Als dit de trend is van zakendoen!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.113
913
Oss
Erg netjes dat je ook jouw kant van het verhaal hier laat zien. En ook nog op een nette ingetogen manier. Dat getuigt van karakter.

Blijft dat ik nog steeds van "afspraak is afspraak" ben. Ook als ik mezelf in de vingers snijd. Vandaar dat ik Triek best wel kan begrijpen. Maar ik ben er niet bij geweest en weet dus niet hoe een en ander tot stand is gekomen, dus ik kan er geen oordeel over vellen.
+1

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
66
28
Nederland
Dank je dat je je verhaal deelt. Ik had een vergelijkbare ervaring met de topicstarter waarin ik ook geen goed gevoel had over de deal en besloten had het item zelf te houden. Om heel eerlijk te zijn voelde ik mij daar minder schuldig om. Als mensen beginnen met minimaal 30% lager te bieden dan dat het item waard is, verlies je bij mij de gun factor. En als je geen gun factor hebt is het puur transactioneel en draait het alleen om de euro’s.

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
494
144
Deurne
Je kunt het met beide kanten van het verhaal meer of minder eens zijn maar ik ben het ergens meer eens met @Triek77 Je hebt overeenstemming bereikt en dat naar elkaar uitgesproken, dat vind ik een 'overeenkomst' waarbij beide partijen het - op dat moment - volledig eens zijn over de voorwaarden. Als je daarna van de afspraak afwijkt, of je dan koper of verkoper bent, dan moet je wel goede argumenten hebben.

Overmacht wegens omstandigheden die nog niet bekend waren op het moment van afspreken kan zo'n argument zijn (denk aan plotseling ontslag, ongeluk, etc) maar niet dat je er een nachtje over hebt geslapen en dan alsnog je keutel intrekt. Het feit dat je je adres- en persoonsgegevens reeds hebt gedeeld zeggen mij dat je daadwerkelijk wilt dat de overeenkomst wordt nagekomen. Word je wakker met een slecht gevoel, dan is dat klote, maar neemt niet weg dat iets hebt afgesproken wat je eigenhandig weigert na te komen. Was de koper de goederen meteen komen ophalen dan was 'de deal' gewoon gebeurd en rest je als verkoper alleen het gevoel van 'had ik maar (niet) ...'.

Misschien ben ik een beetje gekleurd (figuurlijk dan), want ik heb een tijdje terug hetzelfde meegemaakt via dit forum maar uiteindelijk op Marktplaats. Iets gekocht, akkoord over de voorwaarden (prijs en ophalen na 3 dagen), maar uiteindelijk op de dag van ophalen het bericht dat de verkoper €50 meer kon krijgen en de vraag of ik de helft van het verschil (€25) zou willen bijleggen. Uit principe deed ik dat niet, mijn bod was voor mij redelijk (en de max) mede gezien de reisafstand. Ik had toen nota bene al wel zijn 06 en adresgegevens gekregen... Ik ben er nog steeds een beetje verbolgen over, maar dat komt omdat mijn waarde (afspraak = afspraak) niet altijd iedereens waarde hoeft te zijn. Dat blijkt ook in deze 'zaak'. Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen ;)

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63 en Roel22

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
204
53
Utrecht
Een overeenkomst komt tot stand als deze voortvloeit uit aanbod en aanvaarding en zelfs als deze mondeling is, is deze rechtsgeldig. Al gaat het hier om iets “kleins” en wat een ieder ook vindt van de manier van “zaken doen”, de overeenkomst mag officieel niet zomaar éénzijdig verbroken worden.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.984
1.208
Leeuwarden
Volgens mij wordt hier vooral gedacht vanuit een klassiek mannelijk denkkader over recht en geld. Waar dan geen aandacht voor is, is het gegeven dan mensen (forumleden) ook een relatie met elkaar hebben die op andere waarden is gestoeld, die vrouwen vaak hanteren. Carol Gilligan heeft die waardeverschillen ooit grondig onderzocht en verwoord. Laten we eens op zoek gaan naar een zinvolle middenpositie in dergelijke discussies.

Ter illustratie geef ik hierbij wat inzicht in dit dilemma:

Carol Gilligan stelt dat mannen en vrouwen ethiek op een verschillende manier benaderen:
  • Mannen neigen naar een ethiek van rechtvaardigheid — gericht op regels, rechten en abstracte principes.
  • Vrouwen ontwikkelen eerder een ethiek van zorg — gericht op relaties, betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de ander.
Kort gezegd:
Waar de mannelijke ethiek vraagt “Wat is rechtvaardig?”, vraagt de vrouwelijke ethiek “Wie heeft zorg nodig en hoe kan ik verbinden?”.

