Axminster AC216TS zaagtafel

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Om hier nog even op terug te komen: Met het nieuwe 24 tands blad ga ik moeiteloos door 4,5cm eiken. Niet heel snel, maar snel zat zonder branden. Ondanks de 1100 watt heeft hij voor mij voldoende vermogen. Verder ben ik er nog steeds erg blij mee, het is een mooi formaat hoewel ik soms wel merk dat ik net wat groters nodig heb (maargoed, daarna heb je weer wat groters nodig, en dan weer, etc). Vooral met afkorten is het soms lastig.

Mijn parallelgeleider bleek niet 100% haaks te zijn, dat levert met name problemen op als je dingen helemaal refereert aan de geleider ipv het blad, zeker met hoge dingen (en de bijgeleverde hoge voorzetgeleider). Heb Gereedschappro een mailtje gestuurd met de vraag of ze die kunnen vervangen, ben benieuwd. Ik zag ook dat er verder geen manier is om de fence af te stellen qua haaksheid tov het blad, en dat er ook niet echt een mogelijkheid is om de indicator aan te passen van de schulpbreedte. Die gebruik ik toch niet zo vaak, maar een beetje dom is het wel..
Ah! Die haaksheid van de geleider tov de tafel heb ik ook gemerkt. Heb inmiddels al alle onderdelen van de geleider (gratis) vervangen via de klantenservice van Axminster (ik had direct bij hun gekocht). Helaas helpt dat allemaal niet. Loshalen van de klem unit en aan één kant een dikke laag tape was voor mij voldoende om het haaks genoeg te krijgen.

De afstelling voor de breedte kan ook zo, ik had tenminste genoeg speling in het klem gedeelte om de geleider netjes parallel en op 0 in te stellen.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
De haaksheid van de geleider ten opzichte van de tafel kan je regelen door het aluprofiel waarover de geleider heen en weer schuift te verstellen. Deze heeft sleufgaten voor de bevestiging aan de gietijzeren tafel. Je kan het profiel net niet parallel aan de tafel te monteren en zo compenseren voor het niet haaks zijn van de parallelgeleider.
Helaas was op de zijdelingse verstelling van dit profiel bij mijn AC216TS ook onvoldoende speling om de 0-instelling correct te krijgen.
 

clemenules

Nieuw lid
26 sep 2018
6
0
Zijn de bezitters nog tevreden? :)
Bevakt de roltafel nog?
Missen we een bredere rip-capaciteit? (standaard maar 37cm)
Missen we een langsgeleider die aan de achterkant aanhaakt?
Missen we meer zaaghoogte?

Ik twijfel over deze
Axminster AC216TS
+ = zaagmotor, massief ijzeren tafel
- = 37 cm schulpcapaciteit met de langsgeleider
vs
DeWalt DWE7492
+ licht verplaatsbaar (geen must overigens), >60cm schulpcapaciteit
- herrie, instabieler werkoppervlak (meer trillingen door lichte constructie))
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Zijn de bezitters nog tevreden? :)
Bevakt de roltafel nog?
Missen we een bredere rip-capaciteit? (standaard maar 37cm)
Missen we een langsgeleider die aan de achterkant aanhaakt?
Missen we meer zaaghoogte?

Ik twijfel over deze
Axminster AC216TS
+ = zaagmotor, massief ijzeren tafel
- = 37 cm schulpcapaciteit met de langsgeleider
vs
DeWalt DWE7492
+ licht verplaatsbaar (geen must overigens), >60cm schulpcapaciteit
- herrie, instabieler werkoppervlak (meer trillingen door lichte constructie))

Geen moment spijt van! Roltafel had ik niet, tafelverbreding heb ik wel dus ook geen last van. (Voor brede rechte lange zaagsnedes gebruik ik toch liever mijn invalzaag trouwens, de tafel is sowieso vrij kort ook). Verder heb ik de 254 dus ook hoogte geen probleem! Wil echt nooit meer terug naar een bouwplaats zaag. Heb een onderstel op wieltjes gemaakt dus hij rolt lekker door de garage, meer mobiliteit heb ik niet nodig!

Axminster gaat momenteel door een rebranding van hun lijnen en Craft maakt plaats voor Workshop, dus als je snel beslist heb je een h ele goede deal voor de AC216TS.
1656661342799.png

 
  • Leuk
Waarderingen: clemenules

clemenules

Nieuw lid
26 sep 2018
6
0
Geen moment spijt van! Roltafel had ik niet, tafelverbreding heb ik wel dus ook geen last van. (Voor brede rechte lange zaagsnedes gebruik ik toch liever mijn invalzaag trouwens, de tafel is sowieso vrij kort ook). Verder heb ik de 254 dus ook hoogte geen probleem! Wil echt nooit meer terug naar een bouwplaats zaag. Heb een onderstel op wieltjes gemaakt dus hij rolt lekker door de garage, meer mobiliteit heb ik niet nodig!

