Axminster AC216TS zaagtafel

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
De nauwkeurigheid van de sliding table kan ik weinig over zeggen, maar het is best een gedoe om dat ding eraf te halen en een vrij forse unit om dan ergens weg te leggen. Niet heel handig, zeker als je kleine projectjes zonder echt plan doet en veel wisselt tussen afkorten en schulpen.

Verder dus wel echt blij met de zaag, en het verschil tussen de 2 is vooral formaat en prijs. 216 is ook prima, maar bedenk wel dat als je een jig wilt maken met 18mm MDF ofzo, je steeds minder overhoud qua zaagcapaciteit.
Heb vandaag de 254 besteld met linker uitbreiding. Deze ga ik rechts monteren net als Matt van Badger Workshop, en kijken of ik daar een freestafel in of tussen kan krijgen! Ben reuze benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Dat is vervelend zeg. Wild net al vragen of je nog een update had na een aantal maanden met de machine gewerkt te hebben. Heb zelf een dw745 en overweg de axminster met name vanwege de holling die ik in tafelblad heb van deWalt en daardoor geen zuiver haakse zaag resultaten heb
 

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
25
9
Heb vandaag de 254 besteld met linker uitbreiding. Deze ga ik rechts monteren net als Matt van Badger Workshop, en kijken of ik daar een freestafel in of tussen kan krijgen! Ben reuze benieuwd!
En 254 al binnen / in gebruik genomen? Ben benieuwd naar ervaringen omdat ik zelf ook overweeg om een 216 of misschien een 254 aan te schaffen.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
En 254 al binnen / in gebruik genomen? Ben benieuwd naar ervaringen omdat ik zelf ook overweeg om een 216 of misschien een 254 aan te schaffen.
Ja hij is binnen. Was verrassend snel geleverd moet ik zeggen. Machine is erg fijn. Ben nog niet zo ver dat ik ook al mijn plannen eromheen al heb uitgevoerd, maar de machine zelf bevalt uitstekend! Hij is alleen wel erg groot, had misschien beter voor de 216 kunnen gaan, die paar millimeter extra zaaghoogte ga ik niet heel vaak nodig hebben (maar aan de andere kant ik heb geen lintzaag om dikke delen op te delen, daarom heb ik toch de 254 gekocht)
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Een wat oudere draadje maar ik heb in het afgelopen jaar ook de Axminster AC216 zaagtafel aangeschaft na een lange vergelijking met de concurrentie zoals Bosch, Dewalt etc. Dus kan ik ook wat ervaringen delen ;-)

Ik kan mezelf wel grotendeels vinden in de vorige meningen over de zaagtafel. Afstellen van de roltafel is (te)veel werk. Maar wil je lange planken schulpen dan is het wel een erg handig hulpmiddel. Door temperatuurwisselingen blijft het wel een compromis dat af en toe een extra controle behoeft. Het verwijderen van de roltafel vond ik in tegenstelling tot de vorige opmerkingen geen groot probleem. Een veer-palletje lostrekken en je kunt hem zo van de geleiderplank verwijderen en wegleggen.

Als product verbetering zou ik Axminster willen aanraden om de optionele linker-tafelverbreding zodanig te construeren dat je of een roltafel of de tafelverbreding kunt monteren/klikken. Dat kan nu helaas niet waardoor je bij aanschaf voor A of B moet kiezen. Jammer, een gemiste kans. Verder had ik verwacht dat Axminster wel een EU stekker voor-gemonteerd mee zou leveren vanuit de UK naar NL.

De zaagtafel zelf is echt heel fijn in gebruik. Ik had een Elu TGS maar deze zaag is factoren preciezer. De zaagtafel start soepel en blijft heel stil in vergelijking met de andere zaagtafels die ik ken en dat komt waarschijnlijk door de inductiemotor of een softstart. Het premium blad zaagt een perfecte snede en bij mij was de haaks fabrieksafstelling meteen goed. Ook de langsgeleider valt me niet tegen (want daar was ik t.o.v. de Dewalt parallel geleider wel een beetje bang voor). Daarnaast heb ik de miter gauge van Axminster bijbesteld die zeer nauwkeurig is maar wel uitgaat van een vast aantal hoek instellingen (die ik zelf eigenlijk altijd gebruik). Ook een aanrader en volgens mij niet minder van kwaliteit t.o.v. een Incra die dan wel weer wat meer variatie in hoekverstellingen biedt.

