Dat helpt altijd.Hallo Ernest
Een goede reden om maar eens aan het opknappen te beginnen. Kijken of hij er beter uitziet na een beetje ontroesten.
HG Hugo
Heb ook een beetje tijd vandaag aan een nieuw steel besteed, ook begonnen met de lintzaag wat ik eigenlijk nooit doet. Ik moet een stuk of 3 bijlen klaar maken voor volgende weekeind.Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.
Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.
hier het ontwerp voor de s&j:
Bekijk bijlage 48218
Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.
Misschien dat het aan de foto ligt maar de steel oogd erg dun?
Groet Pel.
Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.
Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.
hier het ontwerp voor de s&j:
Bekijk bijlage 48218-
Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.
Hallo Capricorn en allen
Over je Spear & Jackson Neverblunt 1 .
Heb afgelopen weekend een bijltje gevonden met een onleesbaar merk en een duidelijke 0 .
Wat model betreft is het gelijk aan die 1 van jouw , het bijltje is (nog) ca 120 mm hoog en 80 mm breed , steeltje is niet origineel en ca 30 cm lang .
Heb ook nog een merkloos bijltje van vrijwel hetzelfde model , dit is wat groter nl (nog)ca 180 mm hoog en 120 mm breed met een gekocht steeltje van ca 60 cm.
Zou het kunnen dat S&J dit type bijlen opeenvolgende nummers geeft/gaf en dat de succesvolste modellen zijn nagemaakt door anderen ?
Over je nieuwe steel , denk dat je (rug) van de steel niet te hoog moet maken en de (buik) niet te diep en geleidelijk moet laten verlopen , denk dat ca de helft van de steelhoogte al voldoende is om een mooie kromming/buiging te geven .
Veel succes
Adr L
Ps
Ben overzetten van geheugenkaart naar computer ca 150 foto's kwijtgeraakt , waarvan ca de helft van bijlen en dissels .
Ik denk dat inderdaad dat het aan de foto ligt want het word een redelijk brede steel.
@Ernest Dubois wat ga je dit weekend doen met de bijlen?
Ik bedoel het weekend hiernaast, (ik volg de dagen niet zo nauwkeurig en dus was ik de tijdstip een beetje kwijt). Maar 21 mei sta ik en collega timmerers Hans, Gerald en Jos op een veld in het centrum van Enter om een paar stamen te bekanten met bijlen in de ouwe manier.
Wij zijn een onderdeel van de jaarlijks ganzenmarkt, dus je kan je de situatie een beetje voorstellen.90min rijden voor mij maar lijkt mij erg interessant. Is het een soort workshop?
@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?
Groet Pel.
Er zijn allerlei manieren on een kantrecht bijl te slijpen, enkele vouw en dubbel vouw zijn de twee primair categorieën. Die bovenste kantrechtbijl is een voorbeeld van een enkele vouw, die onder van een dubbel vouw.@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?
Groet Pel.
@Ernest Dubois heb je nooit last van losse bijlkoppen?