In 3 stappen ? neem een machine tap, dan draai je hem er in 1x in
Wij hebben alles met machine tappen getapt, alle maten in 1 keer getapt.
Dat scheelt een hele boel tijd.
vervelend van de schuifmoeren, dit soort dingen zijn wij ook regelmatig tegenaan gelopen, tot 10 tellen en verder.
Dit is toch veel leuker dan kant en klaar kopen.
en je steekt er nog een boel van op ook nog.
Ziet er al mooi uit. Hoeveel schat je in dat de machine uiteindelijk zal kosten? Ik zag eerder in het ergens topic 1500 staan, of is dat alleen voor de mechanische onderdelen? Want dat is een beetje wat een X-carve kost, alleen ziet dit er 10x degelijker uit.
Heb vandaag de knoop doorgehakt.
Het wordt de CNC760. De reden waarom heeft eigenlijk weinig te maken met het frees-aspect van mijn machine. Op dit bord zijn namelijk ook uithangen om in 3D te printen. Vermits ik dit in de toekomst misschien ook zal doen, hou ik hiermee ook die optie open.
Binnenkort (enkele maanden?) zou er ook een nieuw bord uitkomen de CNC720. Dit is eigenlijk een afgeleide van de CNC760 en de CPU5A4E. Indien deze beschikbaar zou zijn, zou deze wel een grote voorkeur genieten. Hangt natuurlijk ook af van de prijs. Ik denk dat er mensen zullen zijn die hun CPU5A4E zullen vervangen door de CNC720. Heeft immers dezelfde ruimte nodig. Misschien dat de tweedehandsmarkt dus binnenkort een paar van deze bordjes rijker zal zijn.
Tot nu toe heeft deze machine mij dit gekost:
Profielen: 892,69 EUR
Lineaire geleidingen: 941,11 EUR
Aluminium platen: 875,00 EUR
Profielverbinders: 148,64 EUR
Schroeven en bouten: 121,45 EUR
Totaal: 2.978,89 EUR
In het begin had ik in mijn hoofd dat ik voor 3.000,00 EUR wel een goede machine moest kunnen hebben.
Echter na lang beraadslagen bleek dat mijn budget niet realistisch is voor wat ik van de machine verwachtte.
Als we dan gaan spreken van een totaal budget, dan denk ik dat ik ongeveer 6.000 a 7.000 EUR ga uitgegeven hebben. Maar dit zou evengoed 8.000 kunnen zijn.
Als je kijkt naar de CNC voor de open dag hout van John Lammers en XL500SZ, dan kunnen zij een machine bouwen voor 1900 met een bereik van 600 x 800. De mijne zal een bereik hebben van 600 x 1000. Hoe meer ik lees en hoe meer ik zelf bouw, hoe meer ik besef dat deze jongens een heel goeie frees hebben gebouwd en dit voor een enorm goede prijs.
Bij zelfbouw hangt veel af van wat je zelf kunt maken en wat je moet uitbesteden, welke componenten je gebruikt.
Laat ons eerlijk zijn en zeggen dat ik alleen heel goede componenten heb gebruikt, en die dan ook nog eens van plaatselijke leveranciers heb gekocht.
Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.
Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!
Het is al een poosje stil op dit draadje, zijn er nog vorderingen gemaakt afgelopen maand?
Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.
Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!