Ik ben geheel een beginner, dus maak ik fouten. Jaloezie lijkt me overbodig, jij gaat het vast beter doen. Het gaat hier wel steeds beter, maar de zware staanders -twee ervan- hebben speling in de verbinding. Ik ga dat wel oplossen, maar echt geweldig is dat niet. Een afrader (voor een beginner) is het maken van pennen aan zware balken die in een hoek moeten staan, dus 10 graden uit het centrum. Als je dan alles met de hand moet zagen omdat het te groot is voor de elektrische gereedschappen, is het een enorme klus. Die hoeken moet ik maken omdat bij het stenen verwijderen uit de muur, ik niet verder kon vanwege onstabiliteit. De fundamenten waren al geplaatst, ik wil geen gedraaide staanders, dus vandaar.
Vreemd genoeg is het me wel gelukt om de hoeken precies aan die pennen te zagen, maar bij het plaatsen liep het vast en ging ik bijhakken om het op te lossen. Daarbij bleef ik star aan de gewenste hoek vasthouden. Dat bleef het uitgangspunt. Dan haal je sneller er te veel af, of te veel aan de verkeerde kant. Met deze zware stukken is 'even passen' een hele klus, waar je wel 40 minuten mee bezig bent.
Als je meer ervaren bent, zie je sneller waar het vastloopt, is de pen te lang? pen te breed? penhoek te steil? Schouder hoek gelijk? Schouder te kort? Of is het gat te ondiep, te smal, te hoog? En maak je sowieso meteen al een goede bijna passende verbinding. Door mijn onervarenheid met houtconstructies, meen ik dat het probleem bij A ligt en ga daar aan werken, terwijl het probleem aan B lag. Ik krijg dat nu al beter door, dus het is een steile leercurve, maar toch... De korbelen zijn wel strak passend geworden, kan ik trots op zijn.
Zijn het stukken hout die je kan manipuleren en tillen, dan is passen en aanpassen een stuk eenvoudiger. Neem de tijd om even goed over het probleem na te denken , waar kan het aan liggen? Ik heb nu veel meer respect voor vakmensen die dergelijke constructies kunnen maken, en nog veel meer dan dat. Het is een vak!