Jammer, ga er waarschijnlijk niet populair mee worden, maar heb toch een paar kritische opmerkingen
Het hout voor de ondergeleiding is verkeerd georiënteerd, nu is het een stuk kopshout geworden met een groot risico op breuk.
Het plaatje multiplex is ook reeds gedelamineerd zo te zien.
Kan je nergens aan een stukje beuk, haagbeuk of esdoorn geraken? Zou een veel betere optie zijn voor deze toepassing. een taaie en fijnnervige houtsoort is hier een absolute pré.
Met een betere materiaalkeuze zou de machine er een stuk beter uitzien en ook een stuk beter gaan presteren. Bij dergelijke bouwsels gaat het om de details om een vlot werkend geheel te krijgen.
Meneer Wandel zou veel beter ook eens wat advies over materiaalkeuze meegeven op zijn plannen, hout is geen uniform materiaal zoals een stuk staal.
Het gaat er niet om om populair te worden he.. een normaal geschreven stuk tekst moet gewoon kunnen.
Eigenlijk kwam het zo uit dat ik het nog had liggen dat het kopshout is geworden. Mijns inziens is dat hier niet heel erg, aangezien er dan in de lengterichting van de vezels wordt gedrukt door het lint.
Het multiplex blokje is niet gedelamineerd, er is bewust een sleuf in gezaagd zodat bij het aantrekken van de bout, deze kier dichtgaat en zo de bout van het lager vastgezet wordt.
Dit is allemaal eiken, en dat heb ik hier voorradig dus daar wordt hij mee gebouwd.
Ik vind vooral dat meneer Wandel wat duidelijker mag zijn in de plannen, het is vaak erg zoeken naar een maatje en er zijn ook een aantal spelfouten in de materialenlijst. M6 wat M8 moet zijn enzovoort.
Toch weer een heel eind kunnen komen vandaag:
Hier ben ik afgeweken van de plannen van Matthias. Een stuk beuken dorpel dient hier keurig om de bovengeleider te klemmen.
Het onderblok is nog work in progress:
Het afstellen van de geleiders heb ik niet veel ervaring mee, maar ik volg zo de richtlijn van deze afbeelding:
Volgende keer weer verder met de geleidingen. Met kleine stapjes, zeker vooruit.