Vanavond weer lekker verder gewerkt.
Ik heb ook asmateriaal voor het bovenwiel, dus deze eerst bevestigd in het bovenblok. Helaas merkte ik hierbij dat het gat van het bovenblok iets scheef geboord is, maar dat is goed op te vangen met het afstellen.
Toen voor de eerste keer een lint eromheen gelegd en aangespannen.
Hierbij merkte ik dat ik erg veel kracht moest zetten voor het spannen van het lint, en ook op de verstelling aan de bovenzijde komt veel kracht. Zoveel dat het houtje in dwarsrichting al veel ging doorbuigen.
Uiteindelijk brak de moer ook uit het bovenblok, louter door de hoge krachten die hierop komen en het feit dat het blok niet omhoog schoof.
Dit is een leerpunt voor mijzelf: eerst met de hoogteverstelling het lint spannen, daarna met de horizontale verstelling de uitlijning regelen!
De uitgebroken moer:
Daarna een nieuwe versie van het geheel gemaakt.
Aan de bovenzijde een iets breder hout wat ook de veer beter centreert boven het boutgat, aan de achterzijde een dikker hout wat goed op en neer kan schuiven. Beiden eiken in de langsrichting
Hiermee ging het stellen veel beter. Ik moet nog iets meer hoogteverstelling creëeren: het lint gaat er op de laagste stand nog moeizaam op. 5mm meer stelmogelijkheid in de hoogte is geen overbodige luxe. Om dit te bereiken zal ik aan de onderkant wat schaven.
En uiteindelijk dan een gespannen lint:
Hier ben ik erg blij mee. Het lint loopt keurig in het hart van beide wielen, en ik kan zowel voor- als achteruit met de hand de wielen ronddraaien zonder dat het lint verloopt.
Ook kan ik druk zetten op het lint zonder dat het uit het midden loopt, en na het omleggen loop het gelijk weer naar het hart van het wiel.
De bovenverstelling werkt correct: het lint loopt iets meer richting de binnenkant van het wiel als ik hem harder aantrek daar, keurige verstelling!
De volgende keer verder met het verfijnen van het geheel.