hout om te bewerken... Veel slijpen...
IMG_20211024_181444.jpg
De onderkant heb ik met een frees slede gemaakt. ik heb getwijfeld om een elektrische handschaaf te kopen, maar hiervoor had ik alles al liggen en kostte mij alleen wat meer tijd. Zeker met deze bovenfrees heb ik rustig aan gedaan, een 20mm freesbitje en 2mm per keer. Eerst wilde ik alleen het stuk doen waar de poten kwamen, maar uiteindelijk heb ik alles maar gedaan om in de toekomst niet erachter te komen dat ik toch alles had moeten vlakken.
IMG_20211106_182252.jpg
Het eindresultaat is best netjes van het freeswerk en goed genoeg om het onderstel aan vast te maken.
IMG_20211107_174050.jpg
Ik heb 1 kant netjes afgezaagd (en inmiddels ook een nieuwe invalzaag gekocht ;) ) en daar kon ik goed zien dat mijn verlijming echt prima was gelukt. De kat vond het ook wel interessant...
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Toen was het de beurt aan het onderstel. Ik kwam er achter dat mijn enkele plaat melamine spaanplaat niet echt stevig was als vandiktebank slede. Het had misschien gewerkt als ik de boel op een vlakke ondergrond had gelegd, maar dat had ik ook niet dus ik moest wat anders verzinnen. Omdat ik echt geen ruimte heb voor een vlakbank, ben ik voor een wat langere termijn oplossing gegaan - een torsiebox:
IMG_20211119_212949.jpg
Ook hier was een vlakke ondergrond erg lastig, maar het is best aardig gelukt ("flat enough").
IMG_20211120_165738.jpg
Met een lijmpistool en wiggen kan je prima 1 kant vlakken, het gaat lang niet zo snel als een vlakbank maar je moet wat ;) .
IMG_20211121_123022.jpg
Het vandiktenen (?) gaat een stuk sneller, en alle stukken voor de poten kunnen in 1 sessie naar dezelfde dikte worden gebracht. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de helft wat dikker te laten en die te matchen met een wat dunnere, om niet voor Jan met de korte achternaam die balken te schaven...
IMG_20211120_175615.jpg
Alles ook grofweg op maat gezaagd, met deze reststukjes als resultaat. 20 tot 30cm lang, en kurkdroog. Voor houtdraaiers wellicht interessant, maar misschien heb ik ook nog wel wat projectjes ervoor. Als er suggesties zijn dan hoor ik ze graag :) .
IMG_20211127_144105.jpg
Toen was er wat improvisatie nodig, want het haaks maken is een hele uitdaging zonder vlakbank. Uiteindelijk heb ik de (nieuwe) Makita invalzaag aan het werk gezet met een dun schulpblad van CMT om de eerste haakse en vooral rechte hoek te maken. Daarna op de zaagtafel alles op dezelfde breedte gezaagd. Zowel de Makita SP6000J als de Axminster AC216TS deden hun werk fantastisch en dit 4,5cm eikenhout in 1 keer was geen probleem. Resultaat: 8 even dikke stukken.
IMG_20211127_164955.jpg

De poten heb ik verlijmd met wat biscuitjes, omdat alle balken al op maat waren. Ik heb geen speciale frees hiervoor, dus ik heb het freessetje van Ecotools voor de bovenfrees gebruikt. Helaas zit er met sommige biscuits (van wolfcraft) wat speling in dus het is niet zo strak geworden als ik had gehoopt, maar het maakt het verlijmen wel een stuk simpeler.
IMG_20211128_201528.jpg
Het verlijmen van alle 4 de poten tegelijk veroorzaakte wel wat stress, maar ging uiteindelijk ook prima. Ook hier zijn die Bessey klemmen erg fijn. Check vooral het doorbuigen van die klemmen bovenin :oops: .
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Sebb

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
De volgende stap was het uittekenen van de pennen op de poten.
IMG_20211128_205650.jpg
Dit was 5cm, maar dat leek mij toch best weinig aangezien er nog deuvels doorheen moeten. Uiteindelijk heb ik ze 7cm gemaakt (voor een 10cm blad), desnoods zaag ik er nog 1cm af.
IMG_20211202_194357.jpg

