Balkon anex carport bouwen in Douglas

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Pete,

Heel goed bezig, zo blijven doorgaan, ben er stiekem al wat jaloers op, hoop dat het hier ook zo zal vlotten.

Mvg Bart
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik ben geheel een beginner, dus maak ik fouten. Jaloezie lijkt me overbodig, jij gaat het vast beter doen. Het gaat hier wel steeds beter, maar de zware staanders -twee ervan- hebben speling in de verbinding. Ik ga dat wel oplossen, maar echt geweldig is dat niet. Een afrader (voor een beginner) is het maken van pennen aan zware balken die in een hoek moeten staan, dus 10 graden uit het centrum. Als je dan alles met de hand moet zagen omdat het te groot is voor de elektrische gereedschappen, is het een enorme klus. Die hoeken moet ik maken omdat bij het stenen verwijderen uit de muur, ik niet verder kon vanwege onstabiliteit. De fundamenten waren al geplaatst, ik wil geen gedraaide staanders, dus vandaar.

Vreemd genoeg is het me wel gelukt om de hoeken precies aan die pennen te zagen, maar bij het plaatsen liep het vast en ging ik bijhakken om het op te lossen. Daarbij bleef ik star aan de gewenste hoek vasthouden. Dat bleef het uitgangspunt. Dan haal je sneller er te veel af, of te veel aan de verkeerde kant. Met deze zware stukken is 'even passen' een hele klus, waar je wel 40 minuten mee bezig bent.
Als je meer ervaren bent, zie je sneller waar het vastloopt, is de pen te lang? pen te breed? penhoek te steil? Schouder hoek gelijk? Schouder te kort? Of is het gat te ondiep, te smal, te hoog? En maak je sowieso meteen al een goede bijna passende verbinding. Door mijn onervarenheid met houtconstructies, meen ik dat het probleem bij A ligt en ga daar aan werken, terwijl het probleem aan B lag. Ik krijg dat nu al beter door, dus het is een steile leercurve, maar toch... De korbelen zijn wel strak passend geworden, kan ik trots op zijn.

Zijn het stukken hout die je kan manipuleren en tillen, dan is passen en aanpassen een stuk eenvoudiger. Neem de tijd om even goed over het probleem na te denken , waar kan het aan liggen? Ik heb nu veel meer respect voor vakmensen die dergelijke constructies kunnen maken, en nog veel meer dan dat. Het is een vak!
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb een vraag:

De loodzware staanders komen op 30mm draadeind te staan. Ze gaan 12cm in het kopse hout. Ik heb speciaal een 32mm boor gekocht maar heb ook 30 mm boren.Ik ga geen lijm aanbrengen in dat gat, ze staan op gewicht.
Is het wel nodig om iets te ruim te boren?
 

tuoh

Oud hout
Een grotere maat boor is niet nodig bij kopshout. Als je de gaten uit de vrije hand gaat boren (handboormachine) worden bij gebruik van een 30mm boor de gaten sowieso al wat groter:p De diameter zal dichter tegen de 31mm dan tegen de 30mm zitten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aan de andere kant, als je een forstnerboor hebt en de draad verloopt iets, verloopt je gat ook iets. Het inbrengen van draadeinden van 30 mm in een iets verlopend gat van 30 mm kan frustrerend zijn (weet ik uit ervaring). Een paar proefstukjes gebruiken, zou ik zeggen.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Gaten geboord met oplopende boren 14-25mm slangenboor en toen geruimd naar 30mm met speedboor. Het draadeinde -M30 8.8 staal- past er nu al horizontaal goed in, geen speling.
Ik heb gelukkig een Hitachi machine die ontgrendeld als het te zwaar gaat worden, de machine gaat dus niet zelf ronddraaien...

Goed horizontaal boren blijft een secuur werkje. Voor het eerst een half uur assistentie gehad bij het passen, ik pas alles op zijn kop vanwege het gewicht en de hoeken waaronder ze staan, maar mijn assistent meende dat als het over twee dagen omgedraaid wordt, alles beter zou staan. Ook de penspeling bleek nu mee te vallen, op een staander heb ik een 4mm plaatje klaar gelegd om in te lijmen bij het plaatsen, (die verbinding is sterker dan hout) en meer kon er echt niet tussen.
Omdat ik het gat aan de randen wat ruimer had gemaakt leek de speling groter te zijn, maar dat is niet het geval. Overigens valt de ligger niet alleen met de 110mm pen in, maar ook met 45mm 220x150 massief hout.