Axminster gaat momenteel door een rebranding van hun lijnen en Craft maakt plaats voor Workshop, dus als je snel beslist heb je een h ele goede deal voor de AC216TS.
Bekijk bijlage 120892

Dank! Die prijs had ik ook gezien, vandaar de acute twijfel :) Vooral die langsgeleider :unsure:
 
Laatst bewerkt:

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Maar, die hoogte van de 216 lijkt mij toch lastig, met een beetje slede van 18mm hou je net 4cm hoogte over, is dat genoeg? De prijs is dan wel weer echt goud op dit moment :)
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Dank! Die prijs had ik ook gezien, vandaar de acute twijfel :) Vooral die langsgeleider :unsure:
Ja die zal iets minder goed zijn dan die van DeWalt met zijn mooie tandwiel systeem, maar je zaagt er nog steeds recht mee hoor. Voor mij persoonlijk maakte de zware gietijzeren tafel en de inductie motor het verschil.

Verder wel nog een nadeeltje aan deze Axminster is dat het splijtmes standaard hoger staat dan het zaagblad waardoor verdekte zaagsnedes niet mogelijk zijn. Ik heb de slijptol gepakt en de bovenkant eraf gesneden zodat dat wel kan en ben nog bezig voor een andere oplossing voor de stofafzuiging van bovenaf voor volledige zaagsnedes.

Maar, die hoogte van de 216 lijkt mij toch lastig, met een beetje slede van 18mm hou je net 4cm hoogte over, is dat genoeg? De prijs is dan wel weer echt goud op dit moment :)
Dit is ook wel een goed punt. Ik praat vanuit het perspectief van de 254 natuurlijk!


De Nederlandse Axminster dealer GereedschapPro heeft beide machines nog staan, voor de oude (hoge) prijs. Misschien dat zij mee willen doen aan het korting festijn van de leverancier en kan je een 254 voor een lief prijsje op de kop tikken ;)
 
Laatst bewerkt:

clemenules

Nieuw lid
26 sep 2018
6
0
De Nederlandse Axminster dealer GereedschapPro heeft beide machines nog staan, voor de oude (hoge) prijs. Misschien dat zij mee willen doen aan het korting festijn van de leverancier en kan je een 254 voor een lief prijsje op de kop tikken ;)

Heb een berging van +/- 4,5 x 2,2. Met meer ruimte was de keuze makkelijk geweest (254 dus), maar nu wordt dat wel iets te gortig. Ik heb ruimte voor iets van 100x70cm, op wieltjes. Die 254 is standaard (tafel met uitbreidingen, dus zonder nog uitstekende zaagbehuizing en afzuiging) 900 x 760.

Dank voor de terugkoppeling!
 

clemenules

Nieuw lid
26 sep 2018
6
0
Maar, die hoogte van de 216 lijkt mij toch lastig, met een beetje slede van 18mm hou je net 4cm hoogte over, is dat genoeg? De prijs is dan wel weer echt goud op dit moment :)
Ik verwacht dat het met die diepte wel goed gaat komen. Ik zit meer met die schulpcapaciteit in m'n maag. Ik heb plaatmateriaal ook met lineaal en cirkelzaag gedaan, maar is best een geklooi om dat betrouwbaar herhaaldelijk te doen, dus dan liever met tafelzaag en evt (tijdelijke) ondersteuning voor, links en achter.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Met een berging van 4,5 x 2,2 wordt plaatmateriaal (volle platen sowieso) op een tafelzaag al lastig omdat je het werkstuk over de tafel schuift.
Dan ben je aangewezen op een (inval) cirkelzaag waarbij je de zaag over het werkstuk haalt.
ik zou dan ook kijken om daar de workflow te optimaliseren en de tafelzaag vooral voor de kleinere werkstukken te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

clemenules

Nieuw lid
26 sep 2018
6
0
Met een berging van 4,5 x 2,2 wordt plaatmateriaal (volle platen sowieso) op een tafelzaag al lastig omdat je het werkstuk over de tafel schuift.
Dan ben je aangewezen op een (inval) cirkelzaag waarbij je de zaag over het werkstuk haalt.
ik zou dan ook kijken om daar de workflow te optimaliseren en de tafelzaag vooral voor de kleinere werkstukken te gebruiken.
Kan prima. Kleine stukken in de berging, voor grotere stukken de zaag op wieltjes de achtertuin inrijden. Zolang ie maar door een standaard deuropening past. En dan is die schulpbreedte wel fijn. Het is een hobby, geen dagelijkse aangelegenheid, en dan is hemelsbreed drie meter op en neer rijden niet zo'n ding.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En toch is het handiger als het wel gewoon kan.. Met een beetje handigheid is er een tafel omheen te bouwen met inklapbare uitvoermogelijkheid en een inklapbare tafelverbreding. Volle platen op zo'n klein ding is sws een uitdaging, het wordt er niet veiliger op, ook met de voorgestelde uitbreidingen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.