bankje ontwerp: hoe kan ik deze leuning maken?

Belgje

Actieve deelnemer
Hey,

een goede vriendin trouwt deze zomer en ze vroeg me om een bankje te maken voor hen bij wijze van huwelijksgeschenk. Leuke opdracht. Ik kwam dit bankje tegen en vind het prachtig. Rekening mee houdend dat ik thuis eigenlijk geen professionele machines heb, willen jullie even mee nadenken over hoe ik dit kan namaken? Hoeft niet 100% identiek te zijn.
zitting en poten zijn technisch niet moeilijk, alleen even een timmerman vinden waar ik de planken door de vandiktebank mag halen. De spijlen van de leuning staan haaks op de zitting dus met een kolomboor prima te doen.
Maar hoe kan ik dan de leuning maken en vooral de kromming? Ik heb niet de materialen om hout te stomen (ook al lijkt me dat wel eens heel leuk om te doen)
bedankt voor alle advies

bankje sanne.png

• Leuk
Waarderingen: michelb_ww

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.250
1.225
Antwerpen
Maar hoe kan ik dan de leuning maken en vooral de kromming? Ik heb niet de materialen om hout te stomen (ook al lijkt me dat wel eens heel leuk om te doen)
bedankt voor alle advies
als de kromming niet te klein is, gaat dat goed met een mal en dunne latjes (lamineren)

Laatst bewerkt:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.850
1.024
Moordrecht
Je kan de leuning ook maken uit 2 of drie stukken. Met mallen en aan elkaar maken met deuvels/domino's. Stoombuigen hoeft helemaal niet. Als je de aan elkaar te maken stukken goed uitzoekt en je laat de nerf goed op elkaar aansluiten, kan dat best mooi zijn

• Leuk
Waarderingen: Belgje

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.489
889
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
economisch denkend zie ik dat de plank onder de leuning dezelfde contouren heeft - dus je zou de reling los kunnen zagen van de plank. Enige nadeel is dan dat de nerf niet mooi meeloopt, maar ik kan slecht inschatten in hoe verre dat echt van belang is als de spijlen stevig vastzitten.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
124
64
Hillegom
Voor lamineren van een ronding kijk maar bij Mathias Wandel, hij heeft een filmpje op You-Tube waar hij een wandelstok maakt, en de dunne latjes heeft hij gemaakt door in de balk zaagsneden te maken, het hout daarna te koken, in een special gemaakt mal/gereedschap te biegen en daarna in dezelfde mal/gereedschap te verlijmen, hier de link "
", het filmpje is van mei 2026. Misschien de moeite waard om te proberen met resthout. Op deze manier hoef je niet twee stukken aan elkaar maken. in plaats van koken kan j,ij ook een stoombuis zelf maken van PVC, goed geïsoleerd en met een snelkookpan als stoomgenerator, ook voor zo iets zijn filmpjes te vinden. Success!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.