Australische forum beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.858
504
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Volgens mij is het vuur er inderdaad een beetje uit ;)

Ik heb eens heel globaal gekeken wat voor een oppervlakte staal je nodig hebt voor 55 beitels, en dat was bij lange na niet genoeg om de kleinste plaat staal te vullen. Dat houdt dus in dat we veel materiaal overhouden, dat niemand wil hebben en dus waardeloos is. Dat houdt in dat of de oplage fiks omhoog moet, of dat een bedrijf toevallig een geschikte plaat heeft liggen, of als laatste: dat dit idee gewoon niet rendabel is.

Dus zeg maar wat we doen..

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
beste wilco&anderen,

er zijn zoveel wensen en mogelijkheden. ik zelf ben er achter gekomen dat mijn beitels niet van top kwaliteit zijn en ben dus op zoek naar andere beitels. wat en hoe is ook voor mij nog een raadsel. welk merk , welk soort?

het leuke van een forum-beitel was voor mij vooral het hebben van een samengemaakt iets.

hebben de andere geinteresseerden nog ideeen of we dit wel en niet gaan doorstarten?

rick

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb even zitten kijken. Ik kan me voorstellen dat je een plaat van 1x1.5 meter niet vol krijgt met 55 beitels. Messenmakers hebben hetzelfde probleem natuurlijk, en bij Gatherwood kan je kleinere platen krijgen, van bijvoorbeeld 5x50x500. Ik denk zo dat ze ook wel andere afmetingen kunnen leveren als we daar om vragen. Uit een zo'n plaat moet je makkelijk een volledige set beitels kunnen halen. (minimale breedte 15mm, dan kan je 19, en 25 mm uit de ene helft halen en 6, 9 en 13 uit de andere helft, als je de totale lengte op ongeveer 25cm houdt.

Dan vond ik Instrumentenmakerij Wubs die bewerkingen kan doen, inclusief harden. CNC-freeswerk kunnen ze ook (als ze de blanks eerst doormidden zagen). Die instrumentmakerij zal trouwens ook wel over eigen bronnen voor gereedschapsstaal beschikken, bedenk ik me.

Dus vooralsnog zie ik het nog niet zo heel somber in. Heb natuurlijk nog géén prijzen voor de bewerkingen gezien :)

Arthur

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
2
Zeewolde
na dat ik vanmiddag weer eens met mij beitels aan de slag moest, had ik zo iets ik heb nieuwe nodig, en had zoiets moet ik gaan winkelen in Arnhem, of komt ons gezamelijk idee van de grond. en welke stap moet er nu genomen worden voor dit leuke initiatief dood bloeid.

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey
het is een te mooi idee om zo maar te laten varen er zullen toch wel mogelijk heden zijn en dan nog wat wat kost zo'n plaat nou eigenlijk mischien zijn er nog mensen die een beitel voor een schaaf nodig hebben dan gaat je plaat hard hoor succes

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ook ik heb wel interesse in nieuwe beitels. Het setje van de G...A is eigenlijk we op en aan vervanging toe.
Zet mij ook maar op de lijst.

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb net contact opgenomen met een smid, hij is een goede vriend van me en zeer vaardig in zijn vak. Hij is opgeleid door een messensmid in Japan.
Ik heb hem gevraagd hoeveel het zou kosten om beitel sets te laten smeden naar specifieke afmetingen en voorkeuren en verwacht binnenkort een antwoord van hem te ontvangen.
Persoonlijk gebruik ik dagelijks Japanse beitels van hoge kwaliteit, ik durf te zeggen dat ik weet wat ik wil kwestie eigenschappen e.d.
Mijn vraag is eenvoudig: Ik zou graag weten wie serieus geïnteresseerd is zodoende heb ik een duidelijk idee van de te bestellen hoeveelheid en de daarmee verbonden prijs.
Ik zal spoedig (ergens volgende week) een schets posten zodat je een idee krijgt van wat ik in gedachten heb.
Het is de bedoeling een universeel set samen te stellen. Niets specifiek zodat iedereen aan zijn trekken komt.
Ik zal jullie ook alle specs laten weten zoals staal soort, hardheid, bevel angle, vorm, maten etc. ..
De beitels zullen zonder handvat aan mij worden geleverd dus zijn we nog op zoek naar iemand in de lage landen met de nodige draai-vaardigheid. Of ik kan eventueel zelf de handvaten draaien.
Ik hoop van jullie te horen.

Mathieu

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Uiteraard is dit nog steeds afhankelijk van de prijst. Maar het idee van een gezamelijk gemaakte set vind ik nog steeds erg leuk!

Ik ben dus nog steeds geinteresseerd :)

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
562
67
Oostzaan
Ik ben ook wel geinteresseerd in een universele set.
Ook afhankelijk van de prijs natuurlijk.

Ik denk dat we genoeg draaiers hebben om handvatten te draaien. :lol:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
17
Voor mij geldt hetzelfde.
Ik heb geen onbeperkt budget, maar ben nog wel serieus geinteresseerd.

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
fijne forummers,

ik ben druk aan het kijken naar nieuwe beitels. merken zoals lie nielsen, ashley iles staan hoog op de lijst. zijn er nog concrete plannen voor de forumbeitel??? ik vraag me af of we een vergelijkbare kwaliteit kunnen krijgen maar ik ben geen kenner.

rick

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
54
Lopik
Ik ben ook al een tijd zoekende naar een set goede beitels.
Als beginnende houtbewerker kan ik wel een beitel gebruiken.
Ik wil me bij deze dus graag aan de lijst toevoegen.
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
beste forummers,

nieuwsgierig als ik ben : wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van de forumbeitel. ik heb zelf nu een mooie set beitels maar de forumbeitels lijkt me ook wel wat.
rick

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
2
Zeewolde
ben erg nieuwsierig wat de stand van zaken is. er moet toch wel een bedrijf te vinden te zijn die een prijs kan geven voor wat we vragen, heb ooit al een schets voorbij zien komen in één van postings.

ben zo bang als het lang duurt dat heel langzaam iedereen gaat afhaken.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.858
504
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik weet niet hoever Kodama is, die zou ons nog laten weten wat de mogelijkheden zijn van zijn handgesmede beitels.

Ik heb op het Australische forum de tweede 'Chisel order' vanaf het begin gevolgd, en volgens mij hebben wij het verkeerd aangepakt.

Wat ze daar doen is namelijk het volgende; ze hebben één iemand die het helemaal regelt en coördineert. Diegene heeft alles al uitgezocht qua prijzen, materialen, uitvoeringen, bewerkingen enz enz. Die gegevens zet hij op het forum, en zegt erbij dat er ongeveer 200 beitels beschikbaar zijn. Vervolgens geeft iedereen zijn bestelling op, net zolang totdat alle beitels verkocht zijn, en dan start hij de productie.

Wij willen het hier net andersom, hoeveel belangstelling is ervoor? Vervolgens wat is het budget? Daar wordt de vraag op afgestemd, en daarna zou er eventueel gekeken kunnen worden naar materialen, uitvoeringen, bewerkingen en dergelijke. Dan zit je wel veiliger wat betreft risico's, maar het is niet praktisch, want eigenlijk weet je niks zeker. We hebben nu ongeveer 60 beitels, voor 30 euro stuk, maar stel dat dat de uiteindelijke prijs € 40 wordt? Dan vallen er geheid mensen af, en kun je weer opnieuw beginnen.

Volgens mij moeten we het net zo aanpakken als daar, wil het succes hebben. Maar dan moet je wel iemand hebben die al dat regelwerk enzo wil doen, zodat er een goed gefundeerd voorstel op het forum komt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.