Maarja, hoe zaag je die dikke balken netjes haaks? Ik heb een afkortzaag maar die is echt niet precies genoeg, en met de hand ging echt niet lekker (kleine Japanse zaagjes buigen af) en ik mis ook gewoon een goede zaag (hoewel de Hultafors goed werkt, is hij niet echt precies). Uiteindelijk met de zaagtafel gedaan en de balk geklemd tegen de afkortgeleider en ondersteund met een melamine plaat (m'n oude vandiktebank slede). Rustig aan, goed luisteren en dan ging het eigenlijk wel prima. Eerst de helft, dan omdraaien en dan de andere helft.

IMG_20211203_160641.jpg

Met een vlak CMT groefzaagblad heb ik uiteindelijk de pennen gemaakt (met de setup van hierboven op de zaagtafel). Dat werkte eigenlijk heel goed en met de parallelgeleider als stop voor de diepste snede kreeg ik een erg consistent resultaat.
IMG_20211203_170554.jpg
Het kost best wat tijd om ze allemaal te doen maar dit is naar mijn idee echt goed gelukt, met de hand had ik het nooit zo netjes kunnen krijgen (maar dat ligt vooral aan mij).

Dit weekend ben ik aan de slag met de liggers, en ben ik een freesmal aan het maken voor de gaten in het werkblad waar de poten in vallen. Ik hoop dat ik met de kerst de werkbank zelf in elkaar heb, exclusief de details zoals de dog holes en de bankschroef. Eigenlijk zou ik voor de Benchcrafted Leg Vice willen gaan, maar de Sjoberg Vice schijnt ook goed te zijn en een stuk goedkoper. Als iemand tips hierover heeft dan hoor ik ze graag - die Benchcrafted is helaas op dit moment ook niet leverbaar dus dat wordt afwachten...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je toch voor klassiek gaat, kijk dan voor de aardigheid ook eens naar de spindels van Lake Erie (Dictum). Komt ook uit Amerika, maar zijn volledig van hout.
leuk verslag trouwens(y). Vooral ‘doohrghaan’;).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De Benchcrafted is toch echt wel een heel stuk fraaier dan de Sjobergs….

Mooi project in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
Heel schoon project, ben mij ook aan het verdiepen in deze soort (Roubo) werkbank. Leuk om te zien hoe alles tot stand komt. Maar die hardware van BENCHCRAFTED, ze kennen zeker hun prijzen heb ik al gemerkt en dit zonder het eiken hout dan nog! Zou ook graag zo een vice hebben en met zo een kruis vanonder zodat de bankschroef parallel opengaat heel mooi! Ben benieuwd naar de rest.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
onwijs leuk zeg,,, en top dat je bij alles een uitleg geeft,,

op de manier die je hebt gekozen om te maken vind ik ook super,,, ieder doet het op zijn manier met de middelen die hij heeft en daar is dit forum zo leuk voor..
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Heel mooi! Een echte werkbank is toch een heerlijk uitgangspunt voor veel projecten.
Mijn plan was om eind dit jaar te beginnen aan de bouw van mijn versie, inclusief zelf de benchcrafted hardware maken. Maar er komen al weer een aantal klantprojecten tussendoor (oh je hebt tijd? maak dit voor mij...) dus de werkbank wordt weer opgeschoven. luxeprobleem?
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Bedankt voor de leuke reacties! Ik hoop ook dat mijn foto's en verhaal anderen ook inspireren om op bepaalde manieren dingen voor elkaar te krijgen, 1000 wegen naar Rome en dit is er één van :) .

Ik heb besloten om toch voor de Benchcrafted hardware te gaan, ik lees er zoveel goede verhalen over - niemand is eigenlijk teleurgesteld. Plus ik geef m'n geld ook liever aan de wat kleinere bedrijven die echte ambacht leveren waar dat mogelijk is (zaagtafels uit Europa zijn helaas buiten mijn budget :ROFLMAO:).

