Bouw van een eiken "anarchist workbench"

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Bijzonder goed gelukt, deze werkbank! Daar mag je trots op zijn. Je geeft me inspiratie. Helaas moet ik nog even wachten met zoiets. Eerst moet er een nieuwe werkplaats komen, zodat ik zo'n prachtige werkbank kwijt kan. Tot die tijd moet ik het met een kleine Sjöberg doen. Niet dat die slecht is, maar het komt niet in de buurt van zo'n stevig bakbeest als dit. (y)
(y) (y)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Heel erg mooi geworden! Strak uitgevoerd, en zeker met de olie erop ziet dat er erg mooi uit.
Lijkt me inderdaad een genot om aan te werken!
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
188
Driebergen Rijsenburg
Wauw puik werk!

Ik kan zo snel niet meer vinden wat de afmetingen van je blad zijn. Hij lijkt me lekker compact, zo’n Roubo stijl werkbank kan wel erg groot worden als je beperkte ruimte hebt, maar deze is mooi gedimensioneerd. Ik denk ook dat je precies genoeg gaten voor de klemmen hebt gemaakt, ziet er uit als een mooi grid!

Toolhouders zijn wel erg handig, ik leer mezelf altijd aan om tools direct weer in de laden terug te leggen maar ik denk dat ik ook een gereedschaps houder maak ergens op/aan/boven de werkbank voor tijdens een projectje. Je schuift tools er zo af als je planken manouvreert, en dan mag je weer een beitel gaan slijpen… Je kan ook een zwevend bakje maken wat je in 1 van de klem gaten prikt, en wat een cm of 10 boven het blad uitsteekt, dan kan je m ook op een andere plek prikken.

Ga je er nog wielen onder maken?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Als stops voor schaven kun je ook gewoon een paar bankhaken maken. Ik maak meestal 3 verschillende typen: een standaard rechte bankhaak (hoef je niet in de bankschroef te klemmen), een T-vormige, en een L-vormige (klem je wel vast in de bankschroef). Daarmee kan ik zo'n beetje alle klusjes wel aan. Volgen mij heb ik de ontwerpen ooit afgekeken van Heiko Rech of Guido Henn (wellicht gezien in HolzWerken?). Maar het zijn in principe al heel oude hulpmiddelen, dus ik denk dat er wel meer versies van in omloop zullen zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Toolhouders zijn wel erg handig,
Een haaklat tegen de achterzijde van de bank schroeven. Of tegen de rechter zijde als er geen bankschroef oid komt. Daar de gereedschaphouders aan hangen voor de onderhande klus.

Als je klaar bent met werk hang je het gereedschap met bakje en al in de gereedschapskist of tegen de muur. (Een gereedschapskist/kast met haaklatten aan de buitenkant is ook handig voor dit doel).
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Thanks voor de complimenten!
Ziet er mooi uit!
Vraagje: waarom heb je uiteindelijk voor een hardwax gekozen?
Dat gebruikte Matt Estlea ook voor z'n Bertha, en ik had nog een hele pot staan dus ik dacht; waarom niet :) . Het belangrijkste was dat er iets van bescherming op zit tegen vloeistoffen, zodat bijvoorbeeld lijm en olie niet een enorm issue worden als ik wat mors.

Wauw puik werk!

Ik kan zo snel niet meer vinden wat de afmetingen van je blad zijn. Hij lijkt me lekker compact, zo’n Roubo stijl werkbank kan wel erg groot worden als je beperkte ruimte hebt, maar deze is mooi gedimensioneerd. Ik denk ook dat je precies genoeg gaten voor de klemmen hebt gemaakt, ziet er uit als een mooi grid!

Toolhouders zijn wel erg handig, ik leer mezelf altijd aan om tools direct weer in de laden terug te leggen maar ik denk dat ik ook een gereedschaps houder maak ergens op/aan/boven de werkbank voor tijdens een projectje. Je schuift tools er zo af als je planken manouvreert, en dan mag je weer een beitel gaan slijpen… Je kan ook een zwevend bakje maken wat je in 1 van de klem gaten prikt, en wat een cm of 10 boven het blad uitsteekt, dan kan je m ook op een andere plek prikken.

Ga je er nog wielen onder maken?
Volgens mij is het ongeveer 55x150cm, ik heb vooral gewerkt met de maten die ik had en heb niet naar bepaalde maten gewerkt. Dus ik ben gewoon gestopt met vlakken van de balken voor het blad als ze helemaal vlak waren.

Ik wil eigenlijk een houder maken dat simpelweg bestaat uit 2 latten die op een cm afstand parallel lopen, een beetje wat veel mensen ook in het midden van een split-top hebben. Dan kan je daar beitels, zagen en combinatiehaken hangen.

Ik wilde er nog wielen onder maken, maar tot nu toe heb ik er nog niet echt de noodzaak van in gezien. Als ik hem een meter wil verplaatsen kan ik hem prima schuiven, en die wielen zijn niet echt fraai + een mooie plek om je teen aan te stoten.
Als stops voor schaven kun je ook gewoon een paar bankhaken maken. Ik maak meestal 3 verschillende typen: een standaard rechte bankhaak (hoef je niet in de bankschroef te klemmen), een T-vormige, en een L-vormige (klem je wel vast in de bankschroef). Daarmee kan ik zo'n beetje alle klusjes wel aan. Volgen mij heb ik de ontwerpen ooit afgekeken van Heiko Rech of Guido Henn (wellicht gezien in HolzWerken?). Maar het zijn in principe al heel oude hulpmiddelen, dus ik denk dat er wel meer versies van in omloop zullen zijn.
Klopt, dat soort dingen staan nog op m'n lijstje om te maken. Het nadeel is wel dat je ze weer ergens moet laten, en de ruime is al beperkt. Een bench hook mis ik wel om dingen op te zagen, dus dat wordt het volgende projectje.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mag ik nou zo brutaal zijn een kostenopsomming te vragen? Ik heb geen referentie en werk bijna nooit met gekocht (eiken)hout dus ben wel nieuwsgierig wat het hele project je nu gekost heeft (behalve maanden hard werken).
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Mag ik nou zo brutaal zijn een kostenopsomming te vragen? Ik heb geen referentie en werk bijna nooit met gekocht (eiken)hout dus ben wel nieuwsgierig wat het hele project je nu gekost heeft (behalve maanden hard werken).
Die boomstammen waren zo'n 200 euro, daarvan heb ik een derde gebruikt. Daarnaast heeft het los gekochte eiken in totaal zo'n 300 tot 400 euro gekost bij AF (dus het onderstel, de planken onderin, en de klem). AF is niet de goedkoopste maar al het spul wat ik daar vandaan heb is wel erg mooi, foutvrij eiken wat ook goed droog en vlak is (je hoeft dus geen centimeters te vlakken voordat je een geschaafde plank hebt).

Dan komt daar nog de Benchcrafted hardware bij van zo'n 600 euro en de andere hardware zoals holdfasts, bench dogs en de Veritas wonder dog. Met alle respect voor alle andere hardware, maar die Benchcrafted spullen zijn wel andere koek dan de simpele schroeven / klemmen die bijvoorbeeld Baptist verkoopt, you get what you pay for.

Gezien het materiaal en de bouwmethode (met versterkte pen en gat verbindingen) is dit zeker een werkbank voor het leven, en de generatie na mij, en met die gedachte heb ik ook een beetje de kosten verantwoord :) .
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.