Gilligan ziet deze verschillen niet als hiërarchisch, maar als complementaire morele perspectieven die samen een vollediger menselijk begrip van ethiek vormen.

Neem dit ook eens ter harte en kijk hoe je hier op een zinvolle manier je inzichten kunt verheffen….

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.806
569
Dordrecht
Deed het pijn, deze uitnodiging om over je morele grens te te kijken te denken?

Ik ga slapen en kijk morgen wel naar de reacties…..
Ik heb een heel heldere grens. Afspraak is afspraak en als ik ja zeg dan blijft het ja. Het leven kan zo simpel zijn als je principieel bent en geen buigbare principes bezigt. Ook voor anderen om je heen, dat heet betrouwbaar....

• Leuk
Waarderingen: Roel22

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
635
156
Hou toch op joh. Afspraak is gewoon afspraak, welke woke smoes je er ook op loslaat.
Maar goed ik ben man, principieel en ik geloof niet in sexuele discriminatie. Dus ik heb vast zorg nodig..... 😁
Nee hoor. Hulp is niet direct nodig. Maar jouw beleving is ook dat. Jouw beleving:)

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
635
156
Ik denk dat "het forum" zich zou kunnen onderscheiden van de commerciele marktplaatsen door elkaar ook iets meer te gunnen. Dat zit dan niet alleen in de vraagprijs maar ook in hoe je met elkaar tot een overeenkomst komt. Als het goed is zit er hier niemand voor zijn leven (s onderhoud) te handelen lijkt me? Dus gebeuren er ook geen rampen als het anders loopt?

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.806
569
Dordrecht
Ik denk dat "het forum" zich zou kunnen onderscheiden van de commerciele marktplaatsen door elkaar ook iets meer te gunnen. Dat zit dan niet alleen in de vraagprijs maar ook in hoe je met elkaar tot een overeenkomst komt. Als het goed is zit er hier niemand voor zijn leven (s onderhoud) te handelen lijkt me? Dus gebeuren er ook geen rampen als het anders loopt?
Het gaat 2 kanten op, handelen kan ook gewoon vriendelijk en netjes, maar als je als volwassene ja zegt moet je gewoon woord houden wat mij betreft. Dat is ook onderdeel van goed met elkaar omgaan.

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
63
25
Hoekschewaard
Ik krijg de indruk dat op dit forum ver uit de meeste transacties prima verlopen, en dat vind ik een compliment waard, zowel voor de sfeer als voor de individuele forumleden. Dat er af en toe iets misgaat, dat kan je nooit helemaal voorkomen. Goed dat men zijn hart weer even heeft kunnen luchten en nu verder.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Emilio

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.984
1.208
Leeuwarden
@Athanor, heel aardig stukje, maar kan je ook aangeven hoe je dit toe wil passen op de verkoop van wat hout via een forum.
Het is mij opgevallen dat op het marktplein van het forum vaak al welwillendheid en een gunfactor van toepassing is. Mensen bieden hier veelal wat aan onder de vraagprijs die ze op marktplaats zetten. Vaak zijn spullen hier schappelijk geprijsd. Daar spreekt de sfeer van zorgzaamheid dan ook al uit. Het is dan aan ons de vraag hoe hard er onderhandelt moet worden om binnen de sfeer van gemoedelijkheid te blijven. Een sfeer die we over het algemeen terugzien in de reacties op topic. Dat wat de mannelijke ethiek betreft.

Aan de andere kant van deze medaille is het aan te bevelen rekening te houden met een overwegend zakelijke benadering van leden die op spullen gaan bieden. Misschien aangeven dat je niet over de prijs gaat onderhandelen, zodat je vooraf je grens duidelijk maakt. Dat maakt je minder kwetsbaar voor vergissingen in besluitvorming.

Inderdaad werkt het marktplein over het algemeen goed. Voor diegenen die wrevel ervaren is mijn oproep dus om wat rekening met elkaar te houden en te handelen in de sfeer van het forum: gemoedelijk. Ik laat het aan een ieder om dat nog eens voor zichzelf bespiegelen en ga dit topic sluiten.

Fons, Moderator

• Leuk
Waarderingen: klaas0639 en michielr
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.