Twee 14mm draadeinden verzonken door de haaklip las geboord, zo volg ik André zijn advies, al is het wat overdone. Ik denk dat het wel een degelijk project gaat worden. De muurankers ga ik verlengen met gesmeed staal van 1cm dik.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Dit betekent dat...

23716285kf.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
En alles meteen spat waterpas. Gemonteerd en al, met de tractor geplaatst met een sling om de ligger, dus alle krachten kwamen op de verbinding , die gaf geen krimp.


P1060423-2.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Knap werk Pete, op de foto's zie ik dat je de toognagels niet op een lijn hebt geplaatst maar je ze laat verspringen, hoeveel verschil heb je hier tussen gelaten?

Mvg Bart
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Hallo Bart,
Niet op een lijn i.v.m. uitscheuren van pen. Ik heb het niet gemeten, maar gewoon geboord. Bij mijn pennen van 48 mm dik zal dat meevallen (ik heb zelfs drie toognagels in de eerste ligger gezet omdat een ervan te veel naar buiten was geplaatst) , maar dit was het advies van André, die heeft er meer verstand van. (natuursteen restaureren is meer mijn stiel).
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Het is gelukt met de ankers, dwars door de muur en klem. Verlengt met een strip massief staal. Was wel een klus.
Overigens: wat een balk.


23745425cb.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb een vraag, een van de 10.000 volgers heeft vast het juiste antwoord:
Waarom moeten de lengte lasverbindingen van de dwars balken (6cm breed) op de draagbalken (20cm breed) niet gewoon op die draagbalken komen? Is een lasverbinding die ondersteund wordt niet veel steviger dan een las die naast de verbinding komt?
Heeft het te maken met het werken van het hout, of zie ik iets anders over het hoofd? Het gaat dus om kruisende balken.
 

tuoh

Oud hout
Je ziet de doorbuiging van die balken over het hoofd:p
Als de las komt te zitten op 1/7 van de vrije overspanning helpt de ene balk de andere om recht te blijven. Dit heeft het grote voordeel dat de las dicht blijft onder belasting, een las OP een steunpunt gaat altijd opentrekken omdat de beide balken sowieso gaan doorbuigen en het steunpunt tevens als scharnierpunt gaat werken. Een las OP een steunpunt leggen is knoeiwerk, maar je ziet het jammer genoeg regelmatig op werven, en dit is dan gedaan door (vak)mannen die beter zouden moeten weten:(
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Aha de buiging. Laat ik aannemen dat de 30x20 balk op deze korte lengte niet meetbaar buigt, maar de 15x6 wel. Waarom zet ik de twee delen 15x6 niet koud tegen elkaar aan? Ondersteund door de 20cm brede drager. Als nu een deel buigt gaat er niets open want er is niets om open te gaan...:confused: Die kopse kanten staan koud tegen elkaar aan, of met een cm ruimte, en zijn met 24cm schroeven diep verankerd in de drager. Wat dan?

Nog een opmerking bij wel gebruik van een liplas op de drager: de laslengte is 30cm, de ondersteuning is 20cm, de las steekt dus 5 cm uit aan beide kanten. Dat is niet veel om open te kunnen gaan.:eek:
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ach, laat ik het midden opzoeken... Een beetje houtbewerker gruwelt van koud tegen koud verbindingen.
Die schroeven tot daaraan toe (kan dat niet met een houten pin?). Mijn wonderlijke carport annex balkon heeft een trapezium vorm, vandaar de hoeken die ik aan de pennen moest zagen.
Dat betekent dat elke balk die dwars op de dragers komt een andere lengte heeft, en dus ook het 1/7e deel van de vrije ruimte. Aangezien ik hout besteld heb met twee vaste lengtes, moet ik het daar mee doen. Zonde om te veel te kopen en af te zagen. Dus daar waar het uitkan neem ik de las op de ideale vrije lengte, en daar waar het helaas niet anders kan, voor een deel op de drager. Ik beloof geen koud tegen koud verbinding te maken, is ook niet echt mooi, en geeft geen goede lengte versteviging.
Zo probeer ik André zijn goede adviezen zo veel mogelijk op te volgen. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Al weer een stuk verder, de loopbrug constructie is klaar, zelfs tijd voor wat sierwerk ;>).
Deze staander is van Douglas want die had ik nog liggen, de rest is Lariks, moet je dit hout nog oliën of een behandeling geven?
Zoals je ziet heb ik wel geschuurd. De oriëntatie is Noordwest.
Deze verbinding komt nog het meest in de buurt van het origineel die Tuoh bedacht.

24726639rs.jpg


En een deur gemaakt.

24726777cn.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.