Onderdelen zoals profiel kan je op maat bestellen,ook op CNC zone zijn hier wel draadjes over, de ene leverancier is nauwkeurigerdan de andere
Profielen op maat bestellen zal me alleszins helpen om nauwkeurigheid tebehalen.
Hoezo ? er zijn prima bestaande(zelfbouw) machines die geen gebreken hebben maar de eigenaar groter wil, zoheb ik mijn machine ook gekocht
Helemaal mee eens dat er goede machines zijn te vinden tweedehands. Hetprobleem is alleen hoe vind ik de juiste machine die alles heeft wat ik wil enwil ik wachten tot er zo’n machine beschikbaar wordt? Jammer genoeg wil ik daarniet op wachten.
Zoals ik al schreef vergeet de2e hand markt niet. profielen, KO spindels Reststukken tooling plate, lineairegeleidingen en wagentjes.
Het is volop te vinden, en het scheelt gewoon een heleboeleuro,s
Het klopt dat er onderdelen tweedehands te vinden zijn, echter doordat ik veleonderdelen voor de eerste keer zie, kan ik moeilijk vaststellen of de staat vandeze nog in orde zijn of niet. Dus voor kritieke stukken zou ik deze nieuwaanschaffen. Als kritieke stukken beschouw ik momenteel de steppermotoren en desturingcomponenten.
Bepaalde onderdelen zal ik hergebruiken uit vorige projecten (voedingen,noodstop, zekeringen). Sommige onderdelen zoals de voedingen zullen overkillzijn. Maar beter iets hergebruiken dat je hebt liggen dan iets nieuws te kopendie op 80% capaciteit moet draaien ipv op 30%.
Dat is een super goed voorstel, ik hoop dat er meermensen op dit forum zitten die geïnspireerd raken door jouw en het uiteindelijkook aandurven om zelf te gaan bouwen.
voor wat betreft hulp met maatwerk onderdelen komt dat zekergoed, er zijn altijd mensen die je willen helpen, wellicht kunnen Pascal en ikwat voor jouw betekenen.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult hebben als je deopensource machine eenmaal klaar hebt.
success met bouwen, en ik kijk uit naar het verslag.
gr. John
Omdat het me leuk lijkt om alles in een verslagje te gieten en omdat ik via dieweg ook een beetje voor mezelf verplicht bent om alles bij te houden, zal ikhier het gehele bouwproces posten en documenteren.
Het gehele bouwproces begint natuurlijk met het idee van de perfecte machine.Voor mij momenteel een portaalfrees.
Laten we beginnen met de elektronica. Het stuk die mij eigenlijk hetmoeilijkste lijkt. Hiermee beginnen stelt mij direct voor de nodigeuitdagingen, maar zorgt ervoor dat ik direct weet of het gaat lukken of niet.
Het hart van de machine zal een sturing worden van EdingCNC. Hierbij zou dekeuze vallen op de CPU5A4E. Hiermee kan ik vier assen aansturen (2x de X-as(lengte); de Y-as (breedte) en de Z-as (Hoogte)). De sturing wordt gevoed viaeen 5V voeding.
Als motors voor de beweging van de drie-assen en dus de verplaatsing van defrees binnen in het werkgebied van de portaalfrees zal er gekozen worden voorNEMA 23 Closed Loop Stepper System 2.0 NM van Leadshine. Voordeel hiervan isdat de steppermotor aangeeft aan de controller dat de beweging die gevraagt wordt,werkelijk wordt doorgegeven. De motoren worden gevoed door een 48V voeding.
De steppermotoren moeten natuurlijk nog verbonden worden aan de sturing. Ditgebeurd door middel van een stepperdriver. In feite kan dit gezien worden alseen relais met extra mogelijkheden. Hierbij is de keuze gevallen op deLeadshine HBS 57. Dit is de Closed Loop driver. Dit wil zeggen deterugkoppeling van de motor of de signalen goed verwerkt zijn. De driverszullen worden gevoed door een 24V voeding.
Met al deze componenten kan ik de frees al bewegen. Maar dit heeft echter ookzijn tol. Zoals het nu is heb ik al 4 verschillenden voltages in desturingskast lopen, nl. 5V; 24V; 48V en 230V. Dit zal ik moeten goed in het ooghouden en gebruik maken van de nodige kleuren zodat ik het overzicht nietverlies.