Nou, een dikke drie jaar later tijd voor een tussenstand en upgrade.
Allereerst; sinds dat ik de zaag af heb heb ik echt veel gezaagd op de machine. Van de beroemde kersthertjes (bandsaw reindeer) met een 3mm 14TPI lintje, tot het herzagen van eiken met een 16mm 2TPI lint; motorvermogen in overvloed.
Waar ik altijd wel tegenaan gelopen ben is drift, het weglopen van de zaagsnede tijdens het zagen.
Om deze reden heb ik nooit een langsgeleider of sleuven in het blad gemaakt.
De oude geleideblokken hebben geen goede dienst gedaan. Het hout is simpelweg te zacht, en het geheel verkeerd afgesteld. Teveel zijdelingse ruimte op het lint, en te ver naar voren zodat de tanden ook de geleiders raken en bij een bocht gelijk de houten blokjes wegzagen.
De afgelopen tijd dus veel gekeken naar 'professionele' geleidingen, en aftermarket oplossingen van bijvoorbeeld Carter, maar toch gekozen voor zelfbouw.
We zien hier de boven- en ondergeleiding. De ondergeleiding komt vanzelfsprekend
onder de tafel, maar voor de foto even erop gelegd.
De ondergeleider is qua principe gelijk aan de eerder gebouwde wandel-geleiders, maar met een aanpassing: een stalen schetsplaat waar ik twee koppelmoeren M6 gelast heb, daarin twee kartelschroeven als geleiders welke geborgd worden in de moer d.m.v. twee inslagmoeren.
Eronder het lager als achtergeleider.
Alles kan versteld worden voor de twee uiterste lintmaten die ik heb: 20mm (op de foto) tot 3mm.
De bovengeleider heb ik gelijk wat compacter gemaakt qua hoogte door het hoge blok te vervangen voor een half-hoog blok, en de achtergeleider direct in de verstelbare kolom te boren. Dit scheelt toch weer 2 centimeter zaaghoogte.
Hier heb ik ook weer een stalen plaat gebruikt, daar weer 2 koppelmoeren M6 aan gelast, en hier twee boutjes ingedraaid en op lengte geborgd. Twee messing kartelmoeren die op de as geborgd worden door vleugelmoeren M6 als geleideblokken.
Ook dit is weer in alle kanten instelbaar (breedte en diepte) voor alle linten.
Verdere updates aan de lintzaag die gedaan zijn in het recente verleden (maar nu geen foto's van heb) zijn de motorbevestiging (stelmogelijkheid eruit gehaald, dat bleef maar scheef trekken, dus gefixeerd op positie) en het onderstel, het kastje is er nog maar met grotere wielen en een grotere spoorbreedte voor extra stabiliteit.