Het gietijzeren blad is echt heel erg fijn en was wat mij betreft de voornaamste reden om hem zelf boven een Dewalt te verkiezen. Vlak, lekker gladgeslepen, 2 19mm sleuven, heel zwaar en daardoor stabiel ic.m. het onderstel. Aan de rechterkant en de achterkant zitten er nog standaard tafelverbredingen waardoor het zagen van wat grotere platen geen probleem zijn (al had ik natuurlijk liever alles uitgevoerd in gietijzer maar dat kan gewoon niet voor een dergelijke prijs).

Dus als eind conclusie ben ik er redelijk tevreden over. Hij is veelzijdig, zaagt soepel, is heerlijk stil en de stof afzuiging is prima. Ik heb daarom na een tijdje ook accessoires mee besteld (roltafel, linker verlenging. extra premium zaagbladen etc.).

my 2 cents
 
Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb mijn linker uitbreiding nog steeds niet gemonteerd. Wilde eigenlijk voornamelijk de lange lineaal voor de parallel aanslag zodat ie rechts verder komt (en daar moet ik nog een frees tafel maken). Ben ook wel erg aan het kijken naar de rol tafel, maar twijfel toch door de berichten dat deze niet zo goed is.

Mijn vraag is, wat mankeert er dan aan? Is het op te lossen of mee te werken? Ik heb een goede mitre aanslag en een cross cut slede. Heb ik dan wel meerwaarde aan zo’n rollende tafel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Theo N

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Ik heb mijn linker uitbreiding nog steeds niet gemonteerd. Wilde eigenlijk voornamelijk de lange lineaal voor de parallel aanslag zodat ie rechts verder komt (en daar moet ik nog een frees tafel maken). Ben ook wel erg aan het kijken naar de rol tafel, maar twijfel toch door de berichten dat deze niet zo goed is.

Mijn vraag is, wat mankeert er dan aan? Is het op te lossen of mee te werken? Ik heb een goede mitre aanslag en een cross cut slede. Heb ik dan wel meerwaarde aan zo’n rollende tafel?
Als je veel materiaal moet schulpen waarbij het hout niet teveel mag wringen met de zaagtafel, dan is een roltafel gewoon heel handig. Maar de Axminster roltafel op dit prijsniveau is i.m.o. wel bedoeld voor kleinere planken/platen tot 1-1.5m en is dus niet heel robuust uitgevoerd (aluminium op rubber rollen vs. een gelagerd stalen rolframe). Ik heb zelf veel 2cm planken van 1.20m die ik in de lengte moet zagen en dan is de roltafel wel handig. Het afstellen van de roltafel heeft wel veel tijd gekost...

Kleinere stukken hout zijn met een cross cut slede of een mitre aanslag veel makkelijker en herhaalbaar nauwkeuriger te zagen.

Jouw zaagtafel kan dan weer een dado zaagblad monteren. Dat had ik ook wel gewild ;-)
 
Laatst bewerkt:

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Ik heb een AC254TS hoor, geen dado mogelijkheid helaas! Tenminste, dat dacht ik ;)
Inderdaad je hebt gelijk. Het geldt kennelijk alleen voor de AT serie. Jammer maar je kunt in dat geval altijd nog een Incra I-Box aanschaffen en een aantal aaneengesloten zaagsneden maken.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Leuk om te horen dat er steeds meer tevreden bezitters zijn van deze zaagtafel. Ik heb inmiddels een nieuwe gehaald bij GereedschapPro die wel helemaal klopt. Heb er geen verbreding aan de linkerkant bij gehaald, ik ga zelf een tafeltje maken die ik snel kan in / uitklappen omdat ik weinig ruimte heb in de garage (10m2 ongeveer). Verder nog steeds erg blij mee, voor het afkorten wil ik ook een slede gaan maken, dat is volgens mij beter weg te leggen (ophangen aan de muur), preciezer en goedkoper als de roltafel van Axminster zelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen en Theo N

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
"Helaas" heb ik m'n 30 tanden zaagblad van Axminster terug gestuurd voor m'n garantie afhandeling. Nu ben ik op zoek naar een nieuw schulpblad en kwam ik deze tegen van Stehle. Volgens mij een prima merk maar hij is eigenlijk voor accu machines. Ik verwacht echter dat ik hem ook prima op een zaagtafel kan gebruiken?


