Het leuke van een houthandel zoals de onze is dat je allemaal stukjes overhoudt na een weekje zagen. Ik heb me aangeleerd om de restanten altijd gelijk ook de schaven en mee te nemen naar huis. Daar leg ik het dan onder de werkbank neer en wanneer ik zin heb plak ik een hele boel latjes en balkjes aan elkaar om zo broodplanken/snijplanken te maken. Je houdt alles een beetje netjes, je maakt iets uit restproducten, het is leuk om te doen en je krijgt er ook nog eens geld voor.... Briljant vak heb ik toch!!
Straks ga ik nog even naar de werkplaats. Er komen wat mensen langs. De ene zoekt een rustiek stuk hout om zelf een kapstok te maken (ik heb nog wat bijzonder rustiek eikenhout liggen) en de andere komt zijn hamertjes halen. Tevens heeft hij kwartiers gezaagd eikenhout nodig. Ook geen probleem want er ligt nog wel eaa.
Vanmiddag hoop ik lekker thuis aan de slag te kunnen. Eva en Sam zijn allebei bezig met een kistje en ik heb dit aangegrepen om zelf ook weer eens wat kistjes te maken. Geen idee hoe hun kistjes eruit komen te zien maar die van mij heb ik al redelijk in mijn hoofd. De ene uit robinia met een deksel van masur-berken en de andere uit gevlamd esdoorn met een deksel van een bijzondere burl..... Yep...dat gaat een mooie middag worden.
Mensen vragen wel eens of de houthandel mijn fulltime bezigheid is...Nou....Ik besteed wel alle beschikbare tijd aan hout maar fulltime is het zeker niet. Waar ik voorheen 6 dagen per week in een net pak door een groot bedrijf rende kan ik nu met veel plezier 's ochtend de kinderen rustig naar school brengen, daar even kletsen met mooie moeders
......Thuis ff bakkie koffie en dan richting werkplaats.... Tegen 11 uur ben ik weer thuis te vinden....broodje eten , momentje rust gevolgd door wat administratie en rondje internet...Dan de kinderen uit school halen.... Voor een paar jaar geleden had ik mijzelf voor gek verklaard dat dit mijn situatie was maar man wat is dit een beter leven. Natuurlijk niet helemaal uit vrije keuze maar bepaalde zaken heb ik geen invloed op en daar maak ik me dus geen zorgen over (...nou ja....zo min mogelijk..hahaha). Gedurende de dag komen er vaak wat mensen op bezoek. Eigenlijk altijd op afspraak. Ik vind het belangrijk om tijd te kunnen nemen voor een klant.
Daarnaast vind ik het gewoon ook echt leuk om mensen te helpen met hun projecten. Zo komen er ook wel mensen langs die vast zitten met hun project of met een bepaalde vaardigheid. Ik vertel dan hoe ik het zelf doe en soms helpt dat. Kan ik niet helpen ? Dan zoek ik de hulp voor hun op. Ik ken legio houtbewerkers door nederland en belgie die graag hun kennis willen delen.
Maandag ga ik in de werkplaats eens uitdokteren hoe de opstelling moet gaan worden voor mijn komende open dag 31 mei. Plattegrondje maken met een scenario voor goed weer maar natuurlijk ook eentje voor slecht weer. T bezoekersaantal is altijd gokken maar afgelopen 2 jaar kwamen er elk jaar meer mensen gezellig naar Zwolle. Logischerwijs dit jaar dus ook
Geen entreekosten, gratis koffie,thee en koek...veel te zien, andere houtbewerkers ontmoeten...Wat wil je nog meer ?
Zoveel getype zonder mooie foto's.....hahaha...zal vandaag weer wat mooie plaatjes schieten...