Advies zaagtafel (alweer)

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Net even een kennis gebelt die een machinefabriek heeft om te vragen hoe ik het beste een sleuf in een gietijzeren tafel krijg..... Kort antwoord NIET 😄😭

Gietijzer wat verwarmd is voor extra hardheid, is wel te frezen maar moet gekoeld worden en zelfs dan erg lastig. Slijpen is wel een optie, maar moet wel machinaal gebeuren 💰💰💰.

Tis maar goed dat het rustig is op het werk, kan ik mooi gaan brainstormen over een bevesteging voor een slede 😁

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Als er een zijgeleider op een zaagmachine zit is er geen gleuf nodig.
Ik begrijp dat u een crosscut sled wilt maken.
Er zijn gietijzeren modellen die dat wel hebben. Scm SI 12, Wadkin, Frommia, Ulmia, Startrite etc, maar die worden op Mp nu even niet aangeboden.
De hier beschreven merken hebben allemaal tafelzagen en die hebben die sledes. Deze merken hebben ook grotere modellen en die hebben zijgeleiders of opties daavoor. Deze machines zijn een stuk forser.

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Die harwi 130 van MP zonder merk of type. Ben ook nog reviews aan het zoeken/lezen voor die TS2500, is wel geen gietijzeren maar kan hem ook nog niet van me lijstje halen 😁

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Zou je ipv een sleuf in de bestaande tafel te slijpen de tafel niet iets op kunnen hogen met een (gevlakte) plaat met een sleuf erin? Er gaat dan iets van je maximale zaagdiepte verloren, maar het lijkt me wel een stuk makkelijker en goedkoper.

tuoh

Oud hout
Net even een kennis gebelt die een machinefabriek heeft om te vragen hoe ik het beste een sleuf in een gietijzeren tafel krijg..... Kort antwoord NIET 😄😭

Gietijzer wat verwarmd is voor extra hardheid, is wel te frezen maar moet gekoeld worden en zelfs dan erg lastig. Slijpen is wel een optie, maar moet wel machinaal gebeuren 💰💰💰.

Tis maar goed dat het rustig is op het werk, kan ik mooi gaan brainstormen over een bevesteging voor een slede 😁

Gaan we terug naar het "steentijdperk" of heb ik iets gemist???? Waar komt toch die fascinatie voor een houten slede vandaan:confused: Er worden plenty machines aangeboden met een roltafel aan, dan ga je toch niet staan klooien met een houten plaat op een machine als afkortslede hé:p Da's achteruitgaan inplaats van vooruit. Oké, in de States zijn ze blijkbaar niet slimmer, maar daarom moeten we hier dat slechte voorbeeld toch niet gaan volgen?

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Gaan we terug naar het "steentijdperk" of heb ik iets gemist???? Waar komt toch die fascinatie voor een houten slede vandaan:confused: Er worden plenty machines aangeboden met een roltafel aan, dan ga je toch niet staan klooien met een houten plaat op een machine als afkortslede hé:p Da's achteruitgaan inplaats van vooruit. Oké, in de States zijn ze blijkbaar niet slimmer, maar daarom moeten we hier dat slechte voorbeeld toch niet gaan volgen?

Oke, daar heb je ook een punt. Dan toch maar van het idee afstappen van een slede en voor de mitre 1000 gaan.

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
4
wormerveer
Zo het is weer avond, even tijd om de zoektocht naar een zaag te hervatten.

Bedankt iedereen voor de tips, ben weer wat wijzer.

@Willem, die zaag van MP is inderdaad leuk, alleen zoek ik iets waar de zaag kantelbaar van is en niet de tafel. En die SC3w is heel leuk maar iets te duur helaas.
@Athanor, dat is inderdaad een leuke zaag voor een leuke prijs.

Hier een klein lijstje van wat ik gevonden heb, helaas ontbreekt het mij de kennis om een gebruikte machine te beoordelen (spelling, haaks ect gaat wel lukken hoor) dus hopelijk kunnen jullie aangeven of er iets tussen zit.

Martin (T17H denk ik) van MP tip van Athanor €1400
Martin T17H €1100 Duitsland
Elektra Beckum PK300K €1250 Duitsland
Rapid geen type €1000 Duitsland
Scheppach TS2500 €800 Duitsland

Ik lees trouwens verschillende verhalen over die TS2500, zou dat iets leuks kunnen worden icm de incra ts ls???

Ben; je hebt niet goed gelezen.
Zowel de tafel als het blad zijn kantelbaar (ik ken geen ander merk die dat heeft), je kan afkorten ook. prima merk en voor die prijs zou ik even kijken als ik jou was, daar kan je je geen buil aan vallen.
Hij beschrijft dat het een zaag is voor meubelmakers, dat klinkt wel goed.
Ook de manier waarop die persoon z'n papieren en zo laat zien zegt mij dat de persoon waarschijnlijk netjes op z'n spullen is.
Een Incra is niet goedkoop dus als dat ding zo precies is als hij zegt spaar je je ook nog een Incra uit.
Ik keek nog even op een Duitse site en daar zag ik 2 Altendorfs op een veiling, misschien ook interessant?
http://trademachines.de/ulmia/1710s

Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Story of my life..... Lezen lezen lezen. 😁

Maar idd helemaal overheen gekeken., dan is het ineens wel een interessante machine. Alleen vraag ik mij af hoe stabiel die blijft staan met een hele plaat erop.

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem

Sorry Andre, maar deze reactie is wel iets kort door de bocht.
Een goede roltafel geldt voor de wat duurdere machines, maar de goedkopere machines hebben over het algemeen roltafels die gewoon niet nauwkeurig zijn. Ik heb een kleine Kity, Lurem etc gehad. Allemaal geen nauwkeurige roltafel en je bent meer tijd aan afstellen kwijt dan dat je nauwkeurig zaagt. Komt bij dat je ook nog de ruimte moet hebben voor een afkortslede. Dan is een houtenslede een prima alternatief, wat nauwkeurig is en blijft en veilig werkt. Heb je een duurdere machine en de ruimte, dan deel ik volledig je mening!

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
@ bobmartin, das idd ook een mooie machine. Is dat een voorbeeld plaatje of staat die ergens tekoop?

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Mooie machine, maar om nu 2 router tablet's te hebben is ook wat overdreven 😁

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Ik heb er 3, maar dat terzijde.
Dat is geen routertable, maar een freesmachine. Daar kunnen geen bovenfrezen op.

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Ken ze, met de losse wisselplaten. Maar zoek echt alleen een zaagtafel. Iemand ervaring met een elu ets 33. Zit MP door te spitten en kwam die tegen.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Valt in hetzelfde rijtje als Elektra Beckum/Metabo, Scheppach en nog een paar. Net weer iets anders dan de plastice Bosch, Dewalt en Makita zagen.
Misschien is een budget aangeven makkelijker.
Alle zagen doen waarvoor ze gemaakt zijn. Op dit forum wordt van alles vergeleken en bekeken door allerlei verschillende mensen en ervaringen.
Wat de een zijn ervaring is, beleeft de ander anders.
Niet gauw afgaan op een oordeel van een ander, maar zelf een keus maken, budget en wensen afhankelijk.

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
7
Budget is idd wel handig ja, ergens tussen de 0 en 1500. Tis toch lastig allemaal. Had ik niet verwacht. Heb ondertussen al wat leuke machines gezien, maar blijft allemaal maar lastig

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.