Hebben jullie nog andere tips voor een 216mm blad? Ik wil graag wel de max van 216mm aanhouden gezien ik daarmee geen hoogte verlies :) .

EDIT: Ik zie ook dat ze een "normaal dik" zaagblad hebben, misschien is dat een beter idee:


Wel gelijk 20 extra knaken :D .
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik heb Freud zaagbladen en ben daar erg tevreden over. Komen in allerlei maten :)

Daar heb ik ook naar gekeken, maar die hebben voor zover ik kan zien geen 216mm zaagbladen met positieve hoek (datzelfde probleem ervaar ik met CMT).
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Waarom niet een premium zaagblad van de AC216 terug bestellen? Ik heb zelf na aanschaf van de zaagtafel ook extra de Axcaliber Premium TCT Saw Blade 216 x 2.2 x 30mm (24T en 56T) bijbesteld. Ben er erg tevreden over. Er zijn vast wat goedkopere alternatieven maar uiteindelijk scheelt het vaak niet zoveel en je voorkomt mismatches. Volgens mij zit er trouwens standaard meegeleverd een 48T blad op...
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Waarom niet een premium zaagblad van de AC216 terug bestellen? Ik heb zelf na aanschaf van de zaagtafel ook extra de Axcaliber Premium TCT Saw Blade 216 x 2.2 x 30mm (24T en 56T) bijbesteld. Ben er erg tevreden over. Er zijn vast wat goedkopere alternatieven maar uiteindelijk scheelt het vaak niet zoveel en je voorkomt mismatches. Volgens mij zit er trouwens standaard meegeleverd een 48T blad op...
Ik was in de veronderstelling dat de verzendkosten vrij hoog waren, maar misschien valt dat mee? Gezien ik ook nu met m'n werkbank bezig heb, wil ik hem eigenlijk wel deze week in huis hebben zodat ik hem dit weekend kan gebruiken - lekkere planning :rolleyes:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Theo N

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Waarom niet een premium zaagblad van de AC216 terug bestellen? Ik heb zelf na aanschaf van de zaagtafel ook extra de Axcaliber Premium TCT Saw Blade 216 x 2.2 x 30mm (24T en 56T) bijbesteld. Ben er erg tevreden over. Er zijn vast wat goedkopere alternatieven maar uiteindelijk scheelt het vaak niet zoveel en je voorkomt mismatches. Volgens mij zit er trouwens standaard meegeleverd een 48T blad op...
Dit bleek een slimme keuze te zijn, pakketje wordt donderdag bezorgd (y). Ik zat ook even naar de specs te kijken, en de Axcaliber heeft een kerf van 2.2, terwijl de meeste zaagbladen een kerf van 2.8 hebben. Da's best significant voor een zaagtafeltje van 1,1kW, zeker als je witte eik gaat schulpen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Theo N

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Dit bleek een slimme keuze te zijn, pakketje wordt donderdag bezorgd (y). Ik zat ook even naar de specs te kijken, en de Axcaliber heeft een kerf van 2.2, terwijl de meeste zaagbladen een kerf van 2.8 hebben. Da's best significant voor een zaagtafeltje van 1,1kW, zeker als je witte eik gaat schulpen...
Goed om te horen en succes met het aankomende werkstuk!
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Om hier nog even op terug te komen: Met het nieuwe 24 tands blad ga ik moeiteloos door 4,5cm eiken. Niet heel snel, maar snel zat zonder branden. Ondanks de 1100 watt heeft hij voor mij voldoende vermogen. Verder ben ik er nog steeds erg blij mee, het is een mooi formaat hoewel ik soms wel merk dat ik net wat groters nodig heb (maargoed, daarna heb je weer wat groters nodig, en dan weer, etc). Vooral met afkorten is het soms lastig.

Mijn parallelgeleider bleek niet 100% haaks te zijn, dat levert met name problemen op als je dingen helemaal refereert aan de geleider ipv het blad, zeker met hoge dingen (en de bijgeleverde hoge voorzetgeleider). Heb Gereedschappro een mailtje gestuurd met de vraag of ze die kunnen vervangen, ben benieuwd. Ik zag ook dat er verder geen manier is om de fence af te stellen qua haaksheid tov het blad, en dat er ook niet echt een mogelijkheid is om de indicator aan te passen van de schulpbreedte. Die gebruik ik toch niet zo vaak, maar een beetje dom is het wel..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.