De afgelopen dagen het meest zenuwslopende klusje gedaan, het eerste gat gemaakt voor een poot:

IMG_20211207_205745.jpg

Een mal gemaakt van 18mm multiplex en deze vastgeklemd op de juiste plek. Met een kopieerfrees de eerste passage gemaakt en de hoekjes (want een frees is rond) uitgehakt met een beitel.
IMG_20211207_205716.jpg
Op een gegeven moment gebruik je het gefreesde gat als referentie en kan de mal eraf, en met een flink lange frees (ik heb het 38mm lange freesje van Ecotools gebruikt) kom je tot ongeveer 6cm diep. Ik wilde eerst tot 7 gaan maar ik vond dit wel voldoende. Ik denk dat ik 12mm deuvels wil gebruiken dus dan hou ik genoeg vlees over denk ik.
IMG_20211207_205016.jpg
Het blad zelf is niet perfect vlak kom je dan achter, maar goed genoeg. Note to self: Niet te perfectionistisch zijn ;) .
IMG_20211207_204724.jpg
En zo steekt de eerste poot er dan in, 3 te gaan - en natuurlijk de liggers nog. Die wil ik uitmeten als ik de 4 poten erin heb zitten zodat ik ze precies op maat kan maken. In theorie kan ik dat wel uitrekenen, maar we weten allemaal hoe dat werkt :ROFLMAO:.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hee lekker bezig! Doet me denken aan toen ik een jaar geleden hetzelfde project ongeveer heb gedaan, dit is een van de tofste projecten die ik ooit heb gemaakt, hopelijk heb je er net zo veel plezier van!

De bench crafted hardware daar ga je geen spijt van krijgen, het is veel geld maar een genot om mee te werken., ik zou die keuze weer maken als ik t nog een keer zou doen.

Succes!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vet project! Zo'n bank staat ook nog op mijn verlanglijst. Leuk om te zien hoe je creatief bent door het ontberen van sommige stukken gereedschap. Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom in Emmen (Drenthe) om mijn Vlak/Vandiktebank of Zaagtafel te komen gebruiken als dat nodig is. Heb ook een klein draaibankje als dat nodig is (voor pennen bijvoorbeeld, om zaken op de bank te klemmen).
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Inmiddels heb ik de verbindingen voor alle 4 de poten in het blad gemaakt. Op verschillende manieren geprobeerd, maar het beste werkte uiteindelijk om het grootste gedeelte uit te boren met een forstnerbit, en daarna de randen weghalen met de bovenfrees. Zeker met een max diepte van 60mm was de frees een beetje nerveus en wilde ik hem niet vol belasten. Ik zit stiekem wel te kijken naar een zwaardere bovenfrees met vooral meer invalsdiepte.

IMG_20211211_173508.jpg
Erg tevreden met alle verbindingen, ze zijn redelijk strak dus dat kan nog wel eens een uitdaging worden bij het definitief vastzetten van het onderstel, maar dat zien we dan wel weer.
IMG_20211208_172445.jpg
Dit trucje werkt overigens ook erg goed, een tapeje over de bovenkant van de stofafzuiging, en die dan wegsnijden met de frees zelf. Nu wordt eigenlijk al het stof direct afgezogen, terwijl hiervoor dat ding vrij nutteloos was...
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi verslag! Zo'n bank is natuurlijk vooral geschikt voor het werken met handgereedschap, ik zie nu vooral machines. Waarom dan zo'n werkbank maken en niet een MFT-achtig ding?

Ik heb zelf de Paul Sellers werkbank gemaakt (Werkbank naar werkplan van Paul Sellers), het is hoe dan ook fijn om een zelfgemaakte werkbank te hebben!
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Mooi verslag! Zo'n bank is natuurlijk vooral geschikt voor het werken met handgereedschap, ik zie nu vooral machines. Waarom dan zo'n werkbank maken en niet een MFT-achtig ding?

Ik heb zelf de Paul Sellers werkbank gemaakt (Werkbank naar werkplan van Paul Sellers), het is hoe dan ook fijn om een zelfgemaakte werkbank te hebben!
Ik werk ook redelijk veel met handgereedschap, vooral een combinatie van de twee. Als ik met de hand werk dan mis ik vooral een goede werkbank om fijn op te kunnen schaven / zagen / beitelen, ik hoop daar meer plezier uit te kunnen halen met een goede werkbank.

De werkbank kan ik natuurlijk ook prima gebruiken voor elektrisch gereedschap, zoals de invalzaag of bovenfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Inmiddels in de vakantie weer wat verder gekomen, niet zover als ik had gewild maar soms is de zin er ook niet helemaal. Vooral het frezen valt tegen, die bits van Ecotools zijn volgens mij niet echt lekker gebalanceerd en de Makita RT0700C lijkt ook niet de perfecte keuze voor dit werk. Een echte grotere frees is een mooie voor op het verlanglijstje - hoewel ik mij afvraag hoeveel ik nog van dit zware freeswerk zal doen in de toekomst.

IMG_20211231_134624.jpg

Als je verbindingen lekker strak zijn, dan kan het nogal een uitdaging worden om ze er weer uit te krijgen. In dit geval moest ik zelfs met m'n klemmen aan de gang om hem eruit te trekken:

IMG_20211224_171640.jpg
In de tussentijd nog een vogelhuisje gemaakt voor Kerst van Frake hout.

IMG_20211231_163158.jpg

Op oudjaarsdag de eerste set poten kunnen maken. Alle verbindingen zijn nog los want ik wil ze met deuvels vast zetten als de lijm nog nat is, zodat ik ze (in principe) niet hoef te klemmen.

IMG_20220101_160940.jpg

Dit is een klusje waar ik al even tegenop zat te kijken; het maken van de deuvels / pennen voor de "pen- en gatverbinding met trekboring" (dat geeft Google Translate mij voor een "Drawbore mortise & tenon join).

Ik heb Rob Cosmans filmpje gevolgd voor het maken van een jig om deze pennen te maken:

Van de buitentafel had ik nog een stuk Ipe over, perfect voor deze klus. Ik heb zelf een beitel gebruikt in plaats van een schaafbeitel maar dat maakt verder natuurlijk niet zoveel uit. Het werkt echt heel goed en ik krijg prachtige pennen eruit van 9,85mm dikte (perfect voor een 10mm gat), ze zijn helemaal glad en kaarsrecht, superleuk om te maken en erg blij mee.

Mijn werkwijze is nu vrij simpel; maar een vierkante stok van 11x11mm, maak er met een blokschaafje een octagon van, schuur er een punt aan op de bandschuurmachine, en zet hem vast in de boormachine. Dan door de jig heen voeren en aan het einde nog even de boormachine aan de andere kant vastzetten om het laatste stukje er doorheen te trekken.

Filmpje:

Ik kan makkelijk pennen maken van een meter lang als ik zou willen. Eerst wilde ik eiken gebruiken maar ik denk dat het toch mooier is om een contrasterende houtsoort te gebruiken. Ik heb nog best veel padauk met erg rechte nerf (net zoals de deuvel op de foto), die ga ik denk ik verwerken tot een aantal mooie deuvels. Eiken is qua nerf ook net wat te grof vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en EdP

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Grote mijlpaal behaald, de hele werkbank als dry-fit in elkaar!

IMG_20220109_183851.jpg

Uiteindelijk heb ik de lange liggers met de hand op maat gezaagd en de verbindingen met de bovenfrees gedaan, omdat het te lang was voor de zaagtafel. Dat werkte eigenlijk heel goed uiteindelijk. Heb er ook nog over nagedacht om het met de hand te doen, maar daar heb ik voor nu even te weinig ervaring voor en ik wil het eigenlijk ook gewoon af hebben.

Nu nog 24 pennen maken (2 van 10mm per verbinding). Gelukkig zal dat redelijk eenvoudig gaan met m'n jig. Dan nog netjes boren voor de drawbores en dan komt de grote "in-elkaar-zet